Policie ČR přichází s prvními čísly oficiální statistiky nehodovosti za rok 2019. Situace přitom zůstává víceméně podobná jako v roce 2018. Zdroj: Pixabay.com

Policie ČR přichází s prvními čísly oficiální statistiky nehodovosti za rok 2019. Situace přitom zůstává víceméně podobná jako v roce 2018. | Zdroj: Pixabay.com

Za uplynulý rok (k datu 8. ledna 2020) na českých silnicích zahynulo 547 lidí. Je to sice o 18 méně než loni, nicméně konečné číslo je zase vyšší než v letech 2017 i 2016. Zdroj: Pixabay.com

Za uplynulý rok (k datu 8. ledna 2020) na českých silnicích zahynulo 547 lidí. Je to sice o 18 méně než loni, nicméně konečné číslo je zase vyšší než v letech 2017 i 2016. | Zdroj: Pixabay.com

Z dřívějšího přehledu v období mezi lednem a listopadem 2019 přitom ještě počet obětí stál na čísle 514. Meziročně pak počet nehod stoupl o 2,7 % na celkem 107.572 případů. Zdroj: Pixabay.com

Z dřívějšího přehledu v období mezi lednem a listopadem 2019 přitom ještě počet obětí stál na čísle 514. Meziročně pak počet nehod stoupl o 2,7 % na celkem 107.572 případů. | Zdroj: Pixabay.com

Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí. Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018. Zdroj: MDČR

Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí. Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018. | Zdroj: MDČR

Nejmenší počet usmrcených osob na českých silnicích za posledních 26 let ukazuje právě rok 2017 (502), ve statistikách policie ČR je pak nejtragičtější rok 1994, kdy na silnicích zahynulo 1473 osob. Více v článku... Zdroj: MDČR

Nejmenší počet usmrcených osob na českých silnicích za posledních 26 let ukazuje právě rok 2017 (502), ve statistikách policie ČR je pak nejtragičtější rok 1994, kdy na silnicích zahynulo 1473 osob. Více v článku... | Zdroj: MDČR

Za uplynulý rok (k datu 8. ledna 2020) na českých silnicích zahynulo 547 lidí. Je to sice o 18 méně než loni, nicméně konečné číslo je zase vyšší než v letech 2017 i 2016. Zdroj: Pixabay.com
Z dřívějšího přehledu v období mezi lednem a listopadem 2019 přitom ještě počet obětí stál na čísle 514. Meziročně pak počet nehod stoupl o 2,7 % na celkem 107.572 případů. Zdroj: Pixabay.com
Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí. Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018. Zdroj: MDČR
Nejmenší počet usmrcených osob na českých silnicích za posledních 26 let ukazuje právě rok 2017 (502), ve statistikách policie ČR je pak nejtragičtější rok 1994, kdy na silnicích zahynulo 1473 osob. Více v článku... Zdroj: MDČR
5
Fotogalerie

Statistika úmrtí na silnicích v ČR je stále děsivá. Chování řidičů se nedaří změnit

S novým rokem přichází i nepříjemný pohled na statistku nehodovosti na českých silnicích za rok uplynulý.

Policie ČR přichází s prvními čísly oficiální statistiky nehodovosti za rok 2019. Situace přitom zůstává víceméně podobná jako v roce 2018. Za uplynulý rok (k datu 8. ledna 2020) na českých silnicích zahynulo 547 lidí. Je to sice o 18 méně než loni, nicméně konečné číslo je zase vyšší než v letech 2017 i 2016.

Z dřívějšího přehledu v období mezi lednem a listopadem 2019 přitom ještě počet obětí stál na čísle 514. Meziročně pak počet nehod stoupl o 2,7 % na celkem 107.572 případů. Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí. Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018.

Nejmenší počet usmrcených osob na českých silnicích za posledních 26 let ukazuje právě rok 2017 (502), ve statistikách policie ČR je pak nejtragičtější rok 1994, kdy na silnicích zahynulo 1473 osob. Mezi nejčastější příčinou nehod řidičů se pak dlouhodobě ve statistkách objevuje jednoduše „nesprávný způsob jízdy“, do čehož nejčetněji zapadá nevěnování se řízení, a následuje nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě.

Ke statistice za rok 2019, která je nadále označována za děsivou, se vyjádřil i dopravní expert Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS) Pavel Foltýn.

„Máme nejbezpečnější auta v historii, automobilky je neustále vylepšují. Sofistikované bezpečnostní systémy pronikají i do aut nižších a středních kategorií. Práce integrovaného záchranného systému se neustále rozvíjí. Záchranáři, hasiči i policisté bývají na místě nehod v rámci jednotek minut a odvádějí nadlidské výkony. Zbývají jen dva faktory: (Ne)bezpečnost českých silnic a chování řidičů. Jeden z těchto faktorů dokážeme lehce ovlivnit, druhý velmi těžce,“ okomentoval statistku Foltýn.

I přes řadu informačních kampaní vedených BESIPem, očekávanou revizi práce autoškol, představené změny v bodovém systému a nová represivní opatření se však podle Foltýna nedaří chování řidičů radikálně změnit a počet mrtvých snížit.

Zatímco jsou nová auta napěchována bezpečnostní elektronikou s cílem snížit nehodovost, moderní technologie a závislost na sociálních sítích a virtuálním kontaktu pak na druhou stranu zvyšuje nepozornost řidičů. Podle průzkumu EABS vzalo do ruky telefon během řízení 92 % řidičů. A to nejen za účelem telefonování, ale například i kontroly emailu nebo Facebooku.

Pro ČR se EABS plánuje zaměřit především na kvalitu infrastruktury a pasivní bezpečnost českých silnic. Mezi navrhovanými novinkami se objevuje například oddělení jízdních pruhů akustickým pruhem, širší využití dynamického dopravního značení (digitální tabule), tvrdší postihy při spáchání přestupku s dítětem ve voze, častější využití diodového osvětlení přechodů nebo aktivní osvětlení silničářů pracujících za snížené viditelnosti.

Doporučujeme

Články odjinud