Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Motorkářské nehody plní každoročně stránky černých kronik a jejich účastníci jsou často popisování jako hazardéři se svými životem i životy dalších účastníků silničního provozu. Z těchto informací lze nabýt obecného dojmu, že jízda s osobním vozem je bezpečnější, jenže statistiky ČSOB Pojišťovny, vycházející z vyhodnocování z povinného ručení, ukazují něco jiného.

I když si motorkáři na silnicích kolikrát dovolují odvážné manévry a předvádějí krkolomné kousky, pravděpodobnost zavinění nehody je u řidičů osobních aut mnohonásobně vyšší než u motocyklistů. Nic na této skutečnosti nemění fakt, že motorkářská sezona trvá zhruba polovinu roku.

U osobních aut se pravděpodobnost, že jejich řidiči zaviní během roku dopravní nehodu, pohybuje v průměru kolem 5,5 procenta, což znamená, že jedna nehoda ročně připadá na každých osmnáct pojištěných vozidel. Naproti tomu u jezdců na motocyklech jsou statistiky povinného ručení mnohem příznivější. Riziko zavinění nehody je u nich přibližně desetkrát nižší (viz graf).

Klepněte pro větší obrázek

„Statistika je samozřejmě ovlivněna tím, že motocyklisté nejezdí celoročně jako automobilisté. Ovšem i při zohlednění tohoto faktu je riziko, že během roku zaviní nehodu z povinného ručení, stále asi pětkrát nižší než u řidičů osobních aut,“ říká Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

„S nadsázkou lze říci, že s motorkářskými karamboly je to tak trochu jako s leteckými haváriemi. Těch se stává také daleko méně než nehod na silnicích, ale kvůli jejich závažnosti se  o nich daleko víc mluví,“ dodal Král. Závěry pojišťovny se víceméně shodují i s policejními statistikami (viz tabulka).

Dopravní nehody zaviněné podle vozidla řidiče v roce 2010

 

Počet nehod

Usmrceno osob

Moped

99

2

Malý motocykl do 50 ccm

114

3

Motocykl

1325

63

Osobní auto bez přívěsu

42375

490

Osobní auto s přívěsem

418

6

Zdroj: ČSOB Pojišťovna, statistiky povinného ručení za roky 2009–2010 a statistika Policejního prezidia ČR

 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků