Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Německý autoklub upozornil, že manipulace s ukazatelem najetých kilometrů působí ročně škody ve výši šesti miliard eur. Částečnou vinu nesou údajně i výrobci aut, které nepoctivcům stáčení zbytečně usnadňují.
Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Takzvané stáčení tachometrů je mnohými považováno za jev typický pro Českou republiku. Ve skutečnosti se jedná o praxi rozšířenou i v Německu, kam si Češi ještě nedávno ve velkém jezdili pro „poctivé“ ojetiny. Upozornil na to německý autoklub ADAC.

Podle studie, na které ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, jsou auta na neoprávněnou manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů „připravena“ z výroby. ADAC vyčíslil škody způsobené stáčením tachometrů na šest miliard eur (v přepočtu asi 154 miliard korun) ročně. Píše o tom německý AutoBild.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Odborníci z univerzity v Magdeburgu zkoumali zabezpečení palubní elektroniky tří rozšířených modelů aut: Volkswagenu Golf páté generace, Mercedesu třídy E (W211) a BMW řady 7. Dospěli k závěru, že stav najetých kilometrů lze snadno a rychle pozměnit za pomoci volně dostupného programového vybavení.

Některá moderní auta údajně už účinnou ochranu v řídicí jednotce mají,není však aktivovaná. Výrobci údajně o problému vědí, ale nehodlají ho řešit. Podle studie by potřebná úprava zvýšila výrobní náklady na jeden vůz asi o jedno euro (26 Kč).

Výrobci aut to vidí jinak

Asociace výrobců automobilů (VDA) takový výklad odmítá s tím, že ve skutečnosti se jedná o „závod“ mezi jejich vývojáři na straně jedné a hackery na straně druhé.

ADAC se s VDA neshodne ani na tom, kolik aut v Německu má upravený stav kilometrů. Autoklub odhaduje jejich podíl až na 30 procent, VDA připouští maximálně deset procent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzývá k zákazu prodeje zařízení, která manipulaci s tachometrem umožňují.

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. Touto myšlenkou se opakovaně zabývalo i české ministerstvo dopravy a silně ji prosazoval bývalý poslanec za Věci Veřejné Stanislav Huml.

Kritici opatření ale poukazovali na skutečnost, že stávající právní úprava je k postihování podvodného jednání zcela dostačující a že kriminalizace by zbytečně komplikovala život motoristům, kteří potřebují upravit stav kilometrů z legitimního důvodu. Tím může být například výměna porouchaného přístrojového panelu za jiný.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků