Stát se dohodl s plynaři na rozsáhle výstavbě plynových čerpacích stanic

43 komentářů

Dusan
17. března • 11:51

Lih je dalsi z mnoha byrokratickych vykriku, kde nahradime ekonomicke vztahy dotacemi. Lih nemuze byt principielne nahradou za ropna paliva, protoze v podminkach Evropy ho nejsme schopni proste tolik vyrobit. V nekterych zemich kde maji mensi spotrebu ropnych produktu a dve sklizne do roka muze byt alternativou, ale v nasich podminkach je to jenom dalsi penezovod do soukromych kapsicek.

datel
17. března • 14:42

Tak me napadlo:odbourani tetraetylu olova v benzinu zdrazilo ,kvuli zachovani OZ ,jeho vyrobu.15 procent lihu zvysi OZ benzinu cca o 9 az 18 cisel,takze staci vyrobit benzin 80+lih a mame super

Mirek
17. března • 12:33

Zajimave jak se ty povery o lihu stale drzi mezi lidmi. Tedy v CR. Ve svete uz o lihu nikdo nepochybuje. Ani americky prezident s tim uz nema problem. Vyrobni cena lihu (bez dotaci) je jiz zhruba srovnatelna s vyrobni cenou benzinu. Jsou zeme, kde je to i levnejsi. Ze se na to nabalila zemedelska lobby je vec jina.  Ani dnes v Evrope netezime veskerou ropu co spotrebujeme. Nevim, proc z toho delate tekovy problem. Proste se cast spotreby doveze treba z Jizni Ameriky. Stale bude lepsi vyrabet mezi 1/3 a 1/2 spotreby u nas v CR nez dovazet 99% ropy  , nebo zemniho plynu tak jako dnes. To je prece vyrazny pokrok. Lih je realna alternativa a vyspely svet to jiz vi. Ted jsme na rade my.

Dusan
17. března • 13:24

Melete pate pres devate. Jaka vyrobni cena? Kde vyrobni cena? Za jakych podminek vyrobni cena? Chapu, ze ve statech, ktere maji dve sklizne do roka, 90% rozlohy zabrane zemedelskou pudou, 80% obyvatelstva makajiciho v zemedelstvi, prumernou mzdu na urovni 20%te evropske, malo penez a deset lidi na jedno auto je to skutecne zajimava alternativa a mozna muze byt i levnejsi nez dovazet ropu za dolary. Nicmene nic z tohohle neplati pro CR natoz celou Evropu. Vzhledem ke spotrebe plodin k vyrobe litru lihu, viteznosti nasich poli a fondu hospodarske pudy jsme schopni pokryt 1/2 spotreby ropy biolihem jenom za predpokladu, ze se pujde pulka obyvatelstva najist do nemeckeho supermarketu.
Dovoz z Jizni Ameriky je rovnez zajimavy napad. Az na to, ze i kdyby se zacalo hned ted tak minimalne deset spise dvacet let nebude zadna moznost sem dostatecne mnozstvi dovezt a to ani za predpokladu, ze by ho ti Jihoamericane byli schopni tolik vyrobit coz nejsou. Nikdo na svete neni schopen vyrobit tolik lihu aby pokryl alespon par desitek procent spotreby ropy EU + USA.

Mirek
17. března • 18:50

Myslim ze se ve vetsine veci mylite. Sezente si informace jak se to dela ve Svedsku,  jak v GB, jak se to rozjizdi v USA. Sezente si info o novych technologiich vyroby lihu z libovolne zelene hmoty nebo odpadu, cimz se snizuje cena a zvysuje "vyteznost". Sezente si info jak se pripravuji lihove terminaly pro dovoz lihu v tankerech z Jizni Ameriky. Na netu se daji tyto info vyhledat. Dobre clanky najdete take na hospodarskych novinach - ihned.cz.  Myslim, ze nekolik nejblizsich let Vam ukaze, ze jste se v zasadnich vecech pletl. Podle toho co lze z techto info vycist je podle mne realne zajistit okolo 1/3 spotreby CR z vlastnich zdroju, zbytek dovezt.

Dusan
18. března • 14:10

Ve Svedsku se to dela papirove. S tim mam bohate zkusenosti, ve stadiu powerpointove prezentace funguje uplne vsechno. Nikdo s vyjimkou tech Brazilcu se nedostal pres stadium deklaraci a papirovych vykriku. Na vyrobu lihu z libovolne zelene hmoty nepotrebuji novou technologii, ze jde vyrobit chlast uplne z cehokoliv co roste, vedeli nasi predkove nekdy od doby bronzove. Vyteznost je dana a nic s ni neudelate, kolik se da z kila obili vyrobit lihu je snadno spocitatelne.
Opet opakuji NENI TECHNICKY MOZNE ZAJISTIT 1/3 SPOTREBY CR Z VLASTNICH ZDROJU. Na to vam staci matematika ze zakladni skoly, prumerna urodnost poli v nasich podminkach a plocha zemedelske pudy. Ten vypocet jsem tu uz kdysi dokonce uvadel. Pokud vyrazne nezvysite plochu zemedelske pudy + nenaberete dalsi zemedelce na praci, tak s nasi stavajici produkci to proste nezvladnete bez vyrazneho omezeni vyroby potravinarskych surovin.
Jeste bych rad upozornil, ze vyrobni cena benzinu je stale pod 10Kc za litr, zbytek jsou marze + (zejmena) dane. Evropska unie predpoklada, ze vami zminovanou lepsi efektivitou (vyuzitim odpadu apod.) a zaroven s DOTACEMI se podari vyrobni cenu snizit lihu na 13,50Kc/litr! Takze o tretinu vyssi cena za predpokladu dotaci a to jde o optimisticky odhad majici za cenu vyrobu lihu podporit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Dusan
18. března • 14:25

Tak jsem to ted spocital na zaklade plochy osete pudy podle CSU, viteznosti plodin podle DAMBROTH, M.: Kann die Landwirtschaft das Erdől (teilweise) ersetzen? a spotreby ropy v CR podle CSU. Vysledky jsou samozrejme priblizne zavisejici na rocni urode, kvalite ropy, ztratach pri vyrobe a podobne, nicmene vychazi to, ze ani cela oseta plocha v CR by nestacila na nahrazeni veskere rocne spotrebovane (a nakoupene) ropy.

Mirek
18. března • 20:31

Takovych vypoctu jsem videl tun. Take jsem videl duveryhodne vypocty, ktere tvrdi ze biosuroviny nevystaci ani na 5% celkove spotreby. Od pristiho roku se pridava povinne 5% a zadna katastrofa se nedeje. Take jsem videl seriozni vypocty podle kterych mela v techto letech ropa koncit. Takze vypocty jsou jedno a realita neco jineho. Vas vypocet nevypovida o nicem. Hovoril jsem o technologiich, ktere dokazi vyrobit lih temer ze vseho - drevene stepky, trava atd. Takze zemedelsky oseta plocha ve vasem vypoctu neni relevantni, protoze to muze byt take les, nebo podhorska louka. Dale se technologie vyroby lihu vyvyji a vyteznost stoupa nasobne. Hovoril jsem take o nove brazilske technologii tzv celulozoveho lihu, coz je neco jineho nez klasicka vyroba lihu z cehokoliv. Take se podivejte, ze jsem nerikal, ze dokazeme vyrobit vse, ale asi 1/3.  Stale je v takovem pripade domaci produkce nasobkem domaci tezby ropy nebo plynu. Takze vypocet trojclenky je pro nekoho nazorny, a dava mu pocit, ze pochopil slozitost vesmiru, ale realita je mnohem promnenejsi.

Dusan
18. března • 21:44

Dve drobne poznamky: a) i ta horska louka se pocita do obdelavane plochy a za b) tech lesu mame jeste radove mene nez poli.

LeonardoCupranek
18. března • 21:36

Pribirat dalsi zemedelce rozhodne neni treba. Staci prestat dotovat a zemedelci budou nuceni zacit hosporadit efektivne, ti mene uspesni odejdou, jejich pozemky prevezmou ti uspesnejsi. Tim se priblizime efektivite farem USA, kde na jeden hektar pudy pripada dramaticky mene pracovniku, nez u nas. Naopak system dotaci vede ke smerovani spise k Francouzske situaci. Pokud si kazdy, kdo ma policko 100x100 metru mysli, ze ho musi uzivit (a kdyz neuzivi, stat dorovna zbytek), k zadnemu zefektivneni nedojde.
Druhy problem je opravdu ten, ze pri podnebi, ktere mame a pri rozloze pudy, kterou mame, je asi dost tezke vyrobit tolik lihu, aby to pokrylo vyznamnejsi cast nasi spotreby. Leda nejake geneticky modifikovane plodiny produkujici enormni mnozstvi cukru. Ale proti tomu by protestovali ti sami ekoteroriste, kteri nyni pro ethanol horuji. Nicmene i tak by (diky nizke intenzite slunecniho zareni v nasi poloze) toho cukru nemohlo by o tolik vice.
A dale: dnes je cena lihu (oproti benzinu) relativne prizniva. Ale je to proto, ze jeho spotreba je temer vyhradne k piti a to je jeste umele omezovano vysokou spotrebni dani. Pokud by se na lih zacalo jezdit, spotreba (poptavka) dramaticky vzroste a s ni i cena lihu.

LeonardoCupranek
17. března • 13:46

Pokud by vyroba cisteho 99% lihu bez dotaci byla levnejsi, nez cena benzinu bez spotrebni dane, tak uz by to davno nekdo zacal provozovat. A to bez jakychkoli dotaci a vladniho planovani.
A to proto, ze ve vysledku by tento technicky lih stal polovinu toho, co benzin (na kterej je uvalena spotrebka).
Takze kdyby tu bylo palivo, ktere jsou zemedelci schopni vypestovat a fabriky vyrobit (i bez dotaci) s vyslednou cenou rovne polovine ceny benzinu (ve vysledku tedy na tretine ceny benzinu, protoze zemedelske dotace jsou dnes bohuzel samozrejmosti), zcela jiste by to bylo ohromne lakadlo napriklad pro vyrobce aut. Uz proto, ze je auto na ethanol technicky relativne nenarocne, od normalniho benzinaka se lisi jen malo (na rozdil od auta na naftu ci CNG, ktera jsou proste vyrobne drazsi). Vyrobci aut by urcite skocili po moznosti vyrabet usporne auto (uspornejsi, nez TDI ci auto na CNG), ovsem s nizsimi vyrobnimi naklady (srovnatelnymi s klasickym benzinakem). Nakonec v Brazilii to uz preci maji vyzkousene.
Kdyz vidime, jak lidi berou diesely vsema deseti, protoze usetri na palivu, lihova auta by brali tuplem. Stat by nemusel prichazet s nasilnejma kravinama jako povinne primichavani ethanolu do benzinu, atd... protze ciste trzni motivy by byly tak silne, ze by to tu uz davno bylo!
Odhaduju, ze udelat cerpaci stanice na ethanol nestoji skoro nic - nebudou se moc lisit od stanic pro benzin. Takze stejne tak jako nektere stojany urcene pro naftu vyhradili pro bionaftu, stejne tak by mohli treba jeden stojan pro benzin vyhradit pro ethanol. Zadne supernaklady, jako u budovani plnicich stanic na CNG.
Takze pokud je to tak vyhodne, proc uz to tady davno neni, proc jakoby cekame, az nejaky moudry centralne planujici byrokrat nam toto dobro sesle ze sveho Olympu ??? Proc zemedelci pestuji plodiny, ktere i pres brutalni statni pomoc nemaji kam prodat, proc se nechaji retezci tlacit do (udajne) nevyhodnych vykupnich cen potravim, kdyz jim u nohou lezi takovyto business (nahrada benzinu za velmi konkurenceschopnou cenu)?
Ethanol se proste v myslich jeho zastancu jevi jako zazrak:
Je to business pro zemedelce - konecne produkt, ktereho neni vsude prebytek.
Je to business pro zpracovatele.
Je to business pro cerpaci stanice (marzi si mohou dat minimalne stejnou jako u benzinu a furto to bude levnejsi, cili to lidi budou vic kupovat, vic jezdit, mene setrit)
Je to business pro vyrobce aut: mohou vyrobit auto, ktere ma provozni naklady nizsi, nez TDI, vyrobne je to bude stat daleko mene, nez to TDI, ale lidi to koupi i za cenu toho TDI.
A je to business i pro koncove zakazniky - proste jezdi za pulku.
Tak proc uz to vsude davno neni? Vzdyt vsechny potrebne technologie jsou davno zvladnute?

Mirek
17. března • 18:39

Vase otazka - proc uz to neni, kdyz je to tak vyhodne ? Vysvetleni je velmi jednoduche. Dnes je v Evrope (i jinde) nastaveny system, kdy kazdy litr lihu je zatizen neskutecnou spotrebni dani, mnohem vyssi nez benzin. Cili stat musi vytvorit zcela novy legislativni system, coz, jak je videt, trva leta a pres ruzne mafia skupiny to jde ztuha. To je to cekani na centralniho byrokrata.  Dokud nebude jasny a pruhledny system vytvoren, nevlozi zadny investor ani korunu do stavby lihovaru, nevlozi zadny distributor ani korunu do upravy cerpacek, nevlozi vetsina  vyrobcu (vyjimky tu jsou) aut ani korunu do uvedeni lihovych aut na trh.  Pokud se takovy otevreny a pruhledny system podari pres odpor ministerskych korupcniku  vytvorit, uvidite jak si velmi rychle ziska oblibu, podobne jako se to stalo napr. ve Svedsku. Jeho vyhody jsou totiz nezmerne - sam jste je vsechny vyjmenoval. 
Teprve kdyz je system nastaven nastupuje vystavba. To opet nejaky rok trva.  V okamziku kdy vedle sebe mate 2 technologie za zhruba stejnou vyrobni cenu a jedna je v rozvoji - musite postavit vyrobni kapacity, cerpadla, upravit auta, a druha jiz tohle vse ma, je jasne, ze rozvoj lihu pujde pomalu.  Ale je to v dohledne dobe jedina realna cesta. Bohuzel u nas jsme uz asi 5ty rok ve fazi nastavovani systemu a stale neni nastaven.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LeonardoCupranek
18. března • 21:25

Jediny funkcni recept je defenestrovat toho centralniho byrokrata !

core
17. března • 14:10

On v te Brazili lihovy boom taky nevznikl sam od sebe z cisteho nebe. Vlada ho taky ze zacatku tezce dotovala. Az pri dnesnich cenach to zacalo byt zivotaschopne i bez subvenci. U nas lih levnejsi nez ropa nebude, ale omezi zavislost na 1 dodavane surovine a kdyz nic tak snizi emise. Ethanol nas nezachrani, ale muze prece jen trochu pomoct, nic vic.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
kruch
17. března • 18:41

Snad to nakonec pujde i bez dotaci. Ale rozvoji alternativnich paliv brani i roztristenost kudy se vydavaji vyrobci ve snaze snizovat spotrebu/emise atd - hybridy, vodik, CNG, lih a co ja vim jeste - pokud potom zacne "stat" podporovat jeden smer, ztizi se pozice jinym alternativam. Kdyz k tomu pricteme dominanci ruznych automobilek na tom kterem trhu, ktere si prirozene prosazuji to, do ceho nacpali spousty penez, vidim zatim bohuzel treba sance Fordu s lihem v kontinentalni Evrope blede... je tu tak maly tlak od zakazniku, narozdil od Skandinavie?

LeonardoCupranek
17. března • 16:01

Myslim si, ze tak to neni. To by jako bez vladnich dotaci nebylo nic? Nebo alespon nic "sitoveho"? Vzdyt to je nesmysl. Neco se proste vyplati (byt v dlouhodobejsim horizontu) a neco ne. Je to jako rikat, ze stat musi dotovat vyrobu mobilu, protoze bez nich se nikomu nevypati budovat mobilni sit a dokud nebude mobilni sit, nikdo si nekoupi mobil.
A dle teorie komparativnich vyhod proste je vyhodnejsi neco za 10Kc dovezt, nez za 20Kc vyrobit. My jsme na arabske rope stejne zavisli, jako oni na nasich penezich.
A zemedelstvi jako takove take produkuje emise, znecistuje zem hnojivy, atd...

LeonardoCupranek
17. března • 11:36

Vyroba lihu spotrebuje vic energie, nez se z nej pak spalovanim dostane. U vodiku toto plati jakbysmet.
Vyhoda CNG je v tom, ze je ho zatim dost a ze se nedovazi od arabasu, cili zmensujeme svou zavislost.
Ekonomicka vyhoda jiz neni tak zrejma - prestavba je podstatne drazsi, nez u LPG. Vetsine lidi se vyplati spise diesel, nez prestavovat na CNG - to ma smysl opravdu jen u vozidel, ktera ujedou fakt hodne km.
Navic tato vyhoda CNG oproti benzinu je jen podvodem - neni na nem spotrebka. Realne o tolik levnejsi neni.
Pokud vim, kdysi se v "CSSR" ve velkem vyrabel koks a jako vedlejsi produkt vznikalo velke mnozstvi svitiplynu. Toto se stoplo z politickych duvodu, protoze se postavil plynovod z CCCP. Proc toto neobnovit? Meli bychom vlastni plyn. A meli bychom i koks, kterym by mohli topit ti, kteri ted diky vysoke cene plynu presli zpet na uhli (ovesem vetsinou na sirnate hnede). Koks by tedy prinesl i ekologicky efekt.
A dale: za valky, kdyz byl Ada odriznutej od ropy, pokryvala velkou cast spotreby Rise nase fabrika na vyrobu benzinu z uhli (z toho Mosteckeho hnusneho hnedeho, ktere neni radno palit). Jeste nedavno (tak 5 let tamu nazad) nejakaj byrokrat v TV tvrdil, ze ta fabrika tam furt je zakonzervovana jako statni strategicka rezerva. Ze se nyni (pred tema 5ti lety) nevyplati z uhli benzin delat, ale kdyby nekdy prelezl pres 30Kc/litr, uz by se to vyplatilo. Tak hura na to, panove, ne?
A vubec: Minuly tyden na iDnes vysel clanek, ze do 50ti let budeme umet cestovat v case i teleportovat   Studena fuze bude samozrejme jeste drive

Mirek
17. března • 12:49

"Vyroba lihu spotrebuje vic energie, nez se z nej pak spalovanim dostane" . Obcas se to take publikuje jako "na vyrobu lihu se spotrebuje vice ropy nez potom vznikne lihu."    To je tvrzeni, ktere zpopularizovala pred lety naftarska lobby a od te doby stale preziva v nekterych hlavach. Kdyby tomu tak bylo, nikdy by nemohl stat litr lihu zhruba stejne jako litr benzinu ve vyrobnich cenach.  Tolik realita. U vodiku to samozrejme plati, protoze vodik neni zdroj enrgie, ale pouze nosic. CNG meni zavislost na Arabech na zavislost na Rusech. To je z blata do louze. Ostatni alternativy ktere navrhujete je cesta do nikam. Uhli za nejaky cas dojde taky. O tom co by to delalo s prostredim, netreba mluvit.

Tomas
17. března • 22:10



Benzin leze z rafinerky jeste i pri dnesni cene ropy hodne pod deset korun. To ostatni jsou dane. Lih je alternativou treba v Brazilii, kde muzou mit tri sklizne cukrove trtiny za rok, ale podle vypoctu ktere jsem videl kdyby Cesko chtelo pokryt svou spotrebu uhlovodikovych paliv lihem a repkovym olejem, bylo by na pestovani zapotrebi asi 1,56 nasobku rozlohy CR...
 
Jedinou rozumnou alternativou do budoucnosti je vodik vyrabeny nikoliv z plynu, ropy  nebo elektrolyzou, ale vysokoteplotnim stepenim vody s pouzitim tepla z malych jadernych reaktoru thorioveho typu... Ale na to chybi nejen penize, ale i politicka vule... A to jeste nemluvim o ruznych zelenych spolcich, kterym se jezi chlupy pri slove atom...  Pritom na prakticky neomezeny zdroj vodiku pro automobilovou dopravu a taky slusny  zdroj energie pro mesta a infrastrukturu by takovych reaktoru stacilo 10 na cele Cesko... A stalo by to dohromady asi dvounasobek Temelina...

Milan K
17. března • 11:50

Spotřeba energii atd - je rozhodn více faktorů, které se na tom podílejí - od množství výrobních míst až po případný rozvoj nových výrobních technologií v případě masového nasazení. Ze strategického hlediska je každé zlomení tak pevné vazby na ropu velké plus
Ad Hitler - obavam se že produkce z ČR byla značně omezená - alespon co já vím, tak největší strategickou důležitost měla výroba "umělého" benzínu v Maďarsku a Rumunsku

Dusan
17. března • 11:53

Rumuni benzin nemuseli nahrazkove vyrabet, oni v te dobe tezili ropu ve velkem. Kolem Plojesti bylo v te dobe jedno z nejvynosnejsich ropnych poli vubec.

Dusan
17. března • 11:49

Vyroba tekutych uhlovodiku z ropy neni vubec zadny problem. Technicky je to vyreseno davno. Problemem jsou naklady, ktere jsou radove vyssi nez pri nakupu od Arabu a tudiz byla tato technologie pouzita jen tehdy kdy o penize neslo jako treba za WWII.
Svitiplyn se prestal vyrabet proto, ze je rovnez vyrobne vyrazne drazsi nez dovezt zemni plyn.
Obecne neni problem vyrobit nahradu za ropu, problemem je ze ropa lezi v zemi a je hotova. Tudiz i ted je zdaleka nejlevnejsi masivne dostupnou surovinou. Vsechny nahrazky se musi vyrobit a tim jsou prilis drahe.

NovoCZ
17. března • 11:44

No jo, sice se do výroby lihu investuje mnoho energie, ale je to furt lepší než cpát zemědělcům dotace za to, že si doma houpaj kládu, ne?

LeonardoCupranek
17. března • 13:28

Nejlepsi by bylo jim necpat nic a treba by je samotne trklo, ze je lepsi vyrabet bionaftu, nez neprodejne potraviny.

core
17. března • 9:58

A neni vyhodnejsi kdyby uz clovek nel CNG pohon, poridit si pomaluplnici domaci cerpacku. Nekde jsem snad videl ze to stoji 20.000. Clovek by prijel domu, dal auto do garaze, zapojil plneni a rano ma zase full. Nemusi hledat cerpacky a cena domaciho plneni bude podstatne levnejsi.

Mirek
17. března • 12:38

Tak si to spocitejte. O cca 50 tis Kc drazsi auto na plyn (nez benzinove) + 20 tis na domaci cerpacku (obavam se ze ve skutecnosti je o neco drazsi okolo 30 tis) . Plus stale rostouci cena plynu. To mne neprijde jako dobry napad.

core
17. března • 12:45

O kolik je drazsi diesel nez benzinaky?
CNG ma nizsi naklady na provoz nez nafta a navic to nebude z vyfuku smrdet jak podebrana pata

Mirek
17. března • 12:58

CNG ma DNES nizsi naklady nez nafta. Ale taky ma spoustu vedlejsich nectnosti, ktere napr. zapricinily male rozsireni LPG (ktere ma take nizsi naklady).  Za par let budou naklady zcela jinde nez dnes (samozrejme vyssi). Jen za posledni rok se cena plynu zvedla o desitky procent.

core
17. března • 13:22

Myslim ze nema moc smysl uvazovat narust ceny plynu, protoze ceny ropy a plynu jsou na sebe vazane. Pravda ze cena nafty je ovlivnena surovinou mene nez u plynu. Kdyby to clovek porizoval, neverim ze behem 4 let(nez pujde auto do sveta) se radikalne zmeni pomer cen obou paliv, aby to vyznamne hnulo s ekonomickou navratnosti.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
17. března • 18:03

Ano plyn a ropa jsou na sebe vazane. Proto tvrdim spolu s autorem clanku, ze lih je lepsi varianta. Samozrejme i lih je trochu svazany s ropou ale jenom zprostredkovane. Navic cim vice bude lih produkovan, tim mene bude navazan na ropu (lih se bude spotrebovavat i v procesu vyroby a dopravy lihu). I kdyz bude clovek uvazovat  jenom 4 roky do odprodeje vubec bych tak klidny nebyl. To co se deje v Iranu ci Iraku muze radikalne zmenit cenove pomery na trhu a to pres noc. Z tohoto pohledu je koupe auta "ropneho" ci plynoveho velmi riskantni investice. Ja tedy bych se svymi penezi hospodaril rozumneji.  

Radek Ondrášík
17. března • 10:00

V zemi, kde lidé uvažují, zda vyměnit olej v autě v hodnotě 500 Kč jednou za dva roky, bych nechtěl zažít situaci, že stejní lidé, by si z naspořených peněž doma toto vybudovali a pak dbali na maximální bezpečí, pravidelné revize atd.

core
17. března • 10:04

To je pravda. Na druhou stranu tihle kolenovrti by do te cerpacky nejspis navrazili 20.000
Ale mit CNG, tohle by byla maximalni pohoda

Radek Ondrášík
17. března • 10:08

Myslím, že o této možnosti je lepší nemluvit. Stačí se podívat na začátky LPG a jejich domácí výrobu. Co jsem registroval za ty roky výbuchy vozů s LPG, tak se vždy jednalo o domácí kutilskou práci. A myslím, že pokud se toto dovědí lidé, je otázkou času, kdy si z nanosených dílů začnou sestavovat čerpací stanici a systém doma.

core
17. března • 10:17

Vodovodni trubky, zbytky z kulny

0ndra
17. března • 9:11

biolíh mě přijde jako perspektivnější palivo, výrobci s ním už taky počítají (např. ford nebo saab...), je sice hezký že stát podpoří výstavbu sítě, ale kdyby to mysleli vážně, podpoří ekologické auta taky finančně -- třeba osvobozením od DPH při koupit, na to by asi slyšelo dost lidí... vůbec podpora ekologických aut u nás je nulová, jinde ve světě si výhod stát váží a všemožně je zvýhodňuje, ale u nás nic, stát by přišel o zdroj "levných" peněz do kasy, aby si pak kupoval ty jednodušší voliče...

Tomiku
17. března • 2:38

Já si myslím, že kde je poptávka, tam je i nabídka...pokud se prokáží výhody zemního plynu, lidé si jich budou vědomi a budou ochotni se koupit vůz vybavený tímto systémem, tak se určitě výstavba urychlý. Mimochodem, nebyla před pár lety stejná situace u LPG? Jak to vypadá dnes?
Jaké jsou vlastně výhody zemního plynu kromě menší ekologické zátěže a pravděpodobně nižší ceny, která časem stejně naroste, jako u ropy? 

Milan K
17. března • 10:25

 Zasadní výhoda je řekněme strategická - zemního plynu je relativně dost a jeho vyšší spotřeba boří závslost na arabském světě. jestli se také nepletu (omlouvám se za neznalost), LPG je defacto vedlejší produkt při zpracování ropy, CNG je k dispozici volně.
 Nicméně moje malá osobní poznámka. S CNG jsem jezdil - a najel jsem cca 6.000 km - je to už asi 5 let (byl zabudován ve Feliciích) - jezdili sme doplňovat do PPAS (Přažská plynárenská). Mohl jsem i srovnat totožné vozy s LPG. LPG se chovalo mnohem kultivovaneji - navic u CNG jsme vsichni citili opravdu značný úbytek výkonu (zejména u nejslabší motorizace byla jízda "za trest") - nadto CNG mělo tehdy hodně problém při rozjezdu na křižovatkách, semaforech atd. - navíc přepnutí z benzínu na CNG bylo opravdu citelné a nešlo prakticky udělat za jízdy (cuk cuk cuk a někdy chcíp). Vzhledem k tomu že to by obecný jev hned u 5 vozů (montáž byla provedena odborně právě u PPAS za tehdy cca 45.000 Kč) nemyslím že to byla náhoda. Navíc velikánská nádrž tehdy zabrala prakticky celý kufr Feldy ve standardním provedení.
 Tzn. obecně - já osobně bych se k plynu nerad vracel - jestli se tenhle rok dostanu do Švédska, moc se těším na svezení se Sabikem nebo Volvem na bioethanol. Podle toho co jsem měl možnost zaznamenat s jeho provozem panuje velká spokojenost. 

Marťas
17. března • 19:57

Známý má Opel Zafira 1.6 CNG, kdy je tento vůz již z výroby vybaven na plyn, má 14 litrovou rezervní nádrž na benzín, přechod mezi plynem a benzínem bez povšimnutí, stejně tak i výkon, kdyby nebyla kontrolka běhu benzínového čerpadla, nebylo by poznat, na jaké palivo se zrovna jede.

Haya
17. března • 8:07

prachsprostá plynářská lobby, když už stanice na plyn, tak i na líh a vodík

Mirek
17. března • 2:36

Statni podpora CNG je podobna podpore elektrickych primotopu. Za 5 let bude po kazdorocnim zdrazovani plynu jeho cena dvojnasobkem dnesni, a kazdy kdo si takove auto poridi si bude drbat hlavu. Pouze bychom vymenili zavislost od chlapu s rucniky na hlave k chlapum s velkou usankou na hlave. Dekuji nechci. Nezbyva nez souhlasit s autorem. Jak jeste dlouho budeme cekat na spusteni lihoveho systemu? Kolik obstrukci a kolik kriminalnich machinaci jeste budeme muset prezit, nez stat vytvori otevreny a pruhledny system, kde budou moci vyrabet lih vsichni, kdo budou chtit, bez nutnosti korupce statnich uredniku.

Tomiku
17. března • 2:43

No hlavně když kluci s ušankama budou chtít Eura  a ne Dolary...i když dnes se kluci s turbanama začínají také obracet k Euro místo dolarů...tak teď jen aby ECB začala tisknout peníze, tak jako to dělá dnes USA!!!

LeonardoCupranek
17. března • 11:23

Jenze to tisknuti (dnes vetsi v USA, nez v EU) je prave duvod, proc se hosi s turbanama obraci k euru. Pokud ho zacneme padelat v mire, jake to delaji amici s dolarem, obrati se zase k necemu jinemu. Treba ke staremu dobremu zlatu. A to uz nam pujde tisknout jen obtizne.

jirka
17. března • 0:23

To budou muset sakra pritlacit na pilu s tou vystavbou...podle tohoto: http://www.cng.cz/cz/index.php?show_page=text§ion=1.1.&news_id=98
je dojezd na CNG tak 300-400km coz neni mnoho:(

Doporučujeme

Články odjinud