Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Německý autoklub upozornil, že manipulace s ukazatelem najetých kilometrů působí ročně škody ve výši šesti miliard eur. Částečnou vinu nesou údajně i výrobci aut, které nepoctivcům stáčení zbytečně usnadňují.
Stáčení tachometrů kvete i v Německu, údajně se týká až 30 procent aut

Takzvané stáčení tachometrů je mnohými považováno za jev typický pro Českou republiku. Ve skutečnosti se jedná o praxi rozšířenou i v Německu, kam si Češi ještě nedávno ve velkém jezdili pro „poctivé“ ojetiny. Upozornil na to německý autoklub ADAC.

Podle studie, na které ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, jsou auta na neoprávněnou manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů „připravena“ z výroby. ADAC vyčíslil škody způsobené stáčením tachometrů na šest miliard eur (v přepočtu asi 154 miliard korun) ročně. Píše o tom německý AutoBild.

Život řidiče | Bezpečnost | Volkswagen | Technika | Volkswagen Passat

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Odborníci z univerzity v Magdeburgu zkoumali zabezpečení palubní elektroniky tří rozšířených modelů aut: Volkswagenu Golf páté generace, Mercedesu třídy E (W211) a BMW řady 7. Dospěli k závěru, že stav najetých kilometrů lze snadno a rychle pozměnit za pomoci volně dostupného programového vybavení.

Některá moderní auta údajně už účinnou ochranu v řídicí jednotce mají,není však aktivovaná. Výrobci údajně o problému vědí, ale nehodlají ho řešit. Podle studie by potřebná úprava zvýšila výrobní náklady na jeden vůz asi o jedno euro (26 Kč).

Výrobci aut to vidí jinak

Asociace výrobců automobilů (VDA) takový výklad odmítá s tím, že ve skutečnosti se jedná o „závod“ mezi jejich vývojáři na straně jedné a hackery na straně druhé.

ADAC se s VDA neshodne ani na tom, kolik aut v Německu má upravený stav kilometrů. Autoklub odhaduje jejich podíl až na 30 procent, VDA připouští maximálně deset procent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzývá k zákazu prodeje zařízení, která manipulaci s tachometrem umožňují.

Zajímavosti | Byznys | Audi | Názory | Audi A6

ADAC: Nejspokojenější zákazníky má Audi A6, na chvostu je Fiat

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. Touto myšlenkou se opakovaně zabývalo i české ministerstvo dopravy a silně ji prosazoval bývalý poslanec za Věci Veřejné Stanislav Huml.

Kritici opatření ale poukazovali na skutečnost, že stávající právní úprava je k postihování podvodného jednání zcela dostačující a že kriminalizace by zbytečně komplikovala život motoristům, kteří potřebují upravit stav kilometrů z legitimního důvodu. Tím může být například výměna porouchaného přístrojového panelu za jiný.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků