Stane se Porsche vlastníkem VW?

Není žádnou novinkou, že automobilka Porsche má významný majetkový podíl ve společnosti Volkswagen. V posledních dnech si ale Porsche zajistilo dalších 8,3% akcií a stalo se největším akcionářem celého koncernu. V tom již nyní vlastní přes 18,5% akcií a hodlá zakoupit dalších 3,4% akcií, které jsou volně obchodovatelné. Nákupem akcií Volswagenu prý Porsche chce zabránit převzetí koncernu zahraničními investory, čímž by mohlo přijít o vazby na VW. Po překročení 20 procentního podílu ovšem Porsche nezíská větší vliv na chod firmy, protože hlasovací práva jednoho akcionáře mohou být dle stanov VW pouze 20%. Další nákup se proto již neočekává. Druhým největším akcionářem po Porsche je německá spolková země Dolní Sasko, která disponuje portfoliem s 18,2% podílem.

Tento krok se ale nelíbí všem. Hlavní odpůrci jsou z řad dozorčí rady VW, zejména zástupců Dolního Saska. Ti hodlají udělat vše proto, aby lidé provázaní s Porsche, tedy především její sočasný předseda Ferdinand Piech, který je vnukem Ferdinanda Porscheho, ztratili svůj vliv v dozorčí radě. Dle britských deníků se proti Piechovi vysloví pět z deseti členů nynější dozorčí rady, kteří zastupující akcionáře a Dolní Sasko. Rozhodující slovo tak budou mít členové rady z řad zaměstnanců, kteří ovšem dlouhodobě stojí silně za Piechem a pravděpodobně jej v pozici šéfa dozorčí rady podpoří. Každopádně dva z nynějších členů dozorčí rady VW budou muset odstoupit, aby uvolnili místo zástupcům Porsche. To jistě způsobí velký boj, protože vzdát se tohoto místa se nikomu nebude chtít. Pokud se Porsche stane hlavním akcionářem, ovládne de facto celý koncern VW včetně všech dceřiných společností, tedy i českou Škodu.

Jedním z důvodu, proč se VW a Dolní Sasko bouří proti kroku Porsche je to, že měli s Volkswagenem jiné plány. Hlavně premiér Dolního Saska, Christian Wulff, chtěl, aby do VW vstoupil koncern Daimler Chrysler. Budeme tak moci sledovat poměrně silný boj o moc v největší evropské firmě, která vyrábí auta. Těžko lze předpokládat, že by vedle sebe dva velcí akcionáři se zcela rozdílnými zájmy vydrželi dlouho a vyhrát bude moci jen jeden. Jak celá situace dopadne ukáže nejbližší doba, buď zůstane vše při starém, nebo VW definitivně spadne do rukou Porsche.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 171 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků