Stane se Porsche vlastníkem VW?

Není žádnou novinkou, že automobilka Porsche má významný majetkový podíl ve společnosti Volkswagen. V posledních dnech si ale Porsche zajistilo dalších 8,3% akcií a stalo se největším akcionářem celého koncernu. V tom již nyní vlastní přes 18,5% akcií a hodlá zakoupit dalších 3,4% akcií, které jsou volně obchodovatelné. Nákupem akcií Volswagenu prý Porsche chce zabránit převzetí koncernu zahraničními investory, čímž by mohlo přijít o vazby na VW. Po překročení 20 procentního podílu ovšem Porsche nezíská větší vliv na chod firmy, protože hlasovací práva jednoho akcionáře mohou být dle stanov VW pouze 20%. Další nákup se proto již neočekává. Druhým největším akcionářem po Porsche je německá spolková země Dolní Sasko, která disponuje portfoliem s 18,2% podílem.

Tento krok se ale nelíbí všem. Hlavní odpůrci jsou z řad dozorčí rady VW, zejména zástupců Dolního Saska. Ti hodlají udělat vše proto, aby lidé provázaní s Porsche, tedy především její sočasný předseda Ferdinand Piech, který je vnukem Ferdinanda Porscheho, ztratili svůj vliv v dozorčí radě. Dle britských deníků se proti Piechovi vysloví pět z deseti členů nynější dozorčí rady, kteří zastupující akcionáře a Dolní Sasko. Rozhodující slovo tak budou mít členové rady z řad zaměstnanců, kteří ovšem dlouhodobě stojí silně za Piechem a pravděpodobně jej v pozici šéfa dozorčí rady podpoří. Každopádně dva z nynějších členů dozorčí rady VW budou muset odstoupit, aby uvolnili místo zástupcům Porsche. To jistě způsobí velký boj, protože vzdát se tohoto místa se nikomu nebude chtít. Pokud se Porsche stane hlavním akcionářem, ovládne de facto celý koncern VW včetně všech dceřiných společností, tedy i českou Škodu.

Jedním z důvodu, proč se VW a Dolní Sasko bouří proti kroku Porsche je to, že měli s Volkswagenem jiné plány. Hlavně premiér Dolního Saska, Christian Wulff, chtěl, aby do VW vstoupil koncern Daimler Chrysler. Budeme tak moci sledovat poměrně silný boj o moc v největší evropské firmě, která vyrábí auta. Těžko lze předpokládat, že by vedle sebe dva velcí akcionáři se zcela rozdílnými zájmy vydrželi dlouho a vyhrát bude moci jen jeden. Jak celá situace dopadne ukáže nejbližší doba, buď zůstane vše při starém, nebo VW definitivně spadne do rukou Porsche.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků