Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Motorkářské nehody plní každoročně stránky černých kronik a jejich účastníci jsou často popisování jako hazardéři se svými životem i životy dalších účastníků silničního provozu. Z těchto informací lze nabýt obecného dojmu, že jízda s osobním vozem je bezpečnější, jenže statistiky ČSOB Pojišťovny, vycházející z vyhodnocování z povinného ručení, ukazují něco jiného.

I když si motorkáři na silnicích kolikrát dovolují odvážné manévry a předvádějí krkolomné kousky, pravděpodobnost zavinění nehody je u řidičů osobních aut mnohonásobně vyšší než u motocyklistů. Nic na této skutečnosti nemění fakt, že motorkářská sezona trvá zhruba polovinu roku.

U osobních aut se pravděpodobnost, že jejich řidiči zaviní během roku dopravní nehodu, pohybuje v průměru kolem 5,5 procenta, což znamená, že jedna nehoda ročně připadá na každých osmnáct pojištěných vozidel. Naproti tomu u jezdců na motocyklech jsou statistiky povinného ručení mnohem příznivější. Riziko zavinění nehody je u nich přibližně desetkrát nižší (viz graf).

Klepněte pro větší obrázek

„Statistika je samozřejmě ovlivněna tím, že motocyklisté nejezdí celoročně jako automobilisté. Ovšem i při zohlednění tohoto faktu je riziko, že během roku zaviní nehodu z povinného ručení, stále asi pětkrát nižší než u řidičů osobních aut,“ říká Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

„S nadsázkou lze říci, že s motorkářskými karamboly je to tak trochu jako s leteckými haváriemi. Těch se stává také daleko méně než nehod na silnicích, ale kvůli jejich závažnosti se  o nich daleko víc mluví,“ dodal Král. Závěry pojišťovny se víceméně shodují i s policejními statistikami (viz tabulka).

Dopravní nehody zaviněné podle vozidla řidiče v roce 2010

 

Počet nehod

Usmrceno osob

Moped

99

2

Malý motocykl do 50 ccm

114

3

Motocykl

1325

63

Osobní auto bez přívěsu

42375

490

Osobní auto s přívěsem

418

6

Zdroj: ČSOB Pojišťovna, statistiky povinného ručení za roky 2009–2010 a statistika Policejního prezidia ČR

 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků