Stabilizační systém slaví deset let sériové výroby

Je to již deset let, co se stabilizační systém, nejčastěji značený jako ESP, dostal do sériové výroby v automobilech. Jeho vznik je však staršího data. Již od roku 1983 pracovala společnost Bosch na vylepšení systému ABS, aby v roce 1987 získala na systém stabilizace patentová práva. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století se pak funkce systému rozšířily do takové podoby, aby byl v roce 1995 nasazen v sériové výrobě.

V roce 2004, tedy devět let od jeho uvedení, bylo v Evropské unii od výroby vybaveno přes 36 procent nových vozů tímto systémem, ve Spojených státech necelých 10 procent a v Japonsku je systémem stabilizace vybaveno pouze okolo osmi procent nových vozů. Dle posledních studií vozy, které jsou vybaveny systémem stabilizace, daleko méně bourají. Vozy s tímto systémem vykazují v průměru o 35% menší nehodovost, než vozy bez těchto systémů.

Automobilky, které stabilizační systém používají, mají pro své systémy různá jména, byť se jedná v zásadě o systémy stejné nebo velmi podobné. A tak můžete potkat ESP, DSC, AHS, PSM, VSC a nebo VDC a další. Stabilizační systémy prochází neustálým vývojem, a tak mimo samotnou funkci stabilizace pomáhají při rozjezdech do kopců, nebo dokáží při sjíždění z prudkých svahů udržet předem definovanou rychlost, aniž by šlo auto do smyku.

 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků