Stát povede dálnici D3 Posázavím

Ve stínu slávy, že po letitých peripetiích začne dostavba severočeské dálnice D8, se na podobnou anabázi zadělává i na jihu od Prahy. Stát bez velké pozornosti definitivně rozhodl, že dálnice D3 povede Posázavím.
Stát povede dálnici D3 Posázavím

„Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě,“ potvrdila mluvčí investora Nina Ledvinová. 

Jejím slovům dává za pravdu i vypsaný tendr na projektanta D3 v úseku od pražského okruhu až k Václavicím nedaleko Benešova. Hodnota zakázky se blíží 300 milionům korun, vítěz musí splnit několik úkolů. Vytvoří například dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připraví výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Po letech se tak sune příprava středočeské části D3 kupředu. Lze ovšem čekat, že se proti dálnici přes turisticky přitažlivé Posázaví vzedme vlna odporu.

„Při přípravě musíme bohužel počítat s poměrně silným odporem některých obcí nebo obyvatel na celé trase,“ je si vědoma Ledvinová. I proto úředníci nehýří optimismem v otázce termínů. Územní rozhodnutí očekávají nejdříve v roce 2015, pak bude následovat výkup pozemků. Mezi odpůrce dálnice patří hlavně obce, které se spojily do zájmového sdružení Klid. To nyní hledá možnosti, jak stavbu dálnice zastavit.

Pro zasvěcené není příklon k západní variantě velkým překvapením. Stát se ji snaží prosazovat dlouhodobě, před lety se k ní přiklonila i komise expertů ČVUT. Dálnice D3 se tak napojí na pražský okruh u Jesenice, u Jílového překročí kilometrovým mostem řeku Sázavu a přes Netvořice a Maršovice zamíří k Miličínu. Součástí trasy je i 1,7 kilometru dlouhý tunel.

Východní varianta definitivně padla pod stůl. Její trasa vedla fakticky ve stopě dnešní benešovské silnice číslo 3 a u Velkých Popovic se měla napojit na D1. Rezort životního prostředí dal v procesu EIA zelenou oběma variantám.

Plány na dálnici D3 jsou staré 70 let. První kilometr byl ale zprovozněn až počátkem devadesátých let jako obchvat Tábora, dnes je dálnice dlouhá jen 18 kilometrů. Jde o nejdelší chybějící větev páteřní dálniční sítě v Česku. Letos poprvé by se mělo otevřít staveniště u Českých Budějovic.

Zdroj: E15.cz

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků