Citroën, Peugeot a Opel postupně stáhnou z prodeje osobní dodávky se spalovacími motory. Zůstanou jen jejich elektrické verze.
Stellantis do elektromobility vkládá nemalé finanční prostředky, důkazem je investice přibližně třech miliard korun do staré továrny v Ellesmere Port (Velká Británie), kde se vyráběl model Astra. Vzniklo zde na 1000 nových pracovních míst. Nyní zde budou, pravděpodobně od nového roku, sjíždět z výrobních linek elektrické osobní dodávky Berlingo, Rifter a Combo. Na vybraných trzích budou v elektrické verzi dostupné i větší modely Citroën SpaceTourer, Peugeot Rifter a Vauxhall Vivaro Life.
Nová strategie přiměje zájemce sáhnout hlouběji do kapsy. Elektrické Combo-e Life u nás začíná na 889.990 Kč (akční cena 829.990 Kč), ë-Berlingo startuje na 915.000 Kč (akční cena 790.000 Kč) a e-Rifter vyjde minimálně na rovný milion (akční cena 840.000 Kč). To je výrazné navýšení oproti derivátům se spalovacím motorem. Navíc je dobré si přičíst náklady na vybudování nabíjecího zázemí v podobě wallboxu. Nabíjení z klasické zásuvky je zdlouhavé řešení. Například v brožuře e-Rifteru se dočtete, že nabití baterie z na 0 na 100 % s použitím jednofázové zásuvky 1,8 kW potrvá 31 hodin. Je ale možné, že automobilky s příchozí změnou ještě upraví svou cenovou politiku.
Firemní zákazníci na Balkáně a ve Švýcarsku, tedy za hranicemi Evropské unie, budou nadále moci zakoupit modely se spalovacím motorem. Stejné to bude i v případě Berlinga upraveného pro hendikepované.
Opel ve svém vyjádření uvedl, že od roku 2024 bude mít každý jeho model elektrickou alternativu. To samé čeká nástupce řad Crossland a Insignia. Od roku 2028 pak chce prodávat výhradně elektromobily. Citroën bere rozhodnutí jako odvážný krok. Například Berlingo má ve Velké Británii silnou pozici danou loňskou registrací více jak 12.000 vozů. Myslíte, že bude stejný počet chtít letos i elektrickou verzi? Peugeot tvrdě tlačí i na elektrifikaci užitkových vozidel. Ta aktuálně nabízí elektrický derivát u všech modelů. V případě osobních vozů je poměr 75 %. V roce 2021 byl každý šestý prodaný Peugeot v Evropě elektrifikovaný.
Jak to ovlivní český trh? Česká republika není k elektromobilům zrovna vstřícná. Absence významnější státní podpory doplňuje jen mizivý podíl na evropské nabíjecí infrastruktuře. Dá se předpokládat, že dřívější zájemci o modely skupiny Stellantis zamíří k prodejcům značek Volkswagen a Ford.
Zajímavé je, že spalovací deriváty zmizely ze stránek Citroënu, Peugeotu i Opelu, ale sesterská Toyota ProAce City Verso se tváří, jako by se nic nedělo. Toyota je známá svou silnou hybridní základnou a tak možná nemá takovou potřebu snižovat své globální emise vyřazením tohoto modelu se spalovacím motorem. Pokud si takový postoj udrží, výrazně vzroste jeho konkurenceschopnost na trhu, kterou mu kazila vyšší cena oproti nyní „odpadlé trojici“.