Stane se Dacia hlavním pilířem Renault Group?

Před lety to vypadalo jako dobrý vtip, když Renault koupil a zachránil skomírající chloubu bývalého ceaušeskovského Rumunska. Dnes se Dacia v Evropě prohání po všech vyspělých silnicích. Za její modely se nestydí Němci, Francouzi, Belgičané a už dávno ani Češi.
Stane se Dacia hlavním pilířem Renault Group?

Dacia se letos v červnu dostala v ČR před mateřskou automobilku Renault – zaregistrovala 589 aut proti 520 novým Renaultům. Co je však zajímavé, Renault potřeboval na svých 520 vozů celkem 10 modelů osobních vozů, z nichž některé typy mají dvě až tři varianty (Clio, Mégane, Scénic a Laguna).

Dacia má v nabídce 5, respektive 6 typů (poslední je osobní i užitkový Dokker). Z toho má většinu aut na dvou hlavních podvozcích. Ještě zajímavější je však pohled na konkrétní čísla.

Zatímco Renault, jak již bylo řečeno, dosáhl červnových 520 vozů s deseti modely. Dacia registrovala 586 vozů, ale z toho 501 aut zajistilo Sandero (237), Duster (184) a Lodgy (80). Což je téměř tolik, co všechny nové červnové Renaulty. Pokud připočítáme ještě 74 nové Logany, tak tato čtyři auta udělala celkově 578 nových aut.

Například v malých vozech se vloni pohybovala Dacia Sandero v ročních součtech na 12. místě, jen za letošní půlrok dostalo nové espézetky jen 678 aut, tedy asi 2/3 celkových množství roku 2012.

V kategorii terénních vozů se v červnu Duster (184 ks) posunul už na třetí příčku za Škodu Yeti (266) a Hyundai ix35 (242). Je možná jen otázkou času, kdy i v této třídě začnou zákazníci hledět nejen na prestiž, ale především na cenu.

Nástup Dacie u nás i jinde v Evropě může znamenat dvě zásadní věci: za pár let převezme v rodině Renaultů vedoucí místo a současně přinutí i jiné značky k produkci stejně levných masových a jednoduchých modelů.

Což může vést ke stejné kanibalizaci, jako u výrobců potravin, kteří na jedné lince jedou značkové potraviny a na druhé levné jídlo s názvy obchodních řetězců…
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků