Přinášíme vám rozsáhlý srovnávací test sportovních zástupců nižší střední třídy. V našem klání se utkaly tyto vozy: Fiat Stilo Abarth, Ford Focus ST 170, Honda Civic Type-R a Škoda Octavia RS. Všichni disponují výkonem přinejmenším 170 koní a nabízejí nevšední svezení. Kdo nabízí nejlepší poměr sportovních zážitků a užitné hodnoty? To se nechte překvapit. Tak hurá na ně!
Kapitoly článku:
Automobil nižší střední třídy není malý, ale současně ani příliš rozměrný. Na silnici nezabírá zbytečně mnoho místa. Úpravcům automobilů vyhovují rozvory kol i jejich rozchody ke sportovnímu vyladění. Zkrátka, vůz nižší střední třídy se svými rozměry ke sportovní jízdě náramně dobře hodí. Dokazují to úpravy označené jako WRC - World Rallye Car - ve světovém šampionátu v automobilových soutěžích. Za sportovní verze se však patřičně připlácí.
Od sportovního vozu právem očekáváme dynamické jízdní výkony včetně vysoké maximální rychlosti. Parametr absolutní rychlosti nelze samozřejmě posuzovat odděleně od celého souboru vlastností, které sportovní vůz tvoří. Patří sem zrychlení, vyladění podvozku, řízení, brzdy, posaz řidiče, obratnost vozu při jízdě v zatáčkách a vůbec celkový "sportovní duch" automobilu. Design pak hraje podstatnou úlohu v přitažlivosti modelu.
Článek jsme pro lepší orientaci rozdělili do několika kapitol. Nerozdělený článek si můžete přečíst v textové verzi Autorevue.cz
Fiat Stilo Abarth
Verze Abarth je vrcholem nabídky sedmi typů modelu Stilo, přičemž základní variantu tvoří Stilo 1.2 Active (59 kW/80 k) v třídveřovém provedení za cenu 422 000 Kč. Sportovní model tradičně nazvaný podle turínského úpravce Abarth pohání pětiválcový motor objemu 2.4 l. Fiat Stilo Abarth se vyrábí ve tří i pětidveřové variantě. Zážehová pohonná jednotka dává výkon 125 kW/170 k, největší točivý moment 221 Nm vrcholí při 3500 ot./min.
Maximální rychlost Abarthu je 215 km/h a rychlosti 100 km/h dosáhne za 8,5 vteřiny. Řadit lze třemi způsoby! Poloautomatická pětistupňová převodovka Selespeed umožňuje přímé řazení stylem F1 pod volantem, řadicí pákou ve středové konzole nebo lze využít plně automatický režim tlačítkem "Auto". Řazení typu F1 se příliš nehodí pro pomalou jízdu městem, prodleva mezi převodovými stupni 1 a 2 je docela velká. Stilo Abarth dává jasně na srozuměnou, že je stvořen pro svižnou jízdu.
Stilo Abarth se vyrábí ve tří i pětidveřové verzi, my jsme testovali
první z dvojice jmenovaných, a to v sytě modré barvě.
Interiéru dominuje tříramenný volant, zavazadlový prostor
nabízí 305 litrů.
Fiat Stilo Abarth stojí 699 000 Kč. Za tuto cenu je ve standardní výbavě mimo jiné: Brzdový systém ABS + EBD, systém stability ESP, brzdový asistent, ASR + MSR, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, mlhovky, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání oken i zpětných zrcátek, parkovací a dešťový senzor, automatické světlomety, rádio s CD přehrávačem, volant potažený kůží s ovládáním rádia, kola z lehkých slitin + pneu 205/55 R 16.
Lahůdkou Stila je pětistupňová poloautomatická
převodovka Selespeed.
Námi testovaná verze byla navíc vybavená xenonovými světlomety za 25 000 Kč, vůz měl tedy celkovou hodnotu 724 000 Kč. Pokud by obsahoval ještě například kožené čalounění, cena by se navýšila o 40 000 Kč, sedmnáctipalcová kola by stála 10 000 Kč navíc, metalický lak 8000 Kč a CD měnič 10 000 Kč.