Statistika: dobré osvětlení zvyšuje bezpečnost

Velká část řidičů už dávno pochopila, že svícení v kteroukoliv denní dobu je výrazně chrání. Stále se uvažuje o tom, že novela zákona by nařídila stálé svícení, po celý rok. V mnoha zemích takové pravidlo platí a osvědčilo se. Na pomoc zastáncům užitečného názoru přichází i statistika.
Statistika: dobré osvětlení zvyšuje bezpečnost

Vyplývá z ní, že v roce 2001 se téměř dvě třetiny nehod staly v denní době a za dobré viditelnosti a na tyto nehody připadá přes 45 % z celkového počtu usmrcených osob a závažnost těchto nehod je nižší, než průměr ČR. Ukazuje se, že nejzávažnější následky měly nehody, které se staly v noční době a v místech bez veřejného osvětlení. Závažnost těchto nehod je dva až třikrát vyšší než průměr ČR, konkrétně u nočních nehod bez veřejného osvětlení a za dobré viditelnosti (bez mlhy, deště, sněžení apod.) připadá na 1000 nehod téměř 19 usmrcených osob. Obdobně u nočních nehod, ale za snížené viditelnosti připadá na 1000 nehod téměř 15 usmrcených osob. Z tohoto jednoduchého porovnání vyplývá, že závažnost nehod na místech bez osvětlení je podstatně vyšší.

Viditelnost, rok 2001 Počet nehod Tj. % Počet usmrcených Tj. % Závažnost nehod = počet usmrcených na 1000 nehod
DEN dobrá

117908

63,5

554

45,4

4,7

DEN snížená-svítání, soumrak

6001

3,2

67

5,5

11,2

DEN snížená - mlha,sněžení

19553

10,5

120

9,8

6,1

NOC, v místě veřejné osvětlení

18661

10,1

119

9,8

6,4

NOC v místě veřejné osvětlení - snížená viditelnost

5534

3,0

42

3,4

7,6

NOC v místě bez veřejného osvětlení

13613

7,3

257

21,1

18,9

NOC v místě bez veřejného osvětlení, snížená viditelnost

4074

2,2

60

4,9

14,7

Nezjištěno

320

0,2

0

0,0

 

CELKEM

185 664

100

1219

100

6,6

Zhruba 80% nehod v noční době a v místech bez veřejného osvětlení, tedy nehod s nejvyšší závažností, se stane v extravilánu. Není proto nic neobvyklého, že v některých zemích západní Evropy jsou zvláště dopravně exponované komunikace osvětlovány i v místech ležících mimo intravilán (Nizozemí, Dánsko apod.). Už dávno neplatí, že noční provoz je bezpečnější a klidnější. Intenzita provozu je obvykle nižší, ale riziko podstatně vyšší.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků