Statistiky: nejvíce lidí má Škodu Favorit, ale...

Ke konci roku 2004 bylo v České republice registrováno téměř šest miliónů vozidel. Dle počtu registrací je nejrozšířenějším osobním automobilem v ČR Škoda Favorit, na druhém místě je Škoda Felicia. Nejstaršími registrovanými vozy jsou traktory.
Statistiky: nejvíce lidí má Škodu Favorit, ale...

Nejstarší jsou traktory

Z údajů Centrálního registru vozidel (CRV) vyplývá, že k 31. 12. 2004 bylo v České republice registrováno celkem 5 997 306 vozidel, z toho 5 197 357 ks motorových (včetně traktorů). Je to o 168 057 ks více než v konci loňského roku (z toho motorových o 135 866 ks). Průměrné stáří českého parku vozidel je 16,58 roku, u motorových vozidel pak 16,29 roku.

Mezi věkově nejstarší kategorie vozidel patří pásové traktory (478 ks, průměrný věk 45,55 roku), motocykly (757 061 ks, průměrný věk 31,45 roku) a traktorové přívěsy (95 724 ks, průměrný věk 29,52 roku). Naopak nejmladší jsou v průměru malé užitkové automobily kat. N1 (269 521 ks, 8,03 roku) a tahače návěsů (23 307 ks, 8,48 roku).

Osobních automobilů bylo k uvedenému datu registrováno celkem 3 815 547 ks, což je o 109 535 ks více než v konci roku 2003. Jeden osobní automobil tak v ČR připadá na 2,68 obyvatele (v konci roku 2003 to bylo 2,76). Podíl vozidel se vznětovým motorem činil 16,93 % (v konci roku 2003 to bylo 15,54 %).

Klepněte pro větší obrázek 

Vedou škodovky

Průměrný věk osobních automobilů opět mírně vzrostl – z 13,49 roku v konci roku 2003 na 13,53 roku ke konci roku 2004. Za rok 2004 bylo přitom podchyceno trvalé vyřazení z provozu cca 120 000 ks osobních automobilů (z toho 78 000 ks značky Škoda, převážně modelů Š120 a Š 105). Nejrozšířenějším modelem osobního automobilu je ŠKODA Favorit (286 679 ks, průměrný věk 14,15 roku), na druhém místě je ŠKODA Felicia (mimo Combi = 281 795 ks, 7,90 roku), třetí ŠKODA 120 (272 985 ks, 22,04 roku) a čtvrté místo patří vozům ŠKODA 105 (192 055 ks, 22,44 roku). Následují již moderní modely značky ŠKODA; Fabia (mimo Combi = 169 694 ks, 2,75 roku) a Octavia (mimo Combi = 123 719 ks, 4,82 roku). První ze zahraničních modelů dle počtu registrací je na devátém místě FORD Escort  (74 893 ks, 11,95 roku), následuje VW Golf (64 441 ks, 13,41 roku) a OPEL Astra (62 499 ks, 7,89 roku).

Poznámka redakce: Pokud bychom brali Škodu 105 a 120 jako jedno auto a sečetli bychom počty registrací, došli bychom k číslu 465 040. Favorit by tak byl odsunut na druhé místo. Myslíme, že to více odpovídá reálnému stavu:

  • Škoda 105+120: 465 040 ks
  • Škoda Favorit: 286 679 ks
  • Škoda Felicia: 281 795 ks
  • Škoda 120: 272 985 ks
  • Škoda 105: 192 055 ks
  • Škoda Fabia: 169 694 ks
  • Škoda Octavia: 123 719 ks
  • Ford Escort: 74 893 ks
  • Volkswagen Golf: 64 441 ks
  • Opel Astra: 62 499 ks

Nutno poukázat i na relativně vysoký průměrný věk 19 948 registrovaných autobusů, který činí 14,26 roku. Oproti konci roku 2003 se počet registrovaných autobusů snížil o 679 ks a jejich průměrný věk vzrostl o 0,17 roku.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poznámka redakce: Další zajímavé statistiky pocházející ze Sdružení automobilového průmyslu zveřejníme později.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků