Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

„Omylem“ odhlasované snížení spotřební daně z pohonných hmot nakonec neprojde, to je víceméně jasné. Naopak – podaří-li se státu realizovat záměry úředníků, mohli by řidiči už od příštího roku platit o několik desítek haléřů za litr benzínu nebo nafty víc. 

Jako záminka opět poslouží strategické hmotné rezervy. Něco podobného navrhovali už na jaře podřízení ministra financí Andreje Babiše (ANO). Viz náš tehdejší komentář:

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Tentokrát je předkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh se liší v kosmetických detailech, podstata ovšem zůstává stejná – přenést náklady na udržování strategických zásob ropy a ropných paliv přímo na řidiče. Ročně by se mělo jednat asi o 1,5 miliardy korun. 

Vláda o materiálu, o kterém informovalo včerejší vydání deníku MF Dnes a také iDnes.cz, zatím nejednala. Než se tak stane, rádi bychom jí připomněli, že provozování motorových vozidel je už dnes zatíženo enormními odvody do státní pokladny. 

Polovina jde státu

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

Nápad přenést náklady na správu strategických hmotných rezerv na bedra motoristů nemá žádné opodstatnění. Zajištění hmotných rezerv je typický příklad agendy, kvůli kterým si občané především zřizují stát a financují jeho chod. Stát by měl tyto náklady pokrýt z existujících daní – tím spíš, že v případě krizové situace použije rezervy primárně k financování vlastního chodu a služeb, rozhodně je nebude přednostně vydávat soukromým motoristům.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků