Statistiky šokují: Používání mobilů za jízdy je větší problém, než jsme mysleli

Používání mobilních telefonů za volantem neustále roste. Česká asociace pojišťoven proto přichází s kampaní #nepozornostzabíjí.

Česká asociace pojišťoven spustila kampaň #nepozornostzabíjí. Ta má upozorňovat na rizika spojená s používáním mobilního telefonu za jízdy.  Řidiči na českých silnicích způsobí ročně až deset tisíc škod z povinného ručení, jejichž příčinou je používání mobilního telefonu za volantem. Škody jdou až do výše 550 milionů korun.

V posledních letech navíc tento trend jen roste. Jen za loňský rok zemřelo na českých silnicích 65 osob v důsledku nepozornosti za volantem. Podle policie se ale zároveň výrazně mění chování řidičů. Ti si neuvědomují, že z pohledu bezpečnosti během telefonování za volantem je řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. 

„Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ řikáTomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Zabezpečení proti krádeži auta: na jaký systém se můžete vždy spolehnout?

Zabezpečení proti krádeži auta: na jaký systém se můžete vždy spolehnout?

Podle statistik jsou nejrizikovější mladí řidiči do 30 let věku. Co se týče porovnání pohlaví, větší náchylnost k používání mobilu za volantem mají ženy. Riziko škody je u něžnějšího pohlaví až o 65% nad průměrem. Muži jsou v tomto ukazateli o 33% pod průměrem. 

Komunikační kampaň České asociace pojišťoven staví především na emocích. V hlavních rolích jsou děti, kterých se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce. Chování řidičů nezmírní nebezpečí, jež hrozí
jim, ale to, které ohrožuje jejich blízké.

Fakta a zajímavosti

  • nevěnování se řízení je nejčastější příčinou nehod
  • za volantem používají mobil až 2/3 řidičů
  • 30,8 % řidičů smskuje a chatuje
  • šestina řidičů fotí nebo natáčí videa
  • 76 % řidičů netuší, jakou pokutu mohou za držení mobilu dostat
  • každou čtrnáctou škodu z povinného ručení způsobí řidič s mobilem v ruce
  • ročně evidují pojišťovny až deset tisíc škod způsobených používáním mobilu při řízení
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků