Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Stát hledá způsob, jak ušetřit na stavbách dálnic a silnic. Podle aktualizovaného ceníku, který schválilo ministerstvo dopravy, má kilometr běžné dálnice v nenáročném terénu stát 125,6 milionu korun. V hornaté krajině může cena vzrůst až na 226,3 milionu korun. Proti dosavadním cenám platným od roku 2010 se průměrná cena za kilometr snížila o 25 procent.
Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Hlavní podíl na čtvrtinovém snížení ceny má podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Blechy propracovanější možnost zaúčtování rizik, která mohou následnou stavbu prodražit.

Mezi tato rizika fond řadí například komplikace spojené s výstavbou v chráněných oblastech, na územích s nedostatečně provedeným geologickým nebo archeologickým průzkumem a rizika související se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení.

Základní ceny dálnic platí pouze pro stavby, u kterých nehrozí žádné z popsaných rizik. Ta mohou výslednou cenu zvýšit o desítky milionů.

Výhodou současné metodiky je podle fondu především to, že jsou proti minulosti jasnější důvody, proč je některá konkrétní stavba dražší. Dosud se totiž rizika do cen projektů promítala automaticky a projektanti je nemuseli takto důkladně zdůvodňovat.

Kromě rozdílného přístupu ve vyčíslování rizik zaznamenal fond dopravy i mírný pokles v cenách materiálů a stavebních prací. Tento pokles, vyčíslený na základě kalkulací cenové úrovně roku 2012, ale podle tajemníka fondu dopravní infrastruktury Ivo Vykydala představoval snížení pouze o jednotky procent.

Nový ceník dopravních staveb státní fond připravoval od loňského léta, protože ceny staveb platné od roku 2010 byly zastaralé. Kromě cenových normativů pro stavbu silnic pracuje fond na schválení nových cen i pro železniční stavby.

Nekonečný spor

Cena výstavby českých dálnic je dlouhodobě předmětem kritiky. Například podle studie občanského sdružení Oživení a společnosti Mott MacDonald přišel kilometr českých dálnic často až na 500 milionů korun, zatímco v Německu či Velké Británii to je kolem 280 milionů.

Podobně například mosty na dálnici D8 byly podle nevládních organizací ve srovnání s dálnicemi na německé straně v některých případech dražší téměř o třetinu.

Ředitelství silnic a dálnic ale kritiku vyvracelo pomocí vlastní studie, ta ale bere v úvahu ceny vítězných nabídek veřejných soutěží, tedy ještě před jejich navýšením v průběhu prací.

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků