Velká část řidičů už dávno pochopila, že svícení v kteroukoliv denní dobu je výrazně chrání. Stále se uvažuje o tom, že novela zákona by nařídila stálé svícení, po celý rok. V mnoha zemích takové pravidlo platí a osvědčilo se. Na pomoc zastáncům užitečného názoru přichází i statistika.
Viditelnost, rok 2001 |
Počet nehod |
Tj. % |
Počet usmrcených |
Tj. % |
Závažnost nehod = počet usmrcených na 1000 nehod |
DEN dobrá |
117908 |
63,5 |
554 |
45,4 |
4,7 |
DEN snížená-svítání, soumrak |
6001 |
3,2 |
67 |
5,5 |
11,2 |
DEN snížená - mlha,sněžení |
19553 |
10,5 |
120 |
9,8 |
6,1 |
NOC, v místě veřejné osvětlení |
18661 |
10,1 |
119 |
9,8 |
6,4 |
NOC v místě veřejné osvětlení - snížená viditelnost |
5534 |
3,0 |
42 |
3,4 |
7,6 |
NOC v místě bez veřejného osvětlení |
13613 |
7,3 |
257 |
21,1 |
18,9 |
NOC v místě bez veřejného osvětlení, snížená viditelnost |
4074 |
2,2 |
60 |
4,9 |
14,7 |
Nezjištěno |
320 |
0,2 |
0 |
0,0 |
|
CELKEM |
185 664 |
100 |
1219 |
100 |
6,6 |
Zhruba 80% nehod v noční době a v místech bez veřejného osvětlení, tedy nehod s nejvyšší závažností, se stane v extravilánu. Není proto nic neobvyklého, že v některých zemích západní Evropy jsou zvláště dopravně exponované komunikace osvětlovány i v místech ležících mimo intravilán (Nizozemí, Dánsko apod.). Už dávno neplatí, že noční provoz je bezpečnější a klidnější. Intenzita provozu je obvykle nižší, ale riziko podstatně vyšší.