TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  | Foto: Jiří Káš

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš
TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš
TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš
TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 6AT  Foto: Jiří Káš
31
Fotogalerie

TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

Radosti
Velmi nízká cena
Možnost volby zadní nápravy
Bohatá výbava
Starosti
Chování převodovky v kopci
Jízdní vlastnosti bez nákladu
Slabý výkon světlometů
7  /10

Do hledáčku evropských zájemců o užitkový pick-up se před dvěma lety dostal i zástupce z Jižní Koreji, pick-up SsangYong Musso Grand. Chlapácké auto sází nejen na pověstnou houževnatost vozů se dvěma draky ve znaku, ale i na slušnou výbavu. Nyní si tento kousek prošel omlazením a dorazil k nám do redakčního testu.

Nová tvář

Novou verzi si s tou předchozí nelze splést. Facelift má obří přední masku s vodorovným žebrováním, která celému autu dominuje. Podobnou proměnou si prošel i SUV bratr Rexton a oba vozy nyní působí hodnotněji. Především Musso Grand ale tímto krokem vybočuje z poměrně usedlé konkurence.

Testovací vůz byl doplněný ještě o zelenou metalízu Amazonia. Standardem jsou halogenové světlomety, v naší výbavě Premium jsou čelní světlomety xenonové a LED techniku má pouze denní svícení. Svítivost v noci má Musso Grand na dnešní poměry už velmi slabou a špatné je to především se svícením do stran. Hlavně v ostrých zatáčkách prostě nevidíte, kam jedete.

Kola jsou standardně 17palcová ocelová s možností připlatit si hliníková. Zajímavé ovšem je, že si můžete připlatit i osmnáctky a dvacítky. Váže se k nim ovšem použití pětiprvkové zadní tuhé nápravy. Tím se změní i využití auta, ale o tom bude řeč až později. Po stránce designu pak už toho moc nového nenajdete, možná jen jinou grafiku zadních svítilen.

Musso Grand měří na délku 5405 mm, na šířku 1950 mm a na výšku 1855 mm. Rozvor náprav činí 3210 milimetrů. Na domácím trhu je toto ta větší varianta, kratší se u nás nenabízí. Samotná korba má 1610 mm na délku, 1570 mm na šířku a 570 mm na výšku. Světlá výška pak činí 220 mm, takže při nastupování uvítáte madla, která mají obě řady sedadel.

Výbavy se nebojí

SsangYong je na našem trhu známý tím, že se umí pořádně opřít do výbavy. Testovaný kousek ve výbavě Premium+ tak obsahoval 2zónovou klimatizaci, vyhřívání předních i zadních sedadel, ventilování předních sedadel, velký infotainment s podporou zrcadlení chytrých telefonů a navigací, vyhřívání volantu či zadní parkovací kameru. 

Ani ten, kdo chce jen obyčejný základ pro práci, nebude o zajímavou výbavu ochuzený. Již základ Style nabídne tempomat, všechna okna v elektrice, klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, rádio se čtyřmi reproduktory, USB konektor či vyhřívání čelního okna. Případně lze za doplatek 25.700 Kč vybavit auto elektrickým nastavením předních sedadel s vyhříváním (i pro zadní) a vyhřívaným volantem.

Jak vidíte, výbavy může mít Musso Grand na rozdávání. Škoda tedy, že se na ty světlomety nějak zapomnělo. Prostor je pro pět cestujících královský, především pro hlavu. Sedadlo řidiče je velmi komfortní a nemá nijak výrazné boční vedení. V zatáčkách sice trochu vlajete, ale do těchto aut se velmi často nasedá a vysedá. Bylo by to jen na obtíž.

Interiér zastává ještě klasickou koncepci se spoustou tlačítek a otočných ovladačů. Rozmístění je logické a zpracování je velmi slušné. Příjemné také je, že hlídání jízdních pruhů lze vypnout trvale. Materiály pak samozřejmě nepatří k nejlepším, pořád jde o pracovní pick-up, jen s lepší výbavou.

Pokračování 2 / 3

Jedna možnost, ale dostatečná

Zatímco před facelifty sdílelo Musso Grand stejně naladěnou pohonnou jednotku s SUV Rexton, po faceliftu se rodinnému SUV dopřálo více koní, zatímco pick-up si ponechal původní setup. Vpřed jej tedy pohání vznětový čtyřválec e-XDI o objemu 2,2 litru s výkonem 133 kW (177 koní) a se 420 N.m točivého momentu.

Na auto s takovým tvarem, vysokou světlou výškou, žádným krytem korby a pohotovostní hmotností 2100 kg je to málo. Dynamika je tedy velmi vlažná, ale od toho tyto vozy primárně nejsou a konkurence na tom není o moc lépe. Důležité tady je, že maximum točivého momentu máte už od 1600 otáček. A vyšší hlučnost a mírné vibrace na volnoběh mu při pracovním nasazení asi taky odpustíte.

Motor je standardně spárovaný s šestistupňovou manuální převodovkou. Za 46.900 Kč jde ale spárovat se šestistupňovou automatickou převodovku Aisin. Měl ji i náš vůz. Stejně jako motor působí velmi rozvážně. Řadit umí jemně a špatné nejsou ani rozjezdy, ale třeba podřazení do kopce trvá dlouho. Pomocí voliče lze řadit i manuálně, ale ani tak to není rychlé.

Spotřeba je v rámci kategorie vcelku normální. Průměr za týden dělal 10,3 l/100 km, ovšem s velkým podílem dálnice. S lehkou nohou se bez problému dostanete i pod devět litrů. Stačilo by ale málo, třeba manuální převodovka a pořádný kryt zadní korby pro lepší odvod proudícího vzduchu, a spotřeba i dynamika by byly určitě ještě lepší.

Tak jak to chcete?

Musso Grand je pracovní pick-up na prostorovém rámu s lichoběžníkovou nápravou vpředu. Vzadu si ale můžete vybrat, jestli chcete listová pera či pětiprvkovou tuhou nápravu. Na vašem výběru dost záleží. Na korbu nad listovými pružinami naložíte tunu nákladu, nad pětiprvek „pouze“ 805 kg. To může být pro mnoho zákazníků klíčové.

Maximální tažná kapacita se pak neodvíjí od zvolené nápravy, ale od převodovky. Manuál utáhne 2600 kg, automat 3000 kg. Pro většinu úkonů to bude dostatečné, ale v číslech Musso Grand poráží konkurence. Ford Ranger utáhne v určitých specifikacích 3,5 tuny, Toyota Hilux taktéž a Korejce v tomto poráží i Mitsubishi L200, i když jen o 100 kg.

Jízdními vlastnostmi si pak většina z uvedených nemá co vyčítat (nejezdil jsem jen s Rangerem). Musso Grand s nezatíženou pětiprvkovou tuhou zadní nápravou jezdí pořád jakoby napnutě, je prkenné a na větších nerovnostech mu odskakuje zadek. Stačí však naložit na korbu 100 kg a už je cítit posun směrem ke komfortu. Naše specifikace nicméně doplatila na velká a těžká dvacetipalcová kola, která pro komfortní jízdu nejsou úplně ideální a často kopala do kabiny. To pak nezachrání ani náklad.

Pro vůz je standardem připojitelný pohon všech kol včetně redukce. K naší výbavě Premium+ se pak řadí automatický závěr zadního diferenciálu. Při běžném cestování se připravte na výrazné náklony karoserie a vysoký účinek posilovače řízení s dlouhým převodem.

Cena

No a tady je to nejzajímavější. Doposud se SsangYong Musso Grand jevil jako docela obyčejný pick-up s neotřelou tváří, ale jak už je u korejských aut zvykem, nakonec překvapí cenou. Základní varianta Style stojí 699.900 Kč. Pokud chcete srovnání s konkurencí, můžeme se podívat na Toyotu Hilux. Srovnatelná výbava Live s karoserií Double Cab vyjde na 988.570 Kč. Mitsubishi L200 Plus s výbavou Invite začíná na částce 860.850 Kč a Ford Ranger Double Cab stojí skoro milion. I když si tedy do Musso Grand namačkáte všechnu možnou výbavu, pořád bude levné. Naše auto stálo 1.062.100 Kč. Konkurenti umí být klidně i o půl milionu dražší. To se mu pár těch much rázem snadněji odpouští, že?

Pokračování 3 / 3

Závěr

SsangYong Musso Grand je ve svém segmentu průměrným autem. Nedělá sice nic vyloženě špatně, ale u pár věcí musíte dělat kompromisy. Automat není nic moc, motor je skutečně rozvážný, jízda i s pětiprvkem uskákaná, světlomety slabé a i aerodynamika je bídná. Můžete si samozřejmě částečně pomoct tím, že zvolíte manuál a seženete si kryt korby.

Ale kouzlo SsangYongu Musso Grand je v tom, že to umí všechno zabalit do velmi přijatelné cenovky a nešetří výbavou. Za sedm set tisíc nenabídne na našem trhu tento druh vozu s dvojitou kabinou na rámu skutečně nikdo. Navíc teď po faceliftu vůbec nevypadá špatně, takže rozhodně v davu nezapadne.

Technické údaje: SsangYong Musso Grand

Rok • stupeň výbavy
2021 • Premium+
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 157 cm3
Vrtání • zdvih
86,2 mm • 92,4 mm
Stupeň komprese
15,5:1
Nejvyšší výkon
133 kW (181 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
420 Nm při 1 600 až 2 600 ot/min
Nejvyšší rychlost
172 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost: provozní • celková
2 170 kg • 3 250 kg
Prům. spotřeba: komb.
12,7 l/100 km
Rozvor náprav
3 210 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 640 mm • 1 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 405 × 1 950 × 1 855 mm
SsangYong Musso Grand - souhrn cen
Základní cena vozu                    699.900 Kč (2.2 x-XDI/133 kW Style)
Cena s testovaným motorem a výbavou 899.900 Kč (2.2 x-XDI/133 kW Premium)
Cena testovaného vozu  1.062.100 Kč (2.2 x-XDI/133 kW Premium)

Sériová výbava: 18“ kola, černý interiér (kůže), pětiprvková zadní náprava, signalizace vzdálenosti při parkování, autonomní systém nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek, 9,2“ obrazovka multimediálního systému s navigací a zadní parkovací kamerou, 7“ palubní počítač, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný volant, LED denní svícení, střešní ližiny, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla

Volitelná výbava: Metalická barva zelená Amazonia (17.000 Kč), Premium+ Paket (49.900 Kč; detekce slepého úhlu, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent zadního příčného provozu, elektricky nastavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívání předních a zadních sedadel, automatická uzávěrka diferenciálu, přední mlhová světla), aut. převodovka (46.900 Kč), 360stupňová kamera (24.200 Kč), 20“ kola (12.100 Kč), střešní okno (12.100 Kč) 

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud