Stát na D1 ušetří skoro dvě miliardy

Stavební firmy se v prvních pěti soutěžích na modernizaci dálnice D1 tvrdě střetly a přispěchaly s výrazně nižšími cenami, než stát předpokládal. Podle zdrojů deníku E15 činí součet pěti nejnižších nabídek necelých 2,7 miliardy korun, předpoklad silničářů při vypisování soutěží činil téměř 4,4 miliardy. Výsledkem tendrů je tak úspora 1,7 miliardy korun.
Stát na D1 ušetří skoro dvě miliardy

Ve všech soutěžích jsou nejlepší nabízené ceny o stovky milionů nižší proti očekávání. Největší rozdíl je u úseku Loket–Hořice, kde Dálniční stavby Praha přišly s cenou 548 milionů. Rozdíl činí téměř 450 milionů.

Dálniční stavby Praha jsou nejlevnější i v úseku Šternov–Psáře, v dalších třech soutěžích bodují firemní sdružení COLAS CZ a Porr (Větrný Jeníkov–Jihlava) a OHL ŽS s Alpine Bau (Lhotka–Velká Bíteš, Velká Bíteš–Devět Křížů).

O přetahované až na dřeň svědčí malé rozdíly v cenových nabídkách. V jedné ze soutěží druhá Eurovia zaostala za OHL ŽS dokonce o pouhý milion.

Klepněte pro větší obrázek
Dálnice D1 na 67. kilometru.

Očekávaná modernizace nejvytíženější české dopravní tepny má začít na jaře, což řidičům přinese řadu komplikací. Kromě kompletní rekonstrukce se dálnice dočká i rozšíření o 75 centimetrů na každé straně. Otázkou je, zda ŘSD nakonec uzavře smlouvy s firmami, které podaly nejnižší nabídky.

Hlavním kritériem klání 13 společností je sice cena, nejednou v minulosti se už ale stalo, že nejnižší podání byla vyřazena. „Adekvátnost nabídek teď prověřujeme, aby nedošlo při výstavbě k nějakým problémům,“ řekl deníku E15 šéf ŘSD David Čermák.

Termín uzavření smluv závisí i na tom, zda se nějaká z firem proti výsledkům (ještě nebyly oficiálně vyhlášené) odvolá. ŘSD několikrát měnilo obchodní podmínky, aby případným stížnostem předešlo.

Ředitelství silnic a dálnic se nicméně v dlouho odkládaných soutěžích o D1 nakonec podařil obdobný výsledek, jaký letos vykazují kolegové ve Správě železniční dopravní cesty. Těm se letos v pěti největších tendrech povedlo díky tvrdé konkurenci na stavebním trhu ušetřit stovky milionů.

Zdroj: E15.cz

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků