Stane se Porsche vlastníkem VW?

Stane se Porsche vlastníkem VW?

Není žádnou novinkou, že automobilka Porsche má významný majetkový podíl ve společnosti Volkswagen. V posledních dnech si ale Porsche zajistilo dalších 8,3% akcií a stalo se největším akcionářem celého koncernu. V tom již nyní vlastní přes 18,5% akcií a hodlá zakoupit dalších 3,4% akcií, které jsou volně obchodovatelné. Nákupem akcií Volswagenu prý Porsche chce zabránit převzetí koncernu zahraničními investory, čímž by mohlo přijít o vazby na VW. Po překročení 20 procentního podílu ovšem Porsche nezíská větší vliv na chod firmy, protože hlasovací práva jednoho akcionáře mohou být dle stanov VW pouze 20%. Další nákup se proto již neočekává. Druhým největším akcionářem po Porsche je německá spolková země Dolní Sasko, která disponuje portfoliem s 18,2% podílem.

Tento krok se ale nelíbí všem. Hlavní odpůrci jsou z řad dozorčí rady VW, zejména zástupců Dolního Saska. Ti hodlají udělat vše proto, aby lidé provázaní s Porsche, tedy především její sočasný předseda Ferdinand Piech, který je vnukem Ferdinanda Porscheho, ztratili svůj vliv v dozorčí radě. Dle britských deníků se proti Piechovi vysloví pět z deseti členů nynější dozorčí rady, kteří zastupující akcionáře a Dolní Sasko. Rozhodující slovo tak budou mít členové rady z řad zaměstnanců, kteří ovšem dlouhodobě stojí silně za Piechem a pravděpodobně jej v pozici šéfa dozorčí rady podpoří. Každopádně dva z nynějších členů dozorčí rady VW budou muset odstoupit, aby uvolnili místo zástupcům Porsche. To jistě způsobí velký boj, protože vzdát se tohoto místa se nikomu nebude chtít. Pokud se Porsche stane hlavním akcionářem, ovládne de facto celý koncern VW včetně všech dceřiných společností, tedy i českou Škodu.

Jedním z důvodu, proč se VW a Dolní Sasko bouří proti kroku Porsche je to, že měli s Volkswagenem jiné plány. Hlavně premiér Dolního Saska, Christian Wulff, chtěl, aby do VW vstoupil koncern Daimler Chrysler. Budeme tak moci sledovat poměrně silný boj o moc v největší evropské firmě, která vyrábí auta. Těžko lze předpokládat, že by vedle sebe dva velcí akcionáři se zcela rozdílnými zájmy vydrželi dlouho a vyhrát bude moci jen jeden. Jak celá situace dopadne ukáže nejbližší doba, buď zůstane vše při starém, nebo VW definitivně spadne do rukou Porsche.

bazar

Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 241 592 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 240 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků