Stane se Dacia hlavním pilířem Renault Group?

Před lety to vypadalo jako dobrý vtip, když Renault koupil a zachránil skomírající chloubu bývalého ceaušeskovského Rumunska. Dnes se Dacia v Evropě prohání po všech vyspělých silnicích. Za její modely se nestydí Němci, Francouzi, Belgičané a už dávno ani Češi.
Stane se Dacia hlavním pilířem Renault Group?

Dacia se letos v červnu dostala v ČR před mateřskou automobilku Renault – zaregistrovala 589 aut proti 520 novým Renaultům. Co je však zajímavé, Renault potřeboval na svých 520 vozů celkem 10 modelů osobních vozů, z nichž některé typy mají dvě až tři varianty (Clio, Mégane, Scénic a Laguna).

Dacia má v nabídce 5, respektive 6 typů (poslední je osobní i užitkový Dokker). Z toho má většinu aut na dvou hlavních podvozcích. Ještě zajímavější je však pohled na konkrétní čísla.

Zatímco Renault, jak již bylo řečeno, dosáhl červnových 520 vozů s deseti modely. Dacia registrovala 586 vozů, ale z toho 501 aut zajistilo Sandero (237), Duster (184) a Lodgy (80). Což je téměř tolik, co všechny nové červnové Renaulty. Pokud připočítáme ještě 74 nové Logany, tak tato čtyři auta udělala celkově 578 nových aut.

Například v malých vozech se vloni pohybovala Dacia Sandero v ročních součtech na 12. místě, jen za letošní půlrok dostalo nové espézetky jen 678 aut, tedy asi 2/3 celkových množství roku 2012.

V kategorii terénních vozů se v červnu Duster (184 ks) posunul už na třetí příčku za Škodu Yeti (266) a Hyundai ix35 (242). Je možná jen otázkou času, kdy i v této třídě začnou zákazníci hledět nejen na prestiž, ale především na cenu.

Nástup Dacie u nás i jinde v Evropě může znamenat dvě zásadní věci: za pár let převezme v rodině Renaultů vedoucí místo a současně přinutí i jiné značky k produkci stejně levných masových a jednoduchých modelů.

Což může vést ke stejné kanibalizaci, jako u výrobců potravin, kteří na jedné lince jedou značkové potraviny a na druhé levné jídlo s názvy obchodních řetězců…
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků