Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Víte, co je zvláštní? Že dva totožné motory v autech s velmi podobnou dynamikou pocitově působí tak odlišně. Kdybychom neměli v ruce záznam z Vboxu, odpřisáhli bychom, že Passat akceleruje svižněji než Superb. Testovaný kus měl totiž jaksi dychtivější odezvu na plyn a prudší nástup točivého momentu. Škoda sice disponovala volitelnými jízdními režimy, ale ani v tom sportovním nereagovalo její TDI na pobídnutí tak bezprostředně jako v Passatu.

Při rozjezdu opatrně

Jak je pro koncernové diesely už dlouho typické, TDI má poněkud tvrdší chod, hlavně v nízkých otáčkách – ke zhasnutí při rozjezdu je tu blíž než třeba u měkkých francouzských dieselů. Pokud ale dostatečně rychle znovu vyšlápnete spojku, elektronika zhasnutý motor znovu bleskově nahodí.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 158.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 156.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 157.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 228.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 165.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 229.jpg
Stejné motory, téměř stejná auta – a přece jsme v testovaném Passatu měli pocit lepší akcelerace, protože jeho odezva na plyn byla živější; příplatkové přepínání režimů tedy klidně oželte, základní kalibrace plynového pedálu je velmi uspokojivá

Modely značky Škoda ne vždy vynikají důsledným odhlučněním. Proto stojí za zvláštní zmínku, že motor Superbu se za jízdy projevuje velmi kultivovaně a uším posádky se nejeví ani o chloupek hrubší, hlučnější nebo klepavější než v Passatu. Možná bychom dokonce řekli, že do kabiny Volkswagenu proniká charakteristické vrčení maličko důrazněji.

V Superbu je naopak více slyšet odvalování kol a práce podvozku celkově, což ale souvisí spíš s konstrukcí karoserie. Dvouprostorový liftback s vykrojenou zádí nemá tak dobré předpoklady k odizolování hluku od zadní nápravy jako tříprostorový sedan. Zatímco třeba Octavii jsme opakovaně kritizovali za subjektivní hlučnost, o Superbu nic takového rozhodně říci nemůžeme. A to je dobře, akustika je přece podstatnou složkou vnímaného cestovního pohodlí. Tou druhou je kvalita jízdy neboli schopnost podvozku filtrovat nerovnosti – velké i malé, ostré i zaoblené.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 233.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 236.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 159.jpg
V Superbu je o něco výrazněji slyšet odvalování kol a práce podvozku, ale ostré i oblé nerovnosti filtruje tato Škoda důstojněji než Volkswagen

Možná si vzpomenete, že v duelu Mondea kombi s Passatem Variant jsme podvozek Volkswagenu označovali za nadměrně tuhý, zejména v nižších rychlostech. Po několika desítkách kilometrů za volantem Superbu jsem měl jasno – tohle auto jezdí daleko kulturněji. Samozřejmě mělo výhodu adaptivních tlumičů (Superb je první Škoda, do které lze tuto vymoženost objednat), jenže ty nejsou samospasitelné. Jejich blahodárný účinek se projevuje spíš potlačením nežádoucího naklánění v zatáčkách a vyhlazováním dlouhých oblých nerovností. S těmi krátkými ostrými si musí poradit spíš kola, potažmo uložení náprav. A ladiči Škody si dali docela záležet.

Dokonce ani s 18“ ráfky neprovázejí jízdu po rozbité dlažbě ostré rázy nebo poskakování. O nerovnostech samozřejmě víte a také je trochu cítíte, ale jízda je vyhlazenější a „kulatější“ než třeba v případě zmiňovaného Passatu Variant s koly o shodném průměru.

Je komfortní režim v Superbu opravdu komfortní?

Adaptivní tlumiče DCC v Superbu dávají na výběr ze tří režimů: standardního, dynamického a komfortního. Zdálo by se logické, že ten poslední je nejvhodnější na silnice se špatným povrchem, ale opak je pravdou. V komfortním režimu totiž podvozek skoro netlumí, auto se houpá a kolébá, jako by tlumiče ani nemělo. Na velmi hrbolaté silnici to může vést až k pocitu hrozící ztráty kontroly nad autem, a to už ve středně razantním tempu. Proto si nechte komfortní režim na klidnou jízdu po silnicích s kvalitním asfaltem, kde poddajné reakce podvozku vytvářejí iluzi houpavého pohodlí ze staré školy. Na rozbitou okresku je lepší standardní režim. Na nešťastné nastavení si stěžují i zákazníci, Škoda proto od září zavádí do výroby upravené adaptivní tlumiče s novým naladěním.

Při dynamické jízdě v zatáčkách je Superb typickým produktem skupiny VW – sice odtažitý ve zpětné vazbě, ale přesný a jistý. A elastokinematika zadní nápravy jeví ochotu decentně asistovat při stočení auta do oblouku. Adaptivní tlumiče přitom dělají to, co mají. Ačkoliv při jízdě v přímce nefungují tak, jak bychom si představovali (viz box), při výraznějším příčném zrychlení podepřou vnější stranu a zabrání nadměrnému náklonu bez ohledu na aktuálně nastavený režim.

Mimochodem, na přepínání jízdních režimů i volbu módu adaptivních tlumičů DCC se můžete opět podívat ve videoilustraci:

Byl jsem přesvědčen, že pokud jde o jízdní vlastnosti, máme v Superbu jasného vítěze – komfortnější než kodrcavý Volkswagen, ale přitom stále dost talentovaný pro rychlou jízdu po českých okreskách. Jenže to jsem vycházel ze vzpomínek na Passat kombi s 18palcovými koly. A sedan na sedmnáctkách, to je zase vymazlenejší kafe.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 164.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 230.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 163.jpg
Při přesedání mezi oběma auty vám neunikne, že Passat má citelně pevnější konstrukci

Tříprostorová karoserie nejnovějšího Passatu je naprosto zjevně nesmírně tuhá, dokonce i na dnešní poměry. Lehkého kroucení vykrojené zádi u Superbu si nevšimnete sami o sobě, ale právě až v důsledku jeho absence po přesednutí do Passatu. Výsledkem je pocit pevnějšího, preciznějšího, soudržnějšího auta, zvlášť v rychle projížděných zatáčkách s nedokonalým povrchem. A tužší karoserie v kombinaci s o palec menšími koly znamená, že vnímaný komfort odpružení je citelně lepší než u dříve testovaného kombi.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 234.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 235.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 161.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 231.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 162.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 232.jpg
Superb je při rychlých změnách směru o maličko méně jistý, v zatáčkách ale působí trochu hravějším dojmem než za všech okolností netečný Volkswagen

Škoda, že technici Volkswagenu nepovažovali za žádoucí vykřesat z tak slibného základu radostnější jízdní projev. Passat je přesný a jistý, na limitu se však projevuje jen a pouze progresivně sílící nedotáčivostí bez ohledu na to, jaké vylomeniny vyvádíte s plynovým nebo brzdovým pedálem. Dokonce i mírné utažení stopy v Superbu se ve srovnání s upjatým Passatem jeví jako bujará přetáčivost.

Takže, který z obou sourozenců jezdí celkově lépe? Namouduši to říct nedovedu. Ve městě a na dálnici vede Superb díky komfortu, na okresce považuji za harmoničtější projev Passatu. Rozdíly jsou ale malé a je dost pravděpodobné, že kdyby se nám sešla auta v opačné specifikaci (tzn. Superb s pasivním podvozkem a 17“ koly, Passat s adaptivními tlumiči a osmnáctkami), byl by výsledný dojem zase odlišný. Superb bez adaptivních tlumičů je něco, co budeme rozhodně muset vyzkoušet.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Doporučujeme

Články odjinud