Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Stát hledá způsob, jak ušetřit na stavbách dálnic a silnic. Podle aktualizovaného ceníku, který schválilo ministerstvo dopravy, má kilometr běžné dálnice v nenáročném terénu stát 125,6 milionu korun. V hornaté krajině může cena vzrůst až na 226,3 milionu korun. Proti dosavadním cenám platným od roku 2010 se průměrná cena za kilometr snížila o 25 procent.
Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Hlavní podíl na čtvrtinovém snížení ceny má podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Blechy propracovanější možnost zaúčtování rizik, která mohou následnou stavbu prodražit.

Mezi tato rizika fond řadí například komplikace spojené s výstavbou v chráněných oblastech, na územích s nedostatečně provedeným geologickým nebo archeologickým průzkumem a rizika související se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení.

Základní ceny dálnic platí pouze pro stavby, u kterých nehrozí žádné z popsaných rizik. Ta mohou výslednou cenu zvýšit o desítky milionů.

Výhodou současné metodiky je podle fondu především to, že jsou proti minulosti jasnější důvody, proč je některá konkrétní stavba dražší. Dosud se totiž rizika do cen projektů promítala automaticky a projektanti je nemuseli takto důkladně zdůvodňovat.

Kromě rozdílného přístupu ve vyčíslování rizik zaznamenal fond dopravy i mírný pokles v cenách materiálů a stavebních prací. Tento pokles, vyčíslený na základě kalkulací cenové úrovně roku 2012, ale podle tajemníka fondu dopravní infrastruktury Ivo Vykydala představoval snížení pouze o jednotky procent.

Nový ceník dopravních staveb státní fond připravoval od loňského léta, protože ceny staveb platné od roku 2010 byly zastaralé. Kromě cenových normativů pro stavbu silnic pracuje fond na schválení nových cen i pro železniční stavby.

Nekonečný spor

Cena výstavby českých dálnic je dlouhodobě předmětem kritiky. Například podle studie občanského sdružení Oživení a společnosti Mott MacDonald přišel kilometr českých dálnic často až na 500 milionů korun, zatímco v Německu či Velké Británii to je kolem 280 milionů.

Podobně například mosty na dálnici D8 byly podle nevládních organizací ve srovnání s dálnicemi na německé straně v některých případech dražší téměř o třetinu.

Ředitelství silnic a dálnic ale kritiku vyvracelo pomocí vlastní studie, ta ale bere v úvahu ceny vítězných nabídek veřejných soutěží, tedy ještě před jejich navýšením v průběhu prací.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků