Statistiky nehodovosti: rok 2001 versus 2000

Je jasné, že připoutaný cestující má při nehodě větší šanci na přežití než cestující, který připoután nebyl. Získali jsme statistiky nehodovosti v letech 2000 a 2001 včetně počtu jednotlivých druhů zranění.
Statistiky nehodovosti: rok 2001 versus 2000

I za volantem lidé usínají

Podle oficiální statistiky nehod nebyly v průběhu prvních dvou měsíců letošního roku u 95,4 % řidičů motorových vozidel – viníků nehod - zjištěny při nehodě žádné nepříznivé okolnosti týkající se jejich zdravotního stavu. 3,9 % řidičů motorových vozidel zavinilo nehodu pod vlivem alkoholu. U 102 nehod bylo zjištěno, že řidič za jízdy usnul. Náhlou fyzickou indispozicí bylo postiženo patnáct řidičů motorových vozidel (tj. 0,1 %). U osmi řidičů bylo zjištěno požití léků, nebo drog.

Z údajů za rok 2001 vyplývá, že 5,5 % nehod řidičů motorových vozidel bylo zaviněno pod vlivem alkoholických nápojů; u 917 nehod řidič usnul (0,6 %), 90 nehod zavinili invalidé, 105 nehod připadá na nehody zaviněné v důsledku náhlé fyzické indispozice apod. Oproti roku 2000 je vyšší počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu – nárůst o 5,1 % a vyšší je i počet nehod zaviněných v době nemoci – o 15,6 %.

Pozor, připoutejte se

Za první dva měsíce letošního roku mělo na nehodách účast 41 990 řidičů a jejich spolujezdců ve dvoustopých motorových vozidlech. Z uvedeného počtu bylo v době nehody připoutáno bezpečnostním pásem 88,1 % řidičů, 84,1 % jejich spolujezdců sedících vpředu, 55,5 % spolujezdců sedících vzadu a 82,1 % dětí sedělo v dětské sedačce. Poněkud nepříznivěji vyniká porovnání podle počtu usmrcených osob. Z celkového počtu 55 usmrcených řidičů nebylo v době nehody 20 připoután, z celkového počtu 20 usmrcených spolucestujících jich nebylo v době nehody připoutáno osm.

V roce 2001 mělo na nehodách účast 223 389 řidičů osobních automobilů; z uvedeného počtu přišlo o život 401 řidičů, 1 563 jich bylo těžce zraněno a 9 302 lehce zraněno. 212 123 řidičů vyvázlo z nehod bez zranění. Z uvedeného počtu, podle údajů policistů šetřících nehodu, nebylo 13 185 řidičů v době nehody připoutáno (tj. 5,9 %). I když nepřipoutaní řidiči tvoří z celkového počtu jen 5,9 %, připadá na tyto případy z celkového počtu 38,2 % usmrcených, 21,8 % těžce zraněných a 14,4 % lehce zraněných řidičů. Z porovnání uvedených podílů je zřejmá vysoká závažnost nehod, neboť podíly následků jsou několikanásobně vyšší (např. u počtu usmrcených více jak 6krát).

I spolujezdci umírají

Obdobně nepříznivá bilance je i u spolujezdců sedících na předních sedadlech v osobních automobilech, kteří v roce 2001 měli účast na 10 306 nehodách a přitom bylo usmrceno 160 spolujezdců, 731 těžce a 4973 lehce zraněno. Z uvedeného počtu, podle údajů policistů šetřících nehodu, nebylo 1360 spolujezdců v době nehody připoutáno (tj. 13,2 %). I když nepřipoutaní spolujezdci tvoří z celkového počtu jen 13,2%, připadá na tyto případy, z celkového počtu, 37,5 % usmrcených, 23,4 % těžce zraněných a 16,6% lehce zraněných řidičů. I v tomto případě jsou následky podstatně vážnější (např. u počtu usmrcených téměř 3x). Oproti řidičům je ve statistice nehod uváděn více jak 2x vyšší podíl nepřipoutaných, vpředu sedících, spolujezdců , než je tomu u řidičů.

Spolujezdci sedící na zadních sedadlech v osobních automobilech měli v roce 2001 účast na 5 514 nehodách. Přitom jich bylo 93 usmrceno, 504 těžce a 3059 lehce zraněno. Z uvedeného počtu, podle údajů policistů šetřících nehodu, nebylo 2 758 spolujezdců v době nehody připoutáno. Tito nepřipoutaní spolujezdci tvoří z celkového počtu 50 % a na tyto případy připadá, z celkového počtu, 64,5% usmrcených, 64,3 % těžce zraněných a 54,0 % lehce zraněných řidičů. I v tomto případě jsou podíly následků vyšší. Oproti řidičům je ve statistice nehod uváděn více jak 2x vyšší podíl nepřipoutaných, vpředu sedících, spolujezdců , než je tomu u řidičů.

Poutání je důležité

Oproti roku 2000 se podíl nepřipoutaných řidičů osobních automobilů snížil o 0,9 %, u vpředu sedících spolujezdců je snížení o 3,5 % a u vzadu sedících spolujezdců je snížení o 13,6 %.

I naše statistika tak potvrzuje nepříjemný fakt, že na relativně nízký počet nepřipoutaných osob připadá vysoký počet usmrcených. Obdobné výsledky jsou známy i z jiných evropských zemí. Například podle výzkumů prováděných americkou výzkumnou institucí NHTSA bylo v roce 2000 43 % usmrcených řidičů nepřipoutáno. Z výsledků dále vyplývá, že nepřipoutaní řidiči nesou dvakrát vyšší riziko usmrcení. Obdobná situace je i u spolujezdců.

I bezpečnostní pásy se stále zdokonalují. Někdejší pevné pásy, které účinkovaly jen v případě pevného dotažení a seřízení, už dnes působí anachronicky. Jen dokonale fungující samonavíjecí mechanismus působí opravdu účinně. Zase ale jen v tom případě, jsou-li pásy zapnuté. V posledních letech je samozřejmostí i zařízení, které pomáhá dále mírnit následky nárazu. Jsou to zejména pyrotechnické předpínače, které aktivuje řídicí jednotka airbagů. V případě nebezpečí bezpečnostní pásy přitáhnou ve zlomku sekundy tělo pasažéra pevně k sedadlu, čímž se výrazně eliminuje nebezpečný volný pohyb pasažéra dopředu a vzápětí dozadu v důsledku nárazu.

I airbagy jsou účinné jen v kombinaci s pásy. Samotný airbag ztrácí účinnost, a proto je v každém vozidle od výrobce upozornění, že pás je naprosto nezbytný.

Mnozí řidiči stále žijí v pověře, že nezapnutý pás umožní snazší únik z vozu a uvádějí příklad, kdy nepoužité pásy někomu zachránily život. To se samozřejmě může stát, ale s pravděpodobností jedna ku několika milionům. Vše ostatní jsou jen naprosto nekvalifikované a matoucí amatérské dedukce. Ostatně uváděná statistika hovoří zcela jasně.

Osoba Typ zranění Počet (2001) Tj. % Tj. % z celk. počtu Počet (2000) Tj. % Tj. % z celk. počtu
Řidič

připoután

usmrcen

248

0,12

 

254

0,11

 

těžce

1 223

0,58

 

1 077

0,46

 

lehce

7 965

3,79

 

7 065

3,02

 

nezraněn

200 768

95,51

 

225 406

96,41

 

celkem

210 204

100

 

233 802

100

 

nepřipoután

usmrcen

153

1,16

38,2

175

1,03

40,8

těžce

340

2,58

21,8

338

1,99

23,9

lehce

1 337

10,14

14,4

1 337

7,89

15,9

nezraněn

11 355

86,12

5,4

15 099

89,08

6,3

celkem

13 185

100

5,9

16 949

100

6,8

airbag

usmrcen

10

 

 

11

 

 

těžce

21

 

 

30

 

 

lehce

121

 

 

98

 

 

nezraněn

436

 

 

268

 

 

celkem

588

 

 

407

 

 

Spolujezdec sedící vpředu:

připoután

usmrcen

100

1,12

 

81

1,06

 

těžce

560

6,26

 

551

7,2

 

lehce

4 147

46,36

 

3 671

47,97

 

nezraněn

4 139

46,27

 

3 349

43,77

 

celkem

8 946

100

 

7 652

100

 

nepřipoután

usmrcen

60

4,41

37,5

74

4,83

47,7

těžce

171

12,57

23,39

214

13,97

28

lehce

826

60,74

16,61

822

53,66

18,3

nezraněn

303

22,28

6,82

422

27,55

11,2

celkem

1 360

100

13,2

1 532

100

16,7

Spolujezdec sedící vzadu:

připoután

usmrcen

33

1,2

 

30

1,56

 

těžce

180

6,53

 

139

7,23

 

lehce

1 406

51,02

 

1 048

54,53

 

nezraněn

1 137

41,26

 

705

36,68

 

celkem

2 756

100

 

1 922

100

 

nepřipoután

usmrcen

60

2,18

64,5

90

2,68

75

těžce

324

11,75

64,3

372

11,06

72,8

lehce

1 653

59,93

54

2 001

59,52

65,6

nezraněn

721

26,14

38,8

899

26,74

56

celkem

2 758

100

50

3 362

100

 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků