Stane se Porsche vlastníkem VW?

Není žádnou novinkou, že automobilka Porsche má významný majetkový podíl ve společnosti Volkswagen. V posledních dnech si ale Porsche zajistilo dalších 8,3% akcií a stalo se největším akcionářem celého koncernu. V tom již nyní vlastní přes 18,5% akcií a hodlá zakoupit dalších 3,4% akcií, které jsou volně obchodovatelné. Nákupem akcií Volswagenu prý Porsche chce zabránit převzetí koncernu zahraničními investory, čímž by mohlo přijít o vazby na VW. Po překročení 20 procentního podílu ovšem Porsche nezíská větší vliv na chod firmy, protože hlasovací práva jednoho akcionáře mohou být dle stanov VW pouze 20%. Další nákup se proto již neočekává. Druhým největším akcionářem po Porsche je německá spolková země Dolní Sasko, která disponuje portfoliem s 18,2% podílem.

Tento krok se ale nelíbí všem. Hlavní odpůrci jsou z řad dozorčí rady VW, zejména zástupců Dolního Saska. Ti hodlají udělat vše proto, aby lidé provázaní s Porsche, tedy především její sočasný předseda Ferdinand Piech, který je vnukem Ferdinanda Porscheho, ztratili svůj vliv v dozorčí radě. Dle britských deníků se proti Piechovi vysloví pět z deseti členů nynější dozorčí rady, kteří zastupující akcionáře a Dolní Sasko. Rozhodující slovo tak budou mít členové rady z řad zaměstnanců, kteří ovšem dlouhodobě stojí silně za Piechem a pravděpodobně jej v pozici šéfa dozorčí rady podpoří. Každopádně dva z nynějších členů dozorčí rady VW budou muset odstoupit, aby uvolnili místo zástupcům Porsche. To jistě způsobí velký boj, protože vzdát se tohoto místa se nikomu nebude chtít. Pokud se Porsche stane hlavním akcionářem, ovládne de facto celý koncern VW včetně všech dceřiných společností, tedy i českou Škodu.

Jedním z důvodu, proč se VW a Dolní Sasko bouří proti kroku Porsche je to, že měli s Volkswagenem jiné plány. Hlavně premiér Dolního Saska, Christian Wulff, chtěl, aby do VW vstoupil koncern Daimler Chrysler. Budeme tak moci sledovat poměrně silný boj o moc v největší evropské firmě, která vyrábí auta. Těžko lze předpokládat, že by vedle sebe dva velcí akcionáři se zcela rozdílnými zájmy vydrželi dlouho a vyhrát bude moci jen jeden. Jak celá situace dopadne ukáže nejbližší doba, buď zůstane vše při starém, nebo VW definitivně spadne do rukou Porsche.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků