Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Než přikročíme k závěrečnému zúčtování, bude potřeba zúčtovat ještě doslovně, tedy finance. Zapomeňme přitom na výbavu testovaných aut, hlavně Škoda si při objednávání novinářských kusů počíná až marnotratně, a podívejme se, jak vypadá nabídka obou modelů.

Škoda nabízí nový Superb ve čtyřech stupních výbavy: Active, Ambition, Style a Laurin&Klement. Testovanou motorizaci 2.0 TDI 110 kW lze kombinovat se kteroukoli z nich.

V základu bez Bluetooth

Superb Active má elektrickou parkovací brzdu, detektor bezpečné vzdálenosti, kompletní sadu airbagů, 16“ litá kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory, tempomat a základní infotainment s názvem Swing. Displej Maxi Dot v přístrojovém štítu je ale černobílý a přes Bluetooth si nezatelefonujete.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 170.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 183.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 185.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 190.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 192.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 182.jpg
Ve výbavě Superbu najdete kromě běžných položek i ovladače pravého předního sedadla na bočnici, kde na něj dosáhnou osoby cestující vzadu

Ambition přidává o palec větší kola, adaptivní bixenony s LED denním svícením a výsuvnými ostřikovači, malý kožený paket, elektrické seřizování sedadla řidiče s pamětí, zadní loketní opěrku s průvlakem na lyže, osvětlení nástupního prostoru, elektrické sklápění zrcátek a audio Bolero s 6,5“ obrazovkou, Bluetooth a funkcí SmartLink.

Pokud si připlatíte za Style, dostanete kola rovnou osmnáctipalcová, LED vnější osvětlení, elektricky seřiditelné i sedadlo spolujezdce, barevný Maxi Dot, bezklíčové odemykání a startování a parkovací senzory vpředu i vzadu. Audiosystém je opět Bolero, ale s 12 reproduktory místo osmi.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 215.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 210.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 211.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 214.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 216.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 217.jpg
Nám se hnědé provedení kabiny Passatu líbilo, ale pokud máte jiný názor, můžete si zvolit běžnější barevnou kombinaci

Laurin&Klement má pak ještě vyhřívané čelní sklo, kožený interiér, LED vnitřní osvětlení, elektrické ovládání sedadla spolujezdce zezadu, automatické parkování, zadní kameru, adaptivní tempomat, bezdotykové ovládání pátých dveří, infotainment Amundsen s navigací a 10reproduktorový sound systém Canton.

Jednotlivé položky výbavy můžete objednávat nejen volitelně, ale také v různých zvýhodněných paketech, z nichž některé jsou určeny jen pro některé stupně výbavy. Konkrétní cenu auta s výbavou, kterou požadujete, tak nezjistíte jinak než v konfigurátoru.

Dvě úrovně musí stačit

Passat dává na výběr i některé příplatkové položky, které do Superbu vůbec objednat nelze – například LED světlomety nebo masážní provedení sedadel ErgoComfort, o kterých byla řeč. Struktura jeho nabídky je však jednodušší, obsahuje pouze dva stupně výbavy.

Dostupnější Comfortline jezdí stejně jako základní Superb na 16“ litých kolech a má dvouzónovou automatickou klimatizaci a tempomat, navíc ale přidává parkovací senzory i vpředu nebo Bluetooth. Highline disponuje 17palcovými ráfky, adaptivním tempomatem nebo čalouněním kombinací Alcantary a kůže.

Passat má šikovně schovanou parkovací kameru v logu na víku zavazadlového prostoru:

A jak to vychází cenově? Superb 2.0 TDI 110 kW Active stojí 640 900 Kč, o rovných sto tisíc korun méně než Passat Comfortline s totožným motorem. Kdybychom chtěli srovnatelnější výbavu, sáhli bychom ale spíš po Superbu Ambition za 705 900 Kč.

Pro zajímavost, výbavy Style a L&K si Škoda cení na 755 900, respektive 830 900 Kč, zatímco Passat Highline by vyšel na 844 900 Kč. Jak už jsme zmínili, konkrétní cena se odvíjí od toho, jakou výbavu považujete za nepostradatelnou. Těžko si ale dokážeme představit situaci, kdy by na zakázku sestavený Superb v libovolné konfiguraci nevycházel o pár desítek tisíc levněji než Passat s pokud možno srovnatelnou výbavou.

Škoda Superb 2.0 TDI vs. VW Passat 2.0 TDI: Verdikt

Vzhledem k technické podobnosti obou soupeřů bylo od začátku zjevné, že se schyluje k těsnému souboji. A také ano. Passat Variant minule porazil Mondeo navzdory uskákanému podvozku díky lepšímu obestavění prostoru, ale zejména celkové dotaženosti – kromě pohlcování nerovností ve městě není nic, co by dělal špatně nebo čím by vás iritoval v každodenním soužití. A Superb je v tomto ohledu klonem Passatu.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 259.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 257.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 256.jpg
Superb zvítězil nad Passatem díky praktičtější karoserii a vstřícnějším cenám

Skoro všechno dělá skoro stejně. Pokud už je v něčem horší, dostatečně to kompenzuje jinde: třeba tuhost karoserie větší praktičností. Při srovnatelné výbavě je dostupnější než Passat.

Má jen dvě slabá místa: krátké sedáky a nešťastnou kalibraci adaptivních tlumičů. Což může být pro mnoho zákazníků víc než dostatečný důvod, proč nasednout do Passatu. Pokud vám ale tyhle dvě jednotlivosti nevadí, všestrannější karoserie a výhodnější cenová politika pasují Superb na vítěze.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud