Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Od prvního listopadu 2014 nezačala na našich silnicích platit pouze kontroverzní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale v celé EU začalo být v nových autech povinné ESP, tedy stabilizační systém zasahující do ovládání auta. Netýká se to ale jen osobních aut, nýbrž i dodávek, tedy všech automobilů s hmotností do 3,5 tuny.

Bezpečnost | Technika | Příslušenství | Názory

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropská Unie uvádí, že letos bylo na trzích v EU prodáno 84 % aut se stabilizačním systémem ESP. Tento systém údajně od svého uvedení na trh (jako první s ním v sériovém autě přišel v roce 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životů.

Máme jisté pochybnosti o relevantnosti dat, o která EU tuto statistiku opírá. Podobnou si vymyslel i Bosch, podle jehož dat prý v roce 2011 zachránilo ESP na evropských silnicích tisícovku životů a zabránilo 33 000 nehodám, při kterých by se někdo zranil. Otázkou ale třeba je, ke kolika nehodám naopak došlo proto, že řidič přecenil své možnosti a spoléhal se právě na samospásnost záchranné elektroniky...

Bezpečnost | Život řidiče

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Systém ESP má samozřejmě svůj smysl a pokud bude aspoň ve sportovních autech na vůli řidiče, zda si ho nechá zapnutý, nemusí jeho přítomnost v autě nikoho znepokojovat. Automobilky ho ostatně montují do nových aut sériově už několik let kvůli nové metodice nárazových zkoušek EuroNCAP, která za absenci ESP sebere hodnocenému vozu jednu hvězdičku.

Stabilizační systém funguje spolu s ABS a řídící jednotkou motoru. Pokud vyhodnotí, že auto jede tam, kam řídič nemá natočený volant, nejprve sníží točivý moment motoru a následně přibrzďuje jednotlivá kola s cílem nasměrovat vůz do požadovaného směru. Na videu si můžete pustit animaci funkce ESP firmy Bosch.

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 1 příspěvek
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků