Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Německý autoklub upozornil, že manipulace s ukazatelem najetých kilometrů působí ročně škody ve výši šesti miliard eur. Částečnou vinu nesou údajně i výrobci aut, které nepoctivcům stáčení zbytečně usnadňují.
Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Takzvané stáčení tachometrů je mnohými považováno za jev typický pro Českou republiku. Ve skutečnosti se jedná o praxi rozšířenou i v Německu, kam si Češi ještě nedávno ve velkém jezdili pro „poctivé“ ojetiny. Upozornil na to německý autoklub ADAC.

Podle studie, na které ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, jsou auta na neoprávněnou manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů „připravena“ z výroby. ADAC vyčíslil škody způsobené stáčením tachometrů na šest miliard eur (v přepočtu asi 154 miliard korun) ročně. Píše o tom německý AutoBild.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Odborníci z univerzity v Magdeburgu zkoumali zabezpečení palubní elektroniky tří rozšířených modelů aut: Volkswagenu Golf páté generace, Mercedesu třídy E (W211) a BMW řady 7. Dospěli k závěru, že stav najetých kilometrů lze snadno a rychle pozměnit za pomoci volně dostupného programového vybavení.

Některá moderní auta údajně už účinnou ochranu v řídicí jednotce mají,není však aktivovaná. Výrobci údajně o problému vědí, ale nehodlají ho řešit. Podle studie by potřebná úprava zvýšila výrobní náklady na jeden vůz asi o jedno euro (26 Kč).

Výrobci aut to vidí jinak

Asociace výrobců automobilů (VDA) takový výklad odmítá s tím, že ve skutečnosti se jedná o „závod“ mezi jejich vývojáři na straně jedné a hackery na straně druhé.

ADAC se s VDA neshodne ani na tom, kolik aut v Německu má upravený stav kilometrů. Autoklub odhaduje jejich podíl až na 30 procent, VDA připouští maximálně deset procent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzývá k zákazu prodeje zařízení, která manipulaci s tachometrem umožňují.

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. Touto myšlenkou se opakovaně zabývalo i české ministerstvo dopravy a silně ji prosazoval bývalý poslanec za Věci Veřejné Stanislav Huml.

Kritici opatření ale poukazovali na skutečnost, že stávající právní úprava je k postihování podvodného jednání zcela dostačující a že kriminalizace by zbytečně komplikovala život motoristům, kteří potřebují upravit stav kilometrů z legitimního důvodu. Tím může být například výměna porouchaného přístrojového panelu za jiný.

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků