Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Důležitou částí hodnocení vnitřního prostoru pro nás bude naměřená prostornost a zejména reálný komfort sezení pro dospělé. Než se ale vrhneme na obě kabiny (a kufry) s laserovým měřičem délek, trochu se uvnitř rozkoukáme.

Bez výstřelků

Vzhledem k tradici obou modelů i jejich značek je zřejmé, že čekat nějaké výstřelky nebo ergonomické experimenty by nebylo na místě. Designéři Volkswagenu se přece jen osmělili a oživili palubní desku Passatu lištou výdechů přes celou šířku (což je jinak prvek, se kterým se budeme setkávat v nových modelech Audi). Palubní deska nového Superbu byla opakovaně kritizována za nedostatek nápaditosti, ale upřímně řečeno, nic moc dalšího jí vytýkat nemůžete. Povrchová úprava materiálů se jeví hodnotně, rámečky v kovovém vzhledu dodávají potřebný nádech luxusu a dílenské zpracování působí typicky neprůstřelným dojmem. Čím víc času jsem za volantem Superbu strávil, tím slabší jsem měl pocit, že palubní desce něco chybí.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 172.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 171.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 186.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 202.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 201.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 226.jpg
Najdi 10 rozdílů? Ale ne. Obě kabiny možná působí podobně, ale drobných rozdílů v nich najdete opravdu spoustu – třeba i na volantu nebo v přístrojovém panelu 

I letmé porovnání stačí k tomu, abyste objevili řadu společných prvků: barevný displej mezi budíky, kompletní panel klimatizace… Drobných rozdílů je ale celá řada – a teď nemyslíme ty, které vyplývají z nainstalované příplatkové výbavy konkrétních aut, tedy např. středový displej, čalounění nebo tvar sedadel. Škoda má tradičně o něco zdobnější grafiku přístrojů, mírně odlišné jsou ovládací prvky na volantu nebo tlačítka v okolí řadicí páky.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 198.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 196.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 200.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 218.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 222.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 223.jpg
Grafické rozhraní víceúčelového displeje v přístrojovém panelu se liší, na hlavní obrazovce jsou rozdíly jen kosmetické (Škoda nahoře, VW dole)

Škodě velmi svědčí přítomnost vrcholné navigace Columbus s 8“ obrazovkou, testovaný Passat měl menší 6,5“. Ale připomínáme – to není rozdíl mezi Škodou a Volkswagenem, ale otázka toho, co si zaplatíte.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 193.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 194.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 195.jpg
Různé obrazovky systému Columbus s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 8 palců; stejný systém si lze objednat i do Passatu, testované auto ale mělo menší 6,5" provedení

Grafické rozhraní a obsluha jednotlivých funkcí se neliší. V našich videoilustracích se můžete podívat, jak se zadává cíl do navigace a přepíná palubní počítač. V Passatu je to obdobné:

Podle našeho názoru se jedná o jeden z těch přehlednějších a intuitivnějších systémů na trhu. Většinu funkcí najdete tam, kde je hledáte, a k rychlému přístupu do jednotlivých částí menu vám poslouží popsaná hardwarová tlačítka okolo displeje. Spárování telefonu, Bluetooth streaming hudby a práce s kontakty v telefonu fungují naprosto bezproblémově. Svižností odezvy vás koncernový infotainment neohromí, ale ani nenaštve.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 191.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 188.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 189.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 225.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 219.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 220.jpg
Shodné není ani uspořádání ovladačů na multifunkčním volantu; testovaný Passat neměl volitelné režimy (k jejich přepínání slouží tlačítko Mode)

Rozsah a způsob seřizování sedadel pochopitelně opět vyplývá z toho, co přesně si objednáte.

Superb má elektrické seřizování sedadla řidiče od výbavy Ambition, Style a L&K přidávají posuvové elektromotory i na stranu spolujezdce. U Passatu si za ně musíte připlatit, a to 29 100 Kč. Za tyto peníze ovšem dostanete nejen elektrické seřizování, ale i masážní funkci. A Volkswagen standardně dodává sedadla ErgoComfort s delšími sedáky a širšími možnostmi nastavení. Specialitou Superbu je zase prvek známý z limuzín – možnost ovládat sedadlo spolujezdce tlačítky na levé bočnici jeho opěradla. To aby si mohl vpravo vzadu sedící VIP udělat pohodlí…

Pozice za volantem se při správně nastaveném sedadle prakticky neliší. Což ovšem neplatí o komfortu sezení, jak zjistíte v následující kapitole.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud