Stabilizační systém: od roku 2012 možná povinný

Evropská unie si opět posvítila na bezpečnostní prvky současných automobilů. Na řadě je poměrně nový stabilizační systém, který pomáhá v krizových situacích lépe ovládat vůz.

Právě tento bezpečnostní prvek se zalíbil některým představitelům Evropské komise a chtěli by jej od roku 2012 prosadit do povinné výbavy všech vozů, které budu prodávány na území EU.

V současnosti je tímto systémem vybaveno jen 42 procent prodaných vozů na území EU, což je dle komise málo. Přitom již dnes lze stabilizaci pořídit k téměř všem vozům a je jen na rozhodnutí zákazníků, zda si za tento systém připlatí, či nikoli. Jenže EU chce vládnout, nechávat rozhodovat každého jedince se v Evropě již dlouho nenosí.

Za tímto rozhodnutím lze cítit i lobby výrobců tohoto systému a to hlavně společnosti Bosch, která je lídrem oblasti vývoje a výroby nejrůznějších variací ESP. Bosch totiž protiargumentuje představitelům automobilek, kteří prohlašují, že daný systém by výrazně prodražil každý vůz a navíc ve většině případů, až na zcela základní modely, lze stabilizaci pořídit již nyní.

Zda tedy budeme mít v nových vozech povinnou stabilizaci zatím nevíme, ovšem dle zkušeností z minula lze říci, že je to jen otázkou času, s ABS to nedopadlo jinak. Pokud bude stabilizační systém povinnou výbavou, budou automobilky muset do ceny vozu zakalkulovat i tento náklad a ve finále to stejně zaplatí zákazník. Doufejme jen, že pokud tato povinnost skutečně nastane, půjde cestou Spojených států. Tam bude stabilizace také povinná, ale s podmínkou, že půjde vypnout stiskem tlačítka na palubní desce, protože v určitých situacích může být stabilizační systém naopak přítěží. A nebo že by Evropa chtěla být ještě „lepší” a nechat za lidi myslet stroje za všech okolností?

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 27 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků