Stát povede dálnici D3 Posázavím

Ve stínu slávy, že po letitých peripetiích začne dostavba severočeské dálnice D8, se na podobnou anabázi zadělává i na jihu od Prahy. Stát bez velké pozornosti definitivně rozhodl, že dálnice D3 povede Posázavím.
Stát povede dálnici D3 Posázavím

„Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě,“ potvrdila mluvčí investora Nina Ledvinová. 

Jejím slovům dává za pravdu i vypsaný tendr na projektanta D3 v úseku od pražského okruhu až k Václavicím nedaleko Benešova. Hodnota zakázky se blíží 300 milionům korun, vítěz musí splnit několik úkolů. Vytvoří například dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připraví výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Po letech se tak sune příprava středočeské části D3 kupředu. Lze ovšem čekat, že se proti dálnici přes turisticky přitažlivé Posázaví vzedme vlna odporu.

„Při přípravě musíme bohužel počítat s poměrně silným odporem některých obcí nebo obyvatel na celé trase,“ je si vědoma Ledvinová. I proto úředníci nehýří optimismem v otázce termínů. Územní rozhodnutí očekávají nejdříve v roce 2015, pak bude následovat výkup pozemků. Mezi odpůrce dálnice patří hlavně obce, které se spojily do zájmového sdružení Klid. To nyní hledá možnosti, jak stavbu dálnice zastavit.

Pro zasvěcené není příklon k západní variantě velkým překvapením. Stát se ji snaží prosazovat dlouhodobě, před lety se k ní přiklonila i komise expertů ČVUT. Dálnice D3 se tak napojí na pražský okruh u Jesenice, u Jílového překročí kilometrovým mostem řeku Sázavu a přes Netvořice a Maršovice zamíří k Miličínu. Součástí trasy je i 1,7 kilometru dlouhý tunel.

Východní varianta definitivně padla pod stůl. Její trasa vedla fakticky ve stopě dnešní benešovské silnice číslo 3 a u Velkých Popovic se měla napojit na D1. Rezort životního prostředí dal v procesu EIA zelenou oběma variantám.

Plány na dálnici D3 jsou staré 70 let. První kilometr byl ale zprovozněn až počátkem devadesátých let jako obchvat Tábora, dnes je dálnice dlouhá jen 18 kilometrů. Jde o nejdelší chybějící větev páteřní dálniční sítě v Česku. Letos poprvé by se mělo otevřít staveniště u Českých Budějovic.

Zdroj: E15.cz

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 65 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků