Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Ekonomická situace nutí motoristy trvale přemýšlet o úsporách při svých jízdách. Vyplynulo z nedávného výzkumu společnosti GE Money Auto, který ukázal, že víc než čtvrtina českých řidičů (28 procent) uvažuje o pořízení automobilu s alternativním pohonem. Nejčastěji zmiňovanou možností je plyn, což potvrdilo sedm z deseti řidičů, kteří o změně pohonu uvažují. Odpovídá to zároveň představě Čechů o bezpečnosti tohoto typu pohonu.

Z uvedeného množství automobilistů se 71 procent přiklání k přechodu na LPG (Liquified Petroleum Gas), čili na zkapalněný propan-butan. V Česku už má tento pohon svou tradici, jezdí se na něj přes dvacet let a jeho výhodnost dokazuje i počet 130 tisíc registrovaných vozidel. Při současných cenách benzínu a nafty vychází LPG zhruba na polovinu.


Klepněte pro větší obrázek

Pohon na LPG je rozšířený díky přestavbám motorů řady vozů Škoda nebo Fiat a mezi motoristy je oblíbený i kvůli poměrně husté síti čerpadel. Na vzestupu je i CNG (Compressed Natural Gas). Nové vozy na stlačený zemní plyn vyrábějí například značky Volkswagen nebo Mercedes. Stejně jako u LPG je u tohoto pohonu výhoda v poloviční ceně oproti klasickým palivům, ale nedostatkem je malý počet veřejných čerpadel CNG. Je jich jen 34 a hlavně kvůli tomu u nás jezdí takových vozidel zhruba jen tři tisíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na CNG zabírá hodně místa a montáž stojí až 60 tisíc korun

Čas pohonu na CNG jak se zdá ještě nepřišel. Situace by se snad mohla změnit někdy okolo roku 2020, kdy se má počet čerpacích stanic desetinásobně zvýšit. „Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale zakázky jsou zatím minimální. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Kromě malého počtu pump je přestavba dražší v průměru o dvacet tisíc. Nádrž je větší a těží a v autě zabere větší prostor. Víc také zvýší váhu vozidla a sníží výkon,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové, která se zabývá přestavbou motorů na plynový pohon.

Klepněte pro větší obrázek
Pohon LPG je mezi motoristy oblíbený i kvůli husté síti čerpadel

Dalšími zvažovanými alternativními variantami jsou podle průzkumu hybridní pohon a elektromotor. O jiné typy - ethanol, bionafta, biobenzín - je mezi řidiči minimální zájem. „Řada motoristů potvrdila, že současné vysoké ceny paliv je nutí omezovat jízdy,“ uvedl generální ředitel společnosti GE Money Auto Milan Beutl. „Zajímavým zjištěním je i to, že výrazně méně řidičů si přechod na alternativní pohon spojuje s šetrností k životnímu prostředí. Na tu myslí jen necelá polovina motoristů,“ dodal.

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků