Stavba D3 narazila na další překážku. Přispět nechce Brusel

Stavba D3 narazila na další překážku. Přispět nechce Brusel

Dálnice D3, která má spojit Prahu, České Budějovice a státní hranici s Rakouskem, měla podle dřívějších slibů politiků už dávno stát nebo být přinejmenším ve vysokém stupni rozestavěnosti. V současnosti je ale z D3 v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. Teď pro plány přichází další rána, Brusel na stavbu této dálnice nechce přispět.

Připravovaný návrhu Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3. Nepatří podle názoru Bruselu mezi prioritní dopravní sítě. Česko by tak stavbu dálnice muselo hradit ze svého, uvedl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).

Podle něj bude Evropská unie v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro. „Ale dálnice D3 v tomto návrhu zatím chybí. Česká republika by tak musela dostavbu této páteřní komunikace financovat z vlastních zdrojů, což by bylo velmi problematické a obtížné,“ uvedl Kuba. Připravovaný návrh Evropské komise prý ani nepočítá s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Jihočeši chtějí rozhodnutí Bruselu ještě změnit

Podle senátora Pavla Eyberta (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, bude dokončení dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště stát zhruba 50 miliard korun. „Je to pro nás nepříjemná situace i v tom, že rakouská strana už pracuje na dálnici S10, která by měla na D3 navazovat,“ uvedl senátor.

Kuba chce společně s Eybertem prostřednictvím europoslanců docílit změny návrhu Evropské komise, v němž by dálnice D3 opět patřila mezi prioritní projekty. Pokud by skutečně dostavba zůstala stranou zájmu Evropské unie, citelně by se to dotklo především Českých Budějovic. Nevzniknul by ani plánovaný obchvat města, řekl Eybert.

V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 kilometrů (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla být podle slibů politiků už tento rok z větší části hotová.

Teprve nedávno pak kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA) dostala středočeská část dálnice D3. Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Protne tak turisticky oblíbenou oblast Posázaví.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků