Stabilizační systém: od roku 2012 možná povinný

Evropská unie si opět posvítila na bezpečnostní prvky současných automobilů. Na řadě je poměrně nový stabilizační systém, který pomáhá v krizových situacích lépe ovládat vůz.

Právě tento bezpečnostní prvek se zalíbil některým představitelům Evropské komise a chtěli by jej od roku 2012 prosadit do povinné výbavy všech vozů, které budu prodávány na území EU.

V současnosti je tímto systémem vybaveno jen 42 procent prodaných vozů na území EU, což je dle komise málo. Přitom již dnes lze stabilizaci pořídit k téměř všem vozům a je jen na rozhodnutí zákazníků, zda si za tento systém připlatí, či nikoli. Jenže EU chce vládnout, nechávat rozhodovat každého jedince se v Evropě již dlouho nenosí.

Za tímto rozhodnutím lze cítit i lobby výrobců tohoto systému a to hlavně společnosti Bosch, která je lídrem oblasti vývoje a výroby nejrůznějších variací ESP. Bosch totiž protiargumentuje představitelům automobilek, kteří prohlašují, že daný systém by výrazně prodražil každý vůz a navíc ve většině případů, až na zcela základní modely, lze stabilizaci pořídit již nyní.

Zda tedy budeme mít v nových vozech povinnou stabilizaci zatím nevíme, ovšem dle zkušeností z minula lze říci, že je to jen otázkou času, s ABS to nedopadlo jinak. Pokud bude stabilizační systém povinnou výbavou, budou automobilky muset do ceny vozu zakalkulovat i tento náklad a ve finále to stejně zaplatí zákazník. Doufejme jen, že pokud tato povinnost skutečně nastane, půjde cestou Spojených států. Tam bude stabilizace také povinná, ale s podmínkou, že půjde vypnout stiskem tlačítka na palubní desce, protože v určitých situacích může být stabilizační systém naopak přítěží. A nebo že by Evropa chtěla být ještě „lepší” a nechat za lidi myslet stroje za všech okolností?

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků