Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

„Omylem“ odhlasované snížení spotřební daně z pohonných hmot nakonec neprojde, to je víceméně jasné. Naopak – podaří-li se státu realizovat záměry úředníků, mohli by řidiči už od příštího roku platit o několik desítek haléřů za litr benzínu nebo nafty víc. 

Jako záminka opět poslouží strategické hmotné rezervy. Něco podobného navrhovali už na jaře podřízení ministra financí Andreje Babiše (ANO). Viz náš tehdejší komentář:

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Tentokrát je předkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh se liší v kosmetických detailech, podstata ovšem zůstává stejná – přenést náklady na udržování strategických zásob ropy a ropných paliv přímo na řidiče. Ročně by se mělo jednat asi o 1,5 miliardy korun. 

Vláda o materiálu, o kterém informovalo včerejší vydání deníku MF Dnes a také iDnes.cz, zatím nejednala. Než se tak stane, rádi bychom jí připomněli, že provozování motorových vozidel je už dnes zatíženo enormními odvody do státní pokladny. 

Polovina jde státu

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

Nápad přenést náklady na správu strategických hmotných rezerv na bedra motoristů nemá žádné opodstatnění. Zajištění hmotných rezerv je typický příklad agendy, kvůli kterým si občané především zřizují stát a financují jeho chod. Stát by měl tyto náklady pokrýt z existujících daní – tím spíš, že v případě krizové situace použije rezervy primárně k financování vlastního chodu a služeb, rozhodně je nebude přednostně vydávat soukromým motoristům.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků