Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Německý autoklub upozornil, že manipulace s ukazatelem najetých kilometrů působí ročně škody ve výši šesti miliard eur. Částečnou vinu nesou údajně i výrobci aut, které nepoctivcům stáčení zbytečně usnadňují.
Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Takzvané stáčení tachometrů je mnohými považováno za jev typický pro Českou republiku. Ve skutečnosti se jedná o praxi rozšířenou i v Německu, kam si Češi ještě nedávno ve velkém jezdili pro „poctivé“ ojetiny. Upozornil na to německý autoklub ADAC.

Podle studie, na které ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, jsou auta na neoprávněnou manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů „připravena“ z výroby. ADAC vyčíslil škody způsobené stáčením tachometrů na šest miliard eur (v přepočtu asi 154 miliard korun) ročně. Píše o tom německý AutoBild.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Odborníci z univerzity v Magdeburgu zkoumali zabezpečení palubní elektroniky tří rozšířených modelů aut: Volkswagenu Golf páté generace, Mercedesu třídy E (W211) a BMW řady 7. Dospěli k závěru, že stav najetých kilometrů lze snadno a rychle pozměnit za pomoci volně dostupného programového vybavení.

Některá moderní auta údajně už účinnou ochranu v řídicí jednotce mají,není však aktivovaná. Výrobci údajně o problému vědí, ale nehodlají ho řešit. Podle studie by potřebná úprava zvýšila výrobní náklady na jeden vůz asi o jedno euro (26 Kč).

Výrobci aut to vidí jinak

Asociace výrobců automobilů (VDA) takový výklad odmítá s tím, že ve skutečnosti se jedná o „závod“ mezi jejich vývojáři na straně jedné a hackery na straně druhé.

ADAC se s VDA neshodne ani na tom, kolik aut v Německu má upravený stav kilometrů. Autoklub odhaduje jejich podíl až na 30 procent, VDA připouští maximálně deset procent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzývá k zákazu prodeje zařízení, která manipulaci s tachometrem umožňují.

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. Touto myšlenkou se opakovaně zabývalo i české ministerstvo dopravy a silně ji prosazoval bývalý poslanec za Věci Veřejné Stanislav Huml.

Kritici opatření ale poukazovali na skutečnost, že stávající právní úprava je k postihování podvodného jednání zcela dostačující a že kriminalizace by zbytečně komplikovala život motoristům, kteří potřebují upravit stav kilometrů z legitimního důvodu. Tím může být například výměna porouchaného přístrojového panelu za jiný.

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků