Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Motorkářské nehody plní každoročně stránky černých kronik a jejich účastníci jsou často popisování jako hazardéři se svými životem i životy dalších účastníků silničního provozu. Z těchto informací lze nabýt obecného dojmu, že jízda s osobním vozem je bezpečnější, jenže statistiky ČSOB Pojišťovny, vycházející z vyhodnocování z povinného ručení, ukazují něco jiného.

I když si motorkáři na silnicích kolikrát dovolují odvážné manévry a předvádějí krkolomné kousky, pravděpodobnost zavinění nehody je u řidičů osobních aut mnohonásobně vyšší než u motocyklistů. Nic na této skutečnosti nemění fakt, že motorkářská sezona trvá zhruba polovinu roku.

U osobních aut se pravděpodobnost, že jejich řidiči zaviní během roku dopravní nehodu, pohybuje v průměru kolem 5,5 procenta, což znamená, že jedna nehoda ročně připadá na každých osmnáct pojištěných vozidel. Naproti tomu u jezdců na motocyklech jsou statistiky povinného ručení mnohem příznivější. Riziko zavinění nehody je u nich přibližně desetkrát nižší (viz graf).

Klepněte pro větší obrázek

„Statistika je samozřejmě ovlivněna tím, že motocyklisté nejezdí celoročně jako automobilisté. Ovšem i při zohlednění tohoto faktu je riziko, že během roku zaviní nehodu z povinného ručení, stále asi pětkrát nižší než u řidičů osobních aut,“ říká Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

„S nadsázkou lze říci, že s motorkářskými karamboly je to tak trochu jako s leteckými haváriemi. Těch se stává také daleko méně než nehod na silnicích, ale kvůli jejich závažnosti se  o nich daleko víc mluví,“ dodal Král. Závěry pojišťovny se víceméně shodují i s policejními statistikami (viz tabulka).

Dopravní nehody zaviněné podle vozidla řidiče v roce 2010

 

Počet nehod

Usmrceno osob

Moped

99

2

Malý motocykl do 50 ccm

114

3

Motocykl

1325

63

Osobní auto bez přívěsu

42375

490

Osobní auto s přívěsem

418

6

Zdroj: ČSOB Pojišťovna, statistiky povinného ručení za roky 2009–2010 a statistika Policejního prezidia ČR

 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků