Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Německý autoklub upozornil, že manipulace s ukazatelem najetých kilometrů působí ročně škody ve výši šesti miliard eur. Částečnou vinu nesou údajně i výrobci aut, které nepoctivcům stáčení zbytečně usnadňují.
Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Takzvané stáčení tachometrů je mnohými považováno za jev typický pro Českou republiku. Ve skutečnosti se jedná o praxi rozšířenou i v Německu, kam si Češi ještě nedávno ve velkém jezdili pro „poctivé“ ojetiny. Upozornil na to německý autoklub ADAC.

Podle studie, na které ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, jsou auta na neoprávněnou manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů „připravena“ z výroby. ADAC vyčíslil škody způsobené stáčením tachometrů na šest miliard eur (v přepočtu asi 154 miliard korun) ročně. Píše o tom německý AutoBild.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Odborníci z univerzity v Magdeburgu zkoumali zabezpečení palubní elektroniky tří rozšířených modelů aut: Volkswagenu Golf páté generace, Mercedesu třídy E (W211) a BMW řady 7. Dospěli k závěru, že stav najetých kilometrů lze snadno a rychle pozměnit za pomoci volně dostupného programového vybavení.

Některá moderní auta údajně už účinnou ochranu v řídicí jednotce mají,není však aktivovaná. Výrobci údajně o problému vědí, ale nehodlají ho řešit. Podle studie by potřebná úprava zvýšila výrobní náklady na jeden vůz asi o jedno euro (26 Kč).

Výrobci aut to vidí jinak

Asociace výrobců automobilů (VDA) takový výklad odmítá s tím, že ve skutečnosti se jedná o „závod“ mezi jejich vývojáři na straně jedné a hackery na straně druhé.

ADAC se s VDA neshodne ani na tom, kolik aut v Německu má upravený stav kilometrů. Autoklub odhaduje jejich podíl až na 30 procent, VDA připouští maximálně deset procent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzývá k zákazu prodeje zařízení, která manipulaci s tachometrem umožňují.

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. Touto myšlenkou se opakovaně zabývalo i české ministerstvo dopravy a silně ji prosazoval bývalý poslanec za Věci Veřejné Stanislav Huml.

Kritici opatření ale poukazovali na skutečnost, že stávající právní úprava je k postihování podvodného jednání zcela dostačující a že kriminalizace by zbytečně komplikovala život motoristům, kteří potřebují upravit stav kilometrů z legitimního důvodu. Tím může být například výměna porouchaného přístrojového panelu za jiný.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků