Statistika: dobré osvětlení zvyšuje bezpečnost

8 komentářů

Dusan Bolek
9. září • 22:08

Takze jestli jsem dobre pochopil logiku tohoto clanku, tak vetsi zavaznost nehod v noci dokazuje nutnost svitit ve dne.  Jen jestli nema nejaky vliv fakt, ze se v noci jezdi obecne rychleji a vice ridicu je nalitych.

BTW: Treba v Belgii maji osvetlene vsechny dalnice. Bohuzel uz jim nezbyli penize na vlastni vozovku, takze jizda obcas pripomina nasi "dalnici" na Liberec pred generalkou. Zlata D1.  

Bob
11. září • 8:39

Já mám někdy nutkavou potřebu svítit v noci i uvnitř vozidla. Jinak si dámská osádka provádí co chce, ale takhle se stydí, že na ně je vidět. Tím rozhodně zvyšuji bezpečnost (svoji) a tím to zdaleka nekončí.
Dušan mě přivedl na zajímavý nápad. Když budu svítit celý den, tak už mám nasvíceno (od slova naděláno) a můžu v noci klidně šetřit žárovky? (To vychází z vlastní zkušenosti - opravdu se mi často stává, že potkám pár zcela neosvětlených vozidel a nebo, což je horší osvětlených tak, že kdyby nesvítili tak by byli nápadnější a člověk by si alespoň dával větší pozor. Tímto se omlouvám všem majitelům traktorů a podomácku vyrobených přibližovadel, kteří mají a používají světla. Obou se má výtka netýká.)
Docela by mne zajímalo, kolik benzínu tím ušetřím. A pokud budu mít přes den auto schované v garáži nebo ve stodole (takže nebude vidět, že si nenadělávám) a pak s ním večer vyjedu, budu moct tvrdit, že mám nasvíceno do zásoby? I když komu bych to tvrdil, když mě nikdo neuvidí (a hele další výhoda. Být nenápadný by se někdy mohlo hodit).
Ale stejně si myslím, že mnohem menší spotřeby se dá dosáhnout především jízdou z kopce. Proč to komplikovat nějakými světly. Když to jde skopce mnohem více!

Takže jak z mé úvahy vyplývá, řešením asi není rozsvícení světel vně či uvnitř vozu, ale spíše uvnitř hlavy. Takže všem spoluúčastníkům (třeba silničního provozu přeji, ať se jim vždy rozsvítí to, co je potřeba.

Lubos
11. září • 9:07

Moooc pekny komentar, aspon som sa hned rano trochu zasmial.
Dik.

Miro
9. září • 10:08

je jednoznačně přínosem, vozidla jsou vidět lépe a na podstatně delší vzdálenost, i v létě může dojít k situacím, kdy toto může rozhodnout, (výjezd z lesa do prudkého slunce atp.) Náklady na svícení jsou zcela zanedbatelné, svítím nepřetržitě již dva roky, žárovky drží. Spotřeba v žádném případě není zvýšená o 0,5 l. To by znamenalo, že při přímé úměře výkonu a spotřeby by průměrný výkon motoru byl (vezmu li v úvahu příkon osvětlení 250 W) při celkové spotřebě 8 l pouhé 2 kW. Při rychlosti 90 km/h potřebuje běžné auto jenom na odpor vzduchu cca 10 kW.

Lojza
3. září • 8:43

U nás máme podstatně vyšší frekvenci nehod než třeba v Německu, ve Francii nebo v Rakousku. Ani v jedné této zemi se povinně v létě nesvítí. Důvodem je mnohem lepší stav silnic a hlavně ukázněnost řidičů. Názor, že povinné svícení u nás rázem sníží počet nehod považuji za scestný.

beran
1. listopadu • 20:01

Zcela souhlasím. Už chybí jen povinné přilby pro chodce.

SASA
9. září • 9:03

Myslim ze zcestne to neni,ja uz take svitim i pres leto a je me jedno co vsechno sviti protoze alternator to v pohode utahne i na volnobeh,takze neni co resit.Kdysi nekdo psal ze sviceni zvysuje spotrebu az o 0,5 l a zvysuje tim mnozstvi emisi.Tohle je uplna blbost i nejslabsi motory maji kolem 40 KW a tlumena svetla vezmou maximalne 250W coz je oproti vykonu motoru zanedbatelne.  

JirkaK
2. září • 22:03

Nevím, ale souvislost mezi uvedenou statistikou a užitečností denního svícení jsem nějak nepochopil.  Zatím se svítí přes zimu, ale že by v této době nějak klesl počet nehod se mi nezdá. Ale o tom nebudu polemizovat. Fakt je, že i v horkém červenci už mnoho aut svítí a tak jsem se rozhodl přizpůsobit. Neosvětlené auto v osvětlené koloně se lehce přehlédne.

Jde mi o znění našeho předpisu. Pokládám za zhovadilost zbytečně pálit halogeny společně s obrysovými světly, podsvícením palubní desky, ovladačů, atd.  V severských zemích je tento problém dávno vyřešený. Nejméně dvacet let používají světlomety pro denní svícení. Jde o přídavná světla se systémem podobným tlumenému a osazená žárovkami  P 21 W, tedy obyčejnými 21wattovými žárovkami používanými např. v blikačích a brzdových světlech. Rozsvěcí se automaticky po nastartování a jsou zcela nezávislé na ostatním osvětlení. Proto jsem uvítal možnost použít taková světla i u nás.  Dlouho nebyly na trhu, potom je začala vyrábět Hella. Koupil jsem je a chtěl namontovat na auto. ALE:

1) Naše předpisy přikazují používat je společně s obrysovými. Ale proč? Za denního světla ty čtyřwattové žárovičky stejně nikdo nevidí.  Dá se ale spoléhat na to, že nerozsvícená obrysová světla přehlédne i policie. Nutností rozsvítit obrysová světla padá jedna z velkých výhod světel pro denní svícení.

2) Reklama od Helly slibovala, že jde o reflektory miniaturní, ale skutečnost je odlišná. Jsou velké jako klasické přídavné mlhovky , a je docela problém je na auto namontovat.

3) Ve světlech nejsou zmíněné 21W žárovky, ale speciální šestiwattové halogenové žárovky s paticí podobnou malým bajonetovým žárovkám, označené jako H6W . Zatím se prakticky nedají koupit...

Proto je využití světel pro denní svícení silně problematické.

Doporučujeme

Články odjinud