Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Pod karoserií měl Superb hodně společného s Passatem už od první generace, ale ještě nikdy si oba modely nebyly tak blízko jako dnes. Postavili jsme proti sobě Superb liftback a Passat sedan v typické flotilové motorizaci 2.0 TDI 110 kW.
Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie

Škoda mnohdy nabízí víc než ekvivalentní modely dané třídy – tedy pokud jde o centimetry uvnitř karoserie. V aktuální kapitole srovnávacího testu zjistíme, zda tenhle axiom platí i v případě třetí generace Superbu. Jak jsou na tom nová Škoda Superb a nový Volkswagen Passat s prostorností? 

Základním vodítkem nám mohou být vnější rozměry, které jsou tentokrát velmi podobné. Superb má ale o nezanedbatelných pět centimetrů delší rozvor náprav:

 Škoda Superb vs. VW Passat: Vnější rozměry
Model Škoda Superb VW Passat
Délka (mm) 4861 4767
Šířka bez zrcátek (mm) 1864 1832
Výška (mm) 1468 1456
Rozvor náprav (mm 2841 2791
Rozchod kol vpředu (mm) 1584 1584
Rozchod kol vzadu (mm) 1572 1568

Jistě, delší rozvor nemusí mnoho znamenat. Nový Ford Mondeo má rozvor dokonce ještě delší a jak jsme zjistili v našem srovnácím testu, v prostorovou výhodu oproti Passatu ho přetavit nedokázal

Takže bereme do ruky laserový měřič délek a jdeme na to. Hned nás čeká několik pozoruhodných překvapení. 

Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro cestující (cm)
Model Škoda Superb VW Passat
šířka v úrovni loktů vpředu 151 154
šířka v úrovni loktů vzadu 151 153
prostor pro hlavu vpředu min. 89 91
prostor pro hlavu vpředu max. 98 101
prostor pro hlavu vzadu 91 91
délka sedáku vpředu 47 51/55
délka opěradla vpředu 65 65
min. šířka sedáku vpředu 33 33
délka sedáku vzadu 47 50
délka opěradla vzadu 66 67
šířka prostředního sedáku vzadu 25 25
prostor pro nohy vzadu min. 21 18
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm 36 28
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm 26 20
prostor pro nohy vzadu max. 47 44
rozsah posuvu sedadla řidiče 26 26

Superb sice už není dlouhý úzký jezevčík jako dřív, ale všimněte si, že navzory širší karoserii nabízí v úrovni loktů o něco méně příčného prostoru než příkladně obestavěný Passat. 

Podélná rozmařilost

Prostor nad hlavou lze snadno vysvětlit střešním oknem v Superbu, to zkrátka centimetry ubírá. Královskou disciplínou českého auta je zato prostor pro nohy vzadu. Nový Passat je v tomto směru sice velkorysý, centimetry v něm nechybějí ani dvěma za sebou sedícím mužům průměrného vzrůstu, ale na Superb nemá. Šestatřicet centimetrů místa pro nohy za řidičem, to je skoro obscénní. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední sedadla Superbu s kosočtvercovým vzorem prošívání vypadají na pohled opulentně, jejich dimenzování ale nijak velkorysé není; Passat má delší sedáky i vzadu; dělená zadní opěradla lze sklápět v obou autech

Takže jasné vítězství okřídleného šípu? Ne tak rychle. Centimetry jsou jedna věc, reálný komfort sezení druhá. A nový Superb je dalším modelem, v němž si Škoda pomohla k tomu prvnímu lehce na úkor toho druhého. 

Délka zadního sedáku 47 cm je ve střední třídě stěží průměr. Komfortu nenahrává ani nízká poloha sedáku – dolní část stehen se při běžné pozici sezení už ocitá ve vzduchu. Ne tak v Passatu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z hlediska přepravní všestrannosti je klíčovou výhodou Škody výklopná zadní stěna; ta možná nesvědčí tuhosti karoserie, ale je k nezaplacení, když potřebujete odvézt lednici

Podobná situace se opakuje i vpředu. Sedák o délce 47 cm není v kontextu třídy na žádné chlubení a přímo bledne vedle sedačky v Passatu. Ta má nastavitelnou délku. S vytaženou přední částí je vašim stehnům k dispozici rozmařilých 55 cm, ale i v základní poloze sedák měří na délku krásných 51 centimetrů. 

Vyrobeno pro náměstky

Centimetrový náskok Superbu se tak promění v reálnou výhodu v jedné jediné, ale konkrétně na českém trhu reálně nastávající situaci. Superb je relativně častým služebním vozem politiků a výše postavených zaměstnanců veřejné správy, kteří alespoň příležitostně využívají služeb řidiče. Pokud sedíte vpravo vzadu a odsunete přední sedadlo spolujezdce až úplně dopředu (na jeho opěradle k tomu máte speciální tlačítka), můžete si protáhnout nohy způsobem, jaký v Passatu nebude nikdy možný. 

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

Jestliže porovnání prostoru pro cestující vyznělo méně jednoznačně ve prospěch Škody, než mnozí (včetně nás) čekali, v kufru není o čem.

Liftback je praktičtější

Obě auta sice umožňují sklopit zadní opěradla z kufru (Superb páčkami po stranách jako v kombi, Passat táhly pod zadním oknem), jenže Superb má navrch už tím, že na rozdíl od Passatu s tradiční tříprostorovou karoserií je liftbackem s výklopnou zadní stěnou. Díky tomu do něj dostanete i břemena, která Volkswagen prostě nespolkne. 

Sklápění sedadel v Superbu si můžete prohlédnout i v naší videoilustraci:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Elektrické otevírání kufru má Superb sériově od výbavy Style nahoru, jinak stojí 10 000 Kč; u Passatu za něj zaplatíte vždy, a to 11 500 Kč; obě auta mají dálkové sklápění sedadel a háčky na zavazadla; Škoda nabízí dojezdovou rezervu za 2100 Kč, VW dává plnohodnotnou standardně

S délkou ložné plochy je to trošku složitější. Kdybychom Passatu započítali i mírný schod u zadních sedadel (což jsme neudělali), vycházela by skoro nastejno, ale i tak je zavazadelník Superbu celkově větší a v jeho prospěch mluví i níž položená nakládací hrana. V tomhle autě prostě odvezete třeba lednici.

Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro zavazadla (cm)
Model Škoda Superb VW Passat
šířka mezi bočnicemi 103 102
výška po plato 55 51
šířka vstupního otvoru 105 112
výška vstupního otvoru 117 46
výška otevření pátých dveří 186 -
délka ložné plochy 113 110
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) 234 233
výška nakládací hrany 70 75
teoretický minimální kvádr (dm3) 640 572

Pokud jde o udávané objemy zavazadlového prostoru, Škoda slibuje 625 litrů v základní konfiguraci a 1760 l po sklopení zadních opěradel. V případě Volkswagenu to je 586, respektive 1152 litrů.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 196 034 km
Cena: 300 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 164 748 km
Cena: 313 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2009
Stav: 224 310 km
Cena: 160 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 183 134 km
Cena: 300 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 138 463 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 86 045 km
Cena: 230 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků