Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Od prvního listopadu 2014 nezačala na našich silnicích platit pouze kontroverzní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale v celé EU začalo být v nových autech povinné ESP, tedy stabilizační systém zasahující do ovládání auta. Netýká se to ale jen osobních aut, nýbrž i dodávek, tedy všech automobilů s hmotností do 3,5 tuny.

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropská Unie uvádí, že letos bylo na trzích v EU prodáno 84 % aut se stabilizačním systémem ESP. Tento systém údajně od svého uvedení na trh (jako první s ním v sériovém autě přišel v roce 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životů.

Máme jisté pochybnosti o relevantnosti dat, o která EU tuto statistiku opírá. Podobnou si vymyslel i Bosch, podle jehož dat prý v roce 2011 zachránilo ESP na evropských silnicích tisícovku životů a zabránilo 33 000 nehodám, při kterých by se někdo zranil. Otázkou ale třeba je, ke kolika nehodám naopak došlo proto, že řidič přecenil své možnosti a spoléhal se právě na samospásnost záchranné elektroniky...

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Systém ESP má samozřejmě svůj smysl a pokud bude aspoň ve sportovních autech na vůli řidiče, zda si ho nechá zapnutý, nemusí jeho přítomnost v autě nikoho znepokojovat. Automobilky ho ostatně montují do nových aut sériově už několik let kvůli nové metodice nárazových zkoušek EuroNCAP, která za absenci ESP sebere hodnocenému vozu jednu hvězdičku.

Stabilizační systém funguje spolu s ABS a řídící jednotkou motoru. Pokud vyhodnotí, že auto jede tam, kam řídič nemá natočený volant, nejprve sníží točivý moment motoru a následně přibrzďuje jednotlivá kola s cílem nasměrovat vůz do požadovaného směru. Na videu si můžete pustit animaci funkce ESP firmy Bosch.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků