Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Má 160 koní a to není málo
  2. BRZ vám dopřeje menší šok, Mazda je hodná
  3. BRZ je hodnější, Do Subaru nastupujete, Mazdu si obléknete
  4. Závěr..., Tak kdo je ten vyvolený?
  5. Bonus: Naměřená dynamika, Technické údaje
  6. Fotogalerie: Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Konečně jsme se vymotali ze severočeských měst a před námi se objevuje první velmi zatočená a naprosto prázdná okreska. Na úvod jsem si oblékl Mazdu MX-5 a s větrem ve vlasech, respektive sluncem na čele, sleduji, jak se modré BRZ začíná vzdalovat. Jirka za to vzal a to znamená jediné, našel svou oblíbenou motorkářskou trasu, takže se do toho můžeme obout naplno.

Řadicí páka v Mazdě MX-5 není větší než moje pěst. Její poloha je tak báječná a do ruky padne tak skvěle, že jí prostě nechci pustit. Jemným a velmi krátkým pohybem měním čtyřku za dvojku, abych ve stejnou chvíli zavadil o pedál plynu a vytvořil další z nekonečné řady meziplynů, které ten den motor MX-5 zažil. Otáčky vyskočí nad čtyři tisíce a miniaturní Mazda se vydá následovat svého japonského kolegu. Tohle zkrátka nemá chybu a pokud ano, tak jenom tu, že jsme na test neměli více než jeden den.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jestli hledáte auto čistě pro vaše osobní potěšení, patrně to bude jedno z těchto dvou (nebo Toyota GT86). Filozofii mají podobnou, ale ve finále se dost liší. Kdo je lepší? Jo tak tahle otázka je opravdu složitá

Má 160 koní a to není málo

Někde jsem četl, že MX-5 schází výkon. Je paradoxem, že to samé jsem mnohokrát zaslechl také o Subaru BRZ, které nám tu dnes rovněž dělá společnost. Ani jedno není pravda. Rozhodně ne u MX-5 osazené dvoulitrovým motorem s výkonem 118 kW (160 k). V kontextu hatchbacků schopných nabídnout výkony daleko přes 300 koní se z tohoto čísla určitě nikdo na zadek neposadí, jenže dnes to není o číslech. Dnes to je hlavně o dojmech z řízení. Ať je nová MX-5, jaká chce, ani náhodou vám nebude připadat jako pomalá.

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?  

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?  

Její dvoulitr Skyactiv-G dostal vysoký kompresní poměr 13:1 a nabízí slušný točivý moment 200 Nm. Přirozeně jde o atmosférickou jednotku a já se jí nemohu nabažit. Její reakce jsou okamžité, naprosto bezprostřední a zátah absolutně lineární. S tím, jak rostou otáčky, graduje zátah a stupňuje se tempo. Mazda nezaváhá, nepoleví, prostě si jde za omezovačem, který jí utne kousek nad šesti tisíci. Vše ještě doprovodí zajímavým zvukem. Ten dodá celému představení adekvátní naléhavost. Oficiálně jste na stovce za 7,3 s, já vám ale garantuji, že vám bude připadat dynamika japonského motoru mnohem lepší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová MX-5 a zatáčkovité pasáže = zábava na velmi vysoké úrovni, kdy se nemusíte bát, že vás případná chyba rovnou zabije. Přesto je dobré mít se na pozoru. Dvoulitr je hodně svižný a MX-5 se samosvorem nakonec není tak hodná, jak vypadá

Jak tak pronásleduji Jirku v Subaru BRZ, nemohu si nevšimnout, jak parádně MX-5 funguje. Ať už provedete v autě cokoliv, reakce se dostaví ihned. Řízení je možná moc lehké, ale je také pěkně citlivé. Lehoučký předek zareaguje na změnu směru ihned. To samé platí také o přidání plynu, brzdění a tak dále. Vše vyplývá z prostého faktu nízké hmotnosti.

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Mazda udává pohotovostní hmotnost přesně 1000 kg, což je na 160 koní celkem malá porce. Hmotnost je také rozložena v ideálním poměru 50/50 a abychom nezapomněli, vzadu je samosvorný diferenciál. MX-5 je neuvěřitelně zábavná. Její bezprostřednost nebere konce. Sice se v zatáčkách trochu naklání, ale to vám rozhodně dojem z vozu nezkazí.

Jakmile jsme na vrcholu dalšího našeho stoupání, parkujeme automobily s cinkajícími brzdami a přichází to, čemu říkáme „Driver Change“. Mířím do modrého Subaru BRZ a nestačím se divit. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Má 160 koní a to není málo
  2. BRZ vám dopřeje menší šok, Mazda je hodná
  3. BRZ je hodnější, Do Subaru nastupujete, Mazdu si obléknete
  4. Závěr..., Tak kdo je ten vyvolený?
  5. Bonus: Naměřená dynamika, Technické údaje
  6. Fotogalerie: Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ
TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

17.  10.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky