Srovnávací test: Škoda Octavia RS proti zbytku světa

Přinášíme vám rozsáhlý srovnávací test sportovních zástupců nižší střední třídy. V našem klání se utkaly tyto vozy: Fiat Stilo Abarth, Ford Focus ST 170, Honda Civic Type-R a Škoda Octavia RS. Všichni disponují výkonem přinejmenším 170 koní a nabízejí nevšední svezení. Kdo nabízí nejlepší poměr sportovních zážitků a užitné hodnoty? To se nechte překvapit. Tak hurá na ně!
Srovnávací test: Škoda Octavia RS proti zbytku světa
Seznam kapitol
  1. Úvod, Fiat Stilo Abarth
  2. Ford Focus ST 170
  3. Honda Civic Type-R
  4. Škoda Octavia RS
  5. Závěrečné hodnocení, technické údaje

Automobil nižší střední třídy není malý, ale současně ani příliš rozměrný. Na silnici nezabírá zbytečně mnoho místa. Úpravcům automobilů vyhovují rozvory kol i jejich rozchody ke sportovnímu vyladění. Zkrátka, vůz nižší střední třídy se svými rozměry ke sportovní jízdě náramně dobře hodí. Dokazují to úpravy označené jako WRC - World Rallye Car - ve světovém šampionátu v automobilových soutěžích. Za sportovní verze se však patřičně připlácí.

Od sportovního vozu právem očekáváme dynamické jízdní výkony včetně vysoké maximální rychlosti. Parametr absolutní rychlosti nelze samozřejmě posuzovat odděleně od celého souboru vlastností, které sportovní vůz tvoří. Patří sem zrychlení, vyladění podvozku, řízení, brzdy, posaz řidiče, obratnost vozu při jízdě v zatáčkách a vůbec celkový "sportovní duch" automobilu. Design pak hraje podstatnou úlohu v přitažlivosti modelu.


Článek jsme pro lepší orientaci rozdělili do několika kapitol. Nerozdělený článek si můžete přečíst v textové verzi Autorevue.cz

Fiat Stilo Abarth

Verze Abarth je vrcholem nabídky sedmi typů modelu Stilo, přičemž základní variantu tvoří Stilo 1.2 Active (59 kW/80 k) v třídveřovém provedení za cenu 422 000 Kč. Sportovní model tradičně nazvaný podle turínského úpravce Abarth pohání pětiválcový motor objemu 2.4 l. Fiat Stilo Abarth se vyrábí ve tří i pětidveřové variantě. Zážehová pohonná jednotka dává výkon 125 kW/170 k, největší točivý moment 221 Nm vrcholí při 3500 ot./min.

Maximální rychlost Abarthu je 215 km/h a rychlosti 100 km/h dosáhne za 8,5 vteřiny. Řadit lze třemi způsoby! Poloautomatická pětistupňová převodovka Selespeed umožňuje přímé řazení stylem F1 pod volantem, řadicí pákou ve středové konzole nebo lze využít plně automatický režim tlačítkem "Auto". Řazení typu F1 se příliš nehodí pro pomalou jízdu městem, prodleva mezi převodovými stupni 1 a 2 je docela velká. Stilo Abarth dává jasně na srozuměnou, že je stvořen pro svižnou jízdu.

 Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Stilo Abarth se vyrábí ve tří i pětidveřové verzi, my jsme testovali
první z dvojice jmenovaných, a to v sytě modré barvě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiéru dominuje tříramenný volant, zavazadlový prostor
nabízí 305 litrů.

Fiat Stilo Abarth stojí 699 000 Kč. Za tuto cenu je ve standardní výbavě mimo jiné: Brzdový systém ABS + EBD,  systém stability ESP, brzdový asistent, ASR + MSR, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, mlhovky, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání oken i zpětných zrcátek, parkovací a dešťový senzor, automatické světlomety, rádio s CD přehrávačem, volant potažený kůží s ovládáním rádia, kola z lehkých slitin + pneu 205/55 R 16.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Lahůdkou Stila je pětistupňová poloautomatická
převodovka Selespeed.

Námi testovaná verze byla navíc vybavená xenonovými světlomety za 25 000 Kč, vůz měl tedy celkovou hodnotu 724 000 Kč. Pokud by obsahoval ještě například kožené čalounění, cena by se navýšila o 40 000 Kč, sedmnáctipalcová kola by stála 10 000 Kč navíc, metalický lak 8000 Kč a CD měnič 10 000 Kč.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Fiat Stilo Abarth
  2. Ford Focus ST 170
  3. Honda Civic Type-R
  4. Škoda Octavia RS
  5. Závěrečné hodnocení, technické údaje
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků