Stabilizační systém slaví deset let sériové výroby

Je to již deset let, co se stabilizační systém, nejčastěji značený jako ESP, dostal do sériové výroby v automobilech. Jeho vznik je však staršího data. Již od roku 1983 pracovala společnost Bosch na vylepšení systému ABS, aby v roce 1987 získala na systém stabilizace patentová práva. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století se pak funkce systému rozšířily do takové podoby, aby byl v roce 1995 nasazen v sériové výrobě.

V roce 2004, tedy devět let od jeho uvedení, bylo v Evropské unii od výroby vybaveno přes 36 procent nových vozů tímto systémem, ve Spojených státech necelých 10 procent a v Japonsku je systémem stabilizace vybaveno pouze okolo osmi procent nových vozů. Dle posledních studií vozy, které jsou vybaveny systémem stabilizace, daleko méně bourají. Vozy s tímto systémem vykazují v průměru o 35% menší nehodovost, než vozy bez těchto systémů.

Automobilky, které stabilizační systém používají, mají pro své systémy různá jména, byť se jedná v zásadě o systémy stejné nebo velmi podobné. A tak můžete potkat ESP, DSC, AHS, PSM, VSC a nebo VDC a další. Stabilizační systémy prochází neustálým vývojem, a tak mimo samotnou funkci stabilizace pomáhají při rozjezdech do kopců, nebo dokáží při sjíždění z prudkých svahů udržet předem definovanou rychlost, aniž by šlo auto do smyku.

 

 

Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků
Minitest Volvo S90 D4 Polestar: První Volvo z Číny je tady!

Volvo S90 D4 Polestar (minitest)

Otestovali jsme Volvo S90 s prostřední dieselovou motorizací. Vyplatí se tovární "tuning" od Polestar?

9.  1.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků