Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Ekonomická situace nutí motoristy trvale přemýšlet o úsporách při svých jízdách. Vyplynulo z nedávného výzkumu společnosti GE Money Auto, který ukázal, že víc než čtvrtina českých řidičů (28 procent) uvažuje o pořízení automobilu s alternativním pohonem. Nejčastěji zmiňovanou možností je plyn, což potvrdilo sedm z deseti řidičů, kteří o změně pohonu uvažují. Odpovídá to zároveň představě Čechů o bezpečnosti tohoto typu pohonu.

Z uvedeného množství automobilistů se 71 procent přiklání k přechodu na LPG (Liquified Petroleum Gas), čili na zkapalněný propan-butan. V Česku už má tento pohon svou tradici, jezdí se na něj přes dvacet let a jeho výhodnost dokazuje i počet 130 tisíc registrovaných vozidel. Při současných cenách benzínu a nafty vychází LPG zhruba na polovinu.


Klepněte pro větší obrázek

Pohon na LPG je rozšířený díky přestavbám motorů řady vozů Škoda nebo Fiat a mezi motoristy je oblíbený i kvůli poměrně husté síti čerpadel. Na vzestupu je i CNG (Compressed Natural Gas). Nové vozy na stlačený zemní plyn vyrábějí například značky Volkswagen nebo Mercedes. Stejně jako u LPG je u tohoto pohonu výhoda v poloviční ceně oproti klasickým palivům, ale nedostatkem je malý počet veřejných čerpadel CNG. Je jich jen 34 a hlavně kvůli tomu u nás jezdí takových vozidel zhruba jen tři tisíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na CNG zabírá hodně místa a montáž stojí až 60 tisíc korun

Čas pohonu na CNG jak se zdá ještě nepřišel. Situace by se snad mohla změnit někdy okolo roku 2020, kdy se má počet čerpacích stanic desetinásobně zvýšit. „Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale zakázky jsou zatím minimální. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Kromě malého počtu pump je přestavba dražší v průměru o dvacet tisíc. Nádrž je větší a těží a v autě zabere větší prostor. Víc také zvýší váhu vozidla a sníží výkon,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové, která se zabývá přestavbou motorů na plynový pohon.

Klepněte pro větší obrázek
Pohon LPG je mezi motoristy oblíbený i kvůli husté síti čerpadel

Dalšími zvažovanými alternativními variantami jsou podle průzkumu hybridní pohon a elektromotor. O jiné typy - ethanol, bionafta, biobenzín - je mezi řidiči minimální zájem. „Řada motoristů potvrdila, že současné vysoké ceny paliv je nutí omezovat jízdy,“ uvedl generální ředitel společnosti GE Money Auto Milan Beutl. „Zajímavým zjištěním je i to, že výrazně méně řidičů si přechod na alternativní pohon spojuje s šetrností k životnímu prostředí. Na tu myslí jen necelá polovina motoristů,“ dodal.

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Škoda Octavia III 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 105 705 km
Cena: 299 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků