Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Od prvního listopadu 2014 nezačala na našich silnicích platit pouze kontroverzní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale v celé EU začalo být v nových autech povinné ESP, tedy stabilizační systém zasahující do ovládání auta. Netýká se to ale jen osobních aut, nýbrž i dodávek, tedy všech automobilů s hmotností do 3,5 tuny.

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropská Unie uvádí, že letos bylo na trzích v EU prodáno 84 % aut se stabilizačním systémem ESP. Tento systém údajně od svého uvedení na trh (jako první s ním v sériovém autě přišel v roce 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životů.

Máme jisté pochybnosti o relevantnosti dat, o která EU tuto statistiku opírá. Podobnou si vymyslel i Bosch, podle jehož dat prý v roce 2011 zachránilo ESP na evropských silnicích tisícovku životů a zabránilo 33 000 nehodám, při kterých by se někdo zranil. Otázkou ale třeba je, ke kolika nehodám naopak došlo proto, že řidič přecenil své možnosti a spoléhal se právě na samospásnost záchranné elektroniky...

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Systém ESP má samozřejmě svůj smysl a pokud bude aspoň ve sportovních autech na vůli řidiče, zda si ho nechá zapnutý, nemusí jeho přítomnost v autě nikoho znepokojovat. Automobilky ho ostatně montují do nových aut sériově už několik let kvůli nové metodice nárazových zkoušek EuroNCAP, která za absenci ESP sebere hodnocenému vozu jednu hvězdičku.

Stabilizační systém funguje spolu s ABS a řídící jednotkou motoru. Pokud vyhodnotí, že auto jede tam, kam řídič nemá natočený volant, nejprve sníží točivý moment motoru a následně přibrzďuje jednotlivá kola s cílem nasměrovat vůz do požadovaného směru. Na videu si můžete pustit animaci funkce ESP firmy Bosch.

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků