Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Pod karoserií měl Superb hodně společného s Passatem už od první generace, ale ještě nikdy si oba modely nebyly tak blízko jako dnes. Postavili jsme proti sobě Superb liftback a Passat sedan v typické flotilové motorizaci 2.0 TDI 110 kW.
Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie

Ještě před výletem na letiště u středočeských Hoškovic Superb i Passat zamířily na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower, aby předvedly, nakolik jejich skutečné parametry odpovídají těm udávaným.

VW Passat Variant 2.0 TDI B8: Zkouška výkonu i skutečné hmotnosti

VW Passat Variant 2.0 TDI B8: Zkouška výkonu i skutečné hmotnosti

Nejprve Škoda Superb, podle abecedy je první. Udávaných 110 kW (150 koní) její motor servíruje v širokém rozmezí od cca 2850 do 4250 otáček. V 3484 ot./min. dosáhne maxima s hodnotou 117,5 kW (160 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoulitrový diesel 2.0 TDI (varianta CRLB) v Superbu předvedl prakticky totožné parametry a zejména průběhy jako v Passatu

Rovněž naměřená hodnota točivého momentu 367 Nm výrazně přesahuje tu udávanou. Už v 1500 ot./min. má diesel 320 Nm a pod tuto hodnotu opět klesne až o rovné dva tisíce otáček později, impozantně plochá a široká je však i oblast mezní hodnoty – okolo 360 Nm osciluje od nějakých 1800 do bezmála 3000 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek
Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min. (graf zvětšíte rozkliknutím)

Bylo by jistě novinářsky vděčné, kdyby Passat s teoreticky totožným motorem předvedl výrazně jiný výsledek, ale takovou radost nám v koncernu neudělají. Křivky jsou si podobné jako vejce vejci. Naměřený vrchol momentu je mírně vyšší, 371 Nm, a položený o pět set otáček níž. Když si ale prohlédnete grafy, dojde vám, že to nehraje roli.

Klepněte pro větší obrázek
Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší (graf zvětšíte rozkliknutím)

V tabulce srovnávající základní technické údaje v úvodní kapitole jste si možná všimli, že Superb by měl být prakticky stejně rychlý jako technicky příbuzný Passat. Ve všech našich měřeních byl však pomalejší, i když ne o tolik, aby to mělo citelný dopad v běžném provozu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

O chuť zkoušet rychlé rozjezdy vás stejně připraví nevypínatelný protiprokluzový systém. V menu nastavení vozu na centrálním displeji sice najdete položku „ASR vypnuto“, ale razantní omezení točivého momentu spolu s varovně blikající kontrolkou vás při prudkém startu nenechá na pochybách, že koncernová elektronika z vás ochrannou ruku jen tak nespustí.

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

K dosažení stokilometrové rychlosti je zapotřebí řadit dvakrát, dvojka se dotočí do přeběhových otáček při 95 km/h (a pro optimální akceleraci je samozřejmě nutné řadit dříve).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Na 9,79 s Passatu jsme se při akceleraci 0-100 km/h se Superbem nedostali, ale jeho průměr (ze dvou nejlepších pokusů, každého jedním směrem) stále zůstává pod magickou desetisekundovou hranicí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Průběh zrychlení z místa na 100 (vlevo) a 180 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Do dálniční stotřicítky vzroste náskok Volkswagenu na necelou sekundu. Ve stopadesáti je to už 1,76 sekundy a kdybyste snad pokračovali dál, vězte, že na 180 km/h zvládne Passat akcelerovat o čtyři a půl sekundy rychleji. 

Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerace z místa
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
0-50 km/h (s) 3,20 3,66
0-100 km/h (s) 9,96 9,79
0-130 km/h (s) 17,10 16,16
0-150 km/h (s) 23,30 21,54
0-180 km/h (s) 39,93 35,37
Škoda Superb vs. VW Passat: odchylka rychloměru
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 48 49
90 km/h 86 88
130 km/h 124 126

Německé auto má lepší i pružné zrychlení, které měříme z 80 na 130 km/h na 3. a na 4. rychlostní stupeň.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pružné zrychlení 80-130 km/h na 3. (vlevo) a 4. rychlostní stupeň; na pravém grafu je dobře vidět, jak se Passat od nějakých 100 km/h začíná Superbu vzdalovat

Zpřevodování přitom nemá významný vliv. Přestože Passat přijel na 17“ a Superb na 18“ kolech, celkový převod je stejný. Při rychlosti 100 km/h tak obě auta točí 3600 ot./min. na 3., 2500 na 4., 1900 na 5. a 1600 otáček za minutu na nejvyšší rychlostní stupeň. (Pro zajímavost, ve 130 km/h na šestku ukazuje otáčkoměr 2100 ot./min.)

Škoda Superb vs. VW Passat: zrychlení
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
80-130 km/h 3°(s) 10,15 9,27
80-130 km/h 4°(s) 9,92 9,46

Drobný, ale v přímé konfrontaci dobře patrný dynamický náskok Passatu se viditelně projeví při sprintu 0-400 m, na který se můžete podívat na videu:

Vzpomínáte, jak se při srovnání Passatu Variant s Mondeem kombi Volkswagen zvláštně choval při brzdění do zastavení? Dlouho zpomaloval velmi prudce, ale těsně před zastavením povolil, jako by nechtěl ani na posledních pár centimetrů dovolit zablokování kol. Tentokrát zkoušený sedan nic podobného nepředvedl. I z grafu vidíte, že zaflekoval, jako by vyhodil kotvu.

Klepněte pro větší obrázek
Brzdění ze 180 km/h až do zastavení; zatímco Passat zpomaluje zcela plynule, u Superbu decelerace kolísá a těsně před zastavením poněkud poleví 

Jenže totéž chování, které jsme předtím viděli u Volkswagenu, předvedl nyní Superb. Jen se podívejte, brzdí ukrutně, ale s úplným zastavením si dá načas. Výsledkem je poněkud nelogicky kratší brzdná dráha, ale delší čas potřebný k zastavení ze 100 km/h.

A aby to bylo zajímavé, změřili jsme brzdný výkon i ze stoosmdesátikilometrové rychlosti. V horku, které v době našeho měření panovalo, stačily čtyři pokusy a brzdy na Passatu začaly dokonce kouřit. Na výraznějším prodlužování brzdné dráhy se to ovšem neprojevilo. A u Superbu vyšel poslední pokus o zastavení z vysoké rychlosti dokonce nejlépe ze všech. V průměru pak zastavil ze 100 i ze 180 km/h na kratší dráze.

Škoda Superb vs. VW Passat: brzdění
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
100-0 km/h (s) 2,92 2,67
100-0 km/h (m) 36,50 37,75
180-0 km/h (s) 5,30 4,94
180-0 km/h (m) 125,63 126,02

Senzace se tedy nekoná. Škoda Superb je zkrátka o maličko pomalejší, ale rozdíl v provozu opravdu nepoznáte. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
A na závěr ještě dva bonusové grafy: vlevo porovnání Passatu sedan s dříve testovaným kombi Variant DSG, vpravo dnes testovaný Superb 2.0 TDI 110 kW vůči variantě 2.0 TSI 4x4 – ano, „turbobenzín v čtyřkolce“ jede opravdu o hodně lépe než váš služební diesel

Stejně jako se výrazněji neliší dynamika, neliší se ani spotřeba. Škoda projela náš zkušební úsek s průměrem 5,3 l/100 km, Passatu stačilo o dva decilitry na sto kilometrů méně. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků