Stabilizační systém slaví deset let sériové výroby

Je to již deset let, co se stabilizační systém, nejčastěji značený jako ESP, dostal do sériové výroby v automobilech. Jeho vznik je však staršího data. Již od roku 1983 pracovala společnost Bosch na vylepšení systému ABS, aby v roce 1987 získala na systém stabilizace patentová práva. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století se pak funkce systému rozšířily do takové podoby, aby byl v roce 1995 nasazen v sériové výrobě.

V roce 2004, tedy devět let od jeho uvedení, bylo v Evropské unii od výroby vybaveno přes 36 procent nových vozů tímto systémem, ve Spojených státech necelých 10 procent a v Japonsku je systémem stabilizace vybaveno pouze okolo osmi procent nových vozů. Dle posledních studií vozy, které jsou vybaveny systémem stabilizace, daleko méně bourají. Vozy s tímto systémem vykazují v průměru o 35% menší nehodovost, než vozy bez těchto systémů.

Automobilky, které stabilizační systém používají, mají pro své systémy různá jména, byť se jedná v zásadě o systémy stejné nebo velmi podobné. A tak můžete potkat ESP, DSC, AHS, PSM, VSC a nebo VDC a další. Stabilizační systémy prochází neustálým vývojem, a tak mimo samotnou funkci stabilizace pomáhají při rozjezdech do kopců, nebo dokáží při sjíždění z prudkých svahů udržet předem definovanou rychlost, aniž by šlo auto do smyku.

 

 

Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Touareg 3.0 TSI Black Style: Když nafta nevoní a spotřeba nevadí

Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion

Od uvedení nové generace Volkswagenu Touareg na český trh uběhl už více než rok. Benzinový motor je v nabídce osamocen, výkonem se však řadí k nejlepším. Stojí za zvážení, nebo je lepší zůstat u obligátního turbodieselu?

8.  8.  2019 | Jan Mička | 51 příspěvků