Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

Mercedes třídy G je mnohdy neprávem zařazován do stejné kategorie, jako Land Rover Defender, což není správně hned z několika důvodů. Tak zaprvé, G-Wagen je několikanásobně spolehlivějším autem. Zadruhé, ve správné výbavě jde o luxusní automobil. A zatřetí, Mercedes třídy G je daleko schopnějším offroadovým vozem, než Land Land Rover Defender. Dodnes nemůžu z hlavy vyhnat tu marnost, kdy jsem se u něho snažil pomocí mechanické páky řadit redukci a pak bez úspěchu hledal uzávěrku alespoň zadního diferenciálu.

Mercedes své zákazníky neustále straší, že „géčko“ brzy skončí. Mluví o tom už několik let v kuse a dokonce za něj měl náhradu – Mercedes třídy GL. Vlna nevole, především z Ruska, však výrobce přesvědčila, aby to s hranatým terénním autem nevzdávala. Těch úprav je opravdu mnoho, především co se motorů týče.  

Premiéry | Mercedes-Benz | Byznys

V Česku se letos prodá rekordní množství modelů Mercedes AMG

Kříženec W461 a W463

Testovaný exemplář je učebnicovým příkladem výše zmiňovaného. Jedná se o pracovní verzi Professional se vznětovým motorem V6 a vstřikováním močoviny AdBlue. Fanoušci G-Wagenu jistě zaregistrovali, že tenhle Professional je trochu jiný, než je obvyklé. To proto, že tmavý exemplář na fotografiích je postaven na základech komfortní verze W463, zatímco klasický pracovní „profík“ je označován jako W461 a do komfortu má skutečně daleko. Bohužel, W461 ten už má emisní utrum, takže si ho mohou objednávat pouze neveřejné subjekty, jako je například armáda, nebo záchranné sbory. Takže pro běžného zákazníka Mercedes připravil tohoto hybrida.

Klepněte pro větší obrázek

Přední část je totožná s luxusními verzemi, zatímco kola a nahoře umístěná registrační značka prozrazují jeho skutečné určení. Uvnitř najdete moderní přístrojovou desku, kožený multifunkční volant s elektrickým nastavováním, dvouzónovou klimatizaci a moderně se tvářící radiopřehrávač s USB zdířkou. Látková sedadla, vzadu dělená, jsou ovšem už jediným prvkem výbavy, který by snesl zařazení do škatulky komfortní. Zbytek auta je zaměřen na práci.

Tak například tu nikde nenajdete koberec, protože takové zbytečnosti prostě při práci nepotřebujete. Na zemi jsou vrstvy bůhvíčeho, co je tak tvrdé a nepoddajné, že se vám o to budou ničit věci. Jako v mém případě přišlápnutý USB kabel, nebo displej telefonu. Na podlaze pak najdete dva špunty, kterými vylijete nahromaděnou vodu z brodu, nebo po důkladném mytí. Zajímavý je také zavazadelník, který je hladký jako ledová plocha, nikde nemá úchyt v podobě nějakého háčku, tedy když nepočítáte spíše úsměvnou síťku na levém boku. Ovšem zavazadelník je krytý roletkou, což se vždycky hodí.

Mercedes-Benz | Byznys

Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X

Osobně mám v pracovních autech rád koženku, případně kůži. Je to stejné, jako s těmi výpustěmi v podlaze – prostě je omyjete a hotovo. Testovaný kousek ale měl čalounění látkové, nicméně nakonec se ukázalo, že použitá látka je velmi odolná a dobře se čistí. Stejně jako obložení dveří, které je prosté jakéhokoliv reliéfu a je potažené černou koženkou.

Čistě účelová záležitost

Manuální stahování oken je u verze Professional jedinou možnou alternativou. Tento fakt vás u auta za 2 miliony korun může překvapit, ovšem vězte, že „švihadla“ tu jsou z čistě prozaického důvodu. Hodně vyznavačů offroadingu si totiž stěžovalo, že při brodění (géčko bezpečně zvládá 650mm) natekla do dveří voda a auto pak začalo kvůli elektronice stávkovat. A to až tak, že se rovnou přepnulo do nouzového režimu. To v akci vážně nepotřebujete. Navíc, manuální okénka je lepší mít také v případě, že auto utopíte.

Klepněte pro větší obrázek

Mně osobně manuální kličky vůbec nevadily, stejně jako velká zpětná zrcátka, která rovněž nastavujete manuálně. Já spíše nemohl vystát rádio s přípojkou USB a rozhraním Bluetooth za více jak 26 tisíc korun. Géčko je drahé a ve většině směrech si svou cenu umí obhájit, ale sotva průměrná záležitost a ještě k tomu za takovou "pálku"?

Tři reproduktory nejsou žádné terno, pravda, ale neřekl bych, že chabý „sound“ byla pouze jejich vina. Mercedes to takhle prostě má, jeho zákazníci některé drobnosti prostě neřeší… Dobře si pamatuji na poslední dostaveníčko s Mercedesem G 280 CDI Professional, kde byla čtecí lampička na husím krku za 17 tisíc korun!

Premiéry | Off-roady | Maybach

Bizarní Mercedes-Maybach G650 Landaulet oficiálně představen

Řídit „profíka“ není nic těžkého. Přehlednost karoserie je přímo ukázková, a to nejen do boku, ale i dopředu i dozadu. Při couvání si však musíte hlídat rezervní kolo, umístěné na dveří zavazadelníku.

Skvělé řízení do terénu

Ovládání 2,6 tunového kolosu je jednoduché, ovšem při manévrování musíte rovněž počítat s vyšší světlou výškou. Professional je totiž výrazně vyšší, než standardní W643, a proto se karoserie poměrně výrazně naklání. Systém ESP je nastaven velmi agresivně, protože v zatáčkách se auto umí krásně žvýknout. Kvůli vyšší světlé výšce má Mercedes třídy G 350d Professional elektronicky omezenou rychlost na 160 km/h, které však dosahuje s naprostým klidem a lehkostí.

Šestiválec ve vyšších otáčkách zní malinko utrápeně, daleko více mu vyhovují střední otáčky v rozmezí od 1800 do 2500 min/1, kde má také úřaduje nejvyšší točivý moment 600 Nm. Jinak je sametový a velmi kultivovaný. Výkon 180 kW společně s masivním točivým momentem s autem solidně hýbe, a pokud z klidové rychlosti razantně přidáte, auto vyrazí vpřed, jako když vás zezadu postrčí tramvaj. Spotřeba se nechá udržet pod hranicí 13 litrů i na dálnici, nesmíte všk auto příliš hnát. Jakmile chcete výkony, počítejte se spotřebou okolo 17 litrů na 100 km. To samé platí pro terénní režim.

Klepněte pro větší obrázek

Vlastnosti v terénu jsou absolutně mimořádné, ovšem musíte to s „géčkem“ umět. Dříve byl G-Wagen zadokolka s přiřaditelným předním pohonem, dnes jde o permanentní pohon všech kol s uzavíratelnými diferenciály – uzavřít můžete všechny tři. Takový terénní arsenál dnes nenabízí žádný jiný výrobce.

Zajímavosti | Mercedes-Benz | Off-roady | Byznys

Mercedes třídy G se nikdy neprodával lépe. A to je na trhu už 37 let

Nejdříve se zamyká středový, pak zadní a nakonec přední. Ten je velmi náchylný na podklad, takže jeho aktivaci musíte provádět na opravdu kluzkém povrchu a rozhodně nepoužívat ve chvíli, kdy to není úplně nutné. Může dojít k jeho poškození.

Převodovku do manuálního režimu

Zařazením redukce a středové uzávěrky dojde k vypnutí asistenčních systémů, kdy auto může protáčet kola a hrabat, jako o život. Problém je ten, že 7stupňová samočinní převodovka, která je jinak vynikající, se hloupě plete do akce a s vysokými otáčkami začne v terénu řadit. A to dokonce i ve chvíli, kde stojíte na místě a hrabete všemi čtyřmi pro lepší podklad. Takové chování mívá za následek její přehřívání a následný nouzový režim. Proto je nutné, když chcete s tímto autem jezdit opravdu v náročném terénu, mít zvolený manuální režim, kdy převodovka neřadí ani u omezovače.

Mimořádné křížení tuhých náprav a vysoká světlá výška dovolují opravdu extrémní offroading, kdy dříve vyměknete vy, jako řidiči, než aby se auto dostalo na limit. G-Wagen má oba nápravové diferenciály usazené více doprava, abyste v hlubokých kolejí neškrtali o zem, případně nezůstali někde viset břichem.

Klepněte pro větší obrázek

Jako hodně nešťastnou považuji signalizaci nezapnutého pásu - je otravná a neodbytná. V terénu prostě pásy nenosíte, protože potřebujete vidět ven, tedy být například vyklonění. Hlasité pípání mě nejednou vyděsilo, že jsem autu v terénu nějak ublížil. Prostě zařadíte redukci, špéry a vypne se nejen ESP a ABS, ale také tahle otravná věc. Takže u generace W465, která je už na cestě, prosím…

Iveco Massif: s přehledem do terénu

Řízení na silnici je takové zvláštní. Napřed mrtvé, aby vás znenadání překvapilo okamžitou reakcí. Chvilku si na něj člověk zvyká, ale v terénu ho miluje téměř okamžitě. Teprve tady je přesné a nesnaží se vám zlámat ruce v sebemenším rigolu. Moderní kvaziterénní pickupy to bohužel občas dělají, což je daň snaze za o co nejlepší civilní jízdní vlastnosti.

Drahé, ale prodělat byste neměli...

Mercedes třídy G je pro mě i nadále nejlepším terénním autem, které si můžete koupit. A dokonce i v pracovní verzi zůstává velmi komfortní a víc než dostatečně výkonné. Já rozhodně bych prosil ještě několik prvků moderní výbavy i pro verzi Professional, protože nemáte ponětí, jak moc chyběl například tempomat. Pedál plynu je totiž natolik kolmo, že vás začnou během několika málo desítek kilometrů brát bolesti paty. Navíc brzdový pedál musíte vyloženě zašlápnout.

Jediným úskalím může být cena, která je u verze Professional necelých 2,1 milionu korun. Zdá se vysoká a málokomu jsem ji dokázal obhájit, ovšem pokud potřebujte určitý typ vozu, který už nikdo nedělá, a navíc se zajímáte o dlouholetou špičku v segmentu, není se čemu divit. Malou náplastí budiž fakt, že třídy G neklesají na ceně tak rychle, jako jiné modely od Mercedesu, takže ve finále nebudete tolik tratit. A kdo ví, za pár let na něm třeba ještě můžete vydělat díky jeho unikátnosti.

Fotografie z testu si prohlédněte v galerii pod článkem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technické údaje: Mercedes-Benz G 350d

  • Rok • stupeň výbavy 2016 • Professional
  • Počet válců/ventilů na válec 6/4
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 2 987 cm3
  • Nejvyšší výkon 180 kW
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 600 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 600 Nm při 1 600 až 2 400 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,8 s
  • Nejvyšší rychlost 160 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 7 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 487 l
  • Objem palivové nádrže 96 l
  • Hmotnost: pohotovostní 2 612 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 11,1 • 9,1 • 9,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 850 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 878 × 1 749 × 1 951 mm
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků