Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

„Omylem“ odhlasované snížení spotřební daně z pohonných hmot nakonec neprojde, to je víceméně jasné. Naopak – podaří-li se státu realizovat záměry úředníků, mohli by řidiči už od příštího roku platit o několik desítek haléřů za litr benzínu nebo nafty víc. 

Jako záminka opět poslouží strategické hmotné rezervy. Něco podobného navrhovali už na jaře podřízení ministra financí Andreje Babiše (ANO). Viz náš tehdejší komentář:

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Tentokrát je předkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh se liší v kosmetických detailech, podstata ovšem zůstává stejná – přenést náklady na udržování strategických zásob ropy a ropných paliv přímo na řidiče. Ročně by se mělo jednat asi o 1,5 miliardy korun. 

Vláda o materiálu, o kterém informovalo včerejší vydání deníku MF Dnes a také iDnes.cz, zatím nejednala. Než se tak stane, rádi bychom jí připomněli, že provozování motorových vozidel je už dnes zatíženo enormními odvody do státní pokladny. 

Polovina jde státu

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

Nápad přenést náklady na správu strategických hmotných rezerv na bedra motoristů nemá žádné opodstatnění. Zajištění hmotných rezerv je typický příklad agendy, kvůli kterým si občané především zřizují stát a financují jeho chod. Stát by měl tyto náklady pokrýt z existujících daní – tím spíš, že v případě krizové situace použije rezervy primárně k financování vlastního chodu a služeb, rozhodně je nebude přednostně vydávat soukromým motoristům.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků