Stane se Porsche vlastníkem VW?

Není žádnou novinkou, že automobilka Porsche má významný majetkový podíl ve společnosti Volkswagen. V posledních dnech si ale Porsche zajistilo dalších 8,3% akcií a stalo se největším akcionářem celého koncernu. V tom již nyní vlastní přes 18,5% akcií a hodlá zakoupit dalších 3,4% akcií, které jsou volně obchodovatelné. Nákupem akcií Volswagenu prý Porsche chce zabránit převzetí koncernu zahraničními investory, čímž by mohlo přijít o vazby na VW. Po překročení 20 procentního podílu ovšem Porsche nezíská větší vliv na chod firmy, protože hlasovací práva jednoho akcionáře mohou být dle stanov VW pouze 20%. Další nákup se proto již neočekává. Druhým největším akcionářem po Porsche je německá spolková země Dolní Sasko, která disponuje portfoliem s 18,2% podílem.

Tento krok se ale nelíbí všem. Hlavní odpůrci jsou z řad dozorčí rady VW, zejména zástupců Dolního Saska. Ti hodlají udělat vše proto, aby lidé provázaní s Porsche, tedy především její sočasný předseda Ferdinand Piech, který je vnukem Ferdinanda Porscheho, ztratili svůj vliv v dozorčí radě. Dle britských deníků se proti Piechovi vysloví pět z deseti členů nynější dozorčí rady, kteří zastupující akcionáře a Dolní Sasko. Rozhodující slovo tak budou mít členové rady z řad zaměstnanců, kteří ovšem dlouhodobě stojí silně za Piechem a pravděpodobně jej v pozici šéfa dozorčí rady podpoří. Každopádně dva z nynějších členů dozorčí rady VW budou muset odstoupit, aby uvolnili místo zástupcům Porsche. To jistě způsobí velký boj, protože vzdát se tohoto místa se nikomu nebude chtít. Pokud se Porsche stane hlavním akcionářem, ovládne de facto celý koncern VW včetně všech dceřiných společností, tedy i českou Škodu.

Jedním z důvodu, proč se VW a Dolní Sasko bouří proti kroku Porsche je to, že měli s Volkswagenem jiné plány. Hlavně premiér Dolního Saska, Christian Wulff, chtěl, aby do VW vstoupil koncern Daimler Chrysler. Budeme tak moci sledovat poměrně silný boj o moc v největší evropské firmě, která vyrábí auta. Těžko lze předpokládat, že by vedle sebe dva velcí akcionáři se zcela rozdílnými zájmy vydrželi dlouho a vyhrát bude moci jen jeden. Jak celá situace dopadne ukáže nejbližší doba, buď zůstane vše při starém, nebo VW definitivně spadne do rukou Porsche.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků