Stabilizační systém slaví deset let sériové výroby

Je to již deset let, co se stabilizační systém, nejčastěji značený jako ESP, dostal do sériové výroby v automobilech. Jeho vznik je však staršího data. Již od roku 1983 pracovala společnost Bosch na vylepšení systému ABS, aby v roce 1987 získala na systém stabilizace patentová práva. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století se pak funkce systému rozšířily do takové podoby, aby byl v roce 1995 nasazen v sériové výrobě.

V roce 2004, tedy devět let od jeho uvedení, bylo v Evropské unii od výroby vybaveno přes 36 procent nových vozů tímto systémem, ve Spojených státech necelých 10 procent a v Japonsku je systémem stabilizace vybaveno pouze okolo osmi procent nových vozů. Dle posledních studií vozy, které jsou vybaveny systémem stabilizace, daleko méně bourají. Vozy s tímto systémem vykazují v průměru o 35% menší nehodovost, než vozy bez těchto systémů.

Automobilky, které stabilizační systém používají, mají pro své systémy různá jména, byť se jedná v zásadě o systémy stejné nebo velmi podobné. A tak můžete potkat ESP, DSC, AHS, PSM, VSC a nebo VDC a další. Stabilizační systémy prochází neustálým vývojem, a tak mimo samotnou funkci stabilizace pomáhají při rozjezdech do kopců, nebo dokáží při sjíždění z prudkých svahů udržet předem definovanou rychlost, aniž by šlo auto do smyku.

 

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků