Srovnávací test: Ford Mondeo ST 220 vs. Opel Vectra GTS V6

Srovnávací test: Ford Mondeo ST 220 vs. Opel Vectra GTS V6

Kapitoly článku:


Jízdní vlastnosti

V tomto bodě se oba modely liší. Ačkoli  se Vectra GTS v zatáčkách téměř nenaklání, zvolenou stopu drží přesně a celkový dojem z jízdy je příjemný, přesto je Mondeo ST o poznání dál ve vykročení směrem k závodnímu automobilu. Podvozek Mondea je ještě tvrdší, k čemuž přispívají i nižší pneumatiky rozměrů 225/40 R18. Vectra obouvá pláště 215/50 R17. Nízkoprofilové pneumatiky Fordu však vyžadují vyšší koncentraci řidiče při jízdě ve vyjetých kolejích, které v pravém jízdním pruhu najdeme na všech domácích dálnicích. S „estéčkem“ se ovšem většinu času pohybujete v levém jízdním pruhu. Při přejíždění má vůz tendenci vyjeté dráhy kopírovat. Nejde o nic nebezpečného, řidič si jen musí stát za svým a pevným držením volantu vyžadovat od vozu „poslušnost“.

  
Charakteristické sportovní rysy však Opelu Vectra GTS nechybí 
Oproti "civilní" verzi nabídne Vectra GTS mohutnější nárazníky
či sedmnáctipalcová kola.

S tou nemá Mondeo žádné potíže, na kvalitních silnicích je lahůdkou vykrojovat poloměry zatáček. Po chvíli získáte pocit, jakoby Mondeo jelo po kolejích. Ani při velmi razantním průjezdu neuhne ze zvolené stopy. Přispívá k tomu i podstatně tužší karoserie než jakou disponovala předcházející generace „estéčka“. To mělo sice také velmi pevný podvozek, ale při ostrém průjezdu zatáčkou se karoserie nepříjemně kroutila. Současná generace modelu - zlepšení o sto procent! Také Vectra GTS je v tomto směru příkladná, pevnost karoserie v krutu zajišťují mimo jiné dobře viditelné výztuhy karoserie. Jejich část najdeme v zavazadlovém prostoru mezi podběhy kol.

Opel Vectra GTS s pohonnou jednotkou V6 o objemu 3,2 litru v provedení Elegance je vrcholem nabídky modelové řady. Výkonný motor a sportovně vyladěný podvozek odlišují model GTS od běžné Vectry. Tvůrci vozu ovšem pamatovali na zachování komfortu. Jízda ve Vectře GTS je velmi pohodlná. Výkonu motoru odpovídá kvalita brzd, což platí také pro Mondeo ST.

  
Interiérem Vectry prochází dokola výrazná lišta z leštěného hliníku

Ford Mondeo ST 220 určitě nelze charakterizovat jako nepohodlné auto, ale vše je v něm podřízeno hlavnímu cíli: vyjádřit sportovního ducha v každém detailu. Počínaje vyladěním podvozku přes výkonný motor a konče poměrně spartánským interiérem. Kdo touží zejména po zážitcích z ostré sportovní jízdy, měl by z těchto dvou vozů volit Mondeo ST. Kdo dá přednost „pohodlíčku“, asi ho více zaujme Vectra GTS.

Čím nás nejvíce překvapily

Mezi nejpříjemnější překvapení u obou modelů patřilo jejich odhlučnění. O tom už ale byla řeč. Ještě více nás překvapila nízká spotřeba paliva obou pohonných jednotek vykazujících výkony nad 200 koní. S Vectrou GTS jsme najeli pět stovek kilometrů s průměrnou spotřebou paliva 10,1 l, která přesně odpovídá údaji výrobce. Značnou část jsme absolvovali v městském provozu, k tomu krátký úsek po dálnici a jeden testovací okruh na běžných komunikacích o délce 143 km s průměrnou spotřebou 8,6 l/100 km. Přitom jsme se pohybovali docela svižně a dosáhnout co nejnižší spotřeby nebylo naším cílem. V možnostech vozu je evidentně ještě daleko úspornější jízdní režim.

  
Sedadla Vectry nabídnou dobré boční vedení -- V Mondeu se přece
jen sedí o poznání "sportovněji"

S Mondeem ST jsme najeli přibližně stejnou vzdálenost v podobném režimu s výslednou hodnotou 9,8 l/100 km, přičemž výrobce udává 10,2 l. Podle jeho údajů jsme po městě měli spotřebovat 14,3 l/100 km, avšak stačilo nám 11,5 až 12 l. Opel Vectra GTS nám připravila trochu nepříjemné překvapení již při prvním odbočení. Ve snaze zvolit páčkou směr, jsme to „přetáhli“, a ukázali směr právě opačný. Do konce týdenního testu jsme se na každé odbočení a také zapnutí stěračů při dešti „pekelně“ soustředili a nakonec se nám většinou podařilo naznačit příští směr jízdy správně. Majitel vozu si na nezvykle citlivé páčky asi po čase zvykne, ale tato inovace se výrobci moc nepovedla a po všeobecné kritice nejspíš při první příležitosti nastane změna.

Také  k Mondeu máme drobnou výtku. Týká se v interiéru zvolených plastů. Nejedná se o překvapení, protože stejné plasty najdeme na přístrojových deskách všech verzí současné generace Mondea. Tvarově elegantní přístrojovou desku pokrývají dvě rozdílné povrchové úpravy. Zatímco jedna třetina před spolujezdcem působí příjemně, dvě třetiny (před řidičem a v centrálním prostoru) tvoří drobné ostré a tvrdé jehličky navozující příliš spartánský dojem.

Výbava

Pokud bychom chtěli být v otázce popisu výbavy struční, stačilo by konstatovat, že oba vozy mají v základní výbavě vše, co ke „svému štěstí a štěstí řidiče“ potřebují. Opel Vectra GTS Elegance obsahuje například brzdový systém ABS, elektronický stabilizační systém podvozku ESP, protiprokluzový systém TC, xenonové světlomety a z vnitřní výbavy pak palubní počítač, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu.

Samozřejmostí je elektrické ovládání všech oken, zpětných zrcátek i jejich vyhřívání. Na tempomat se ovšem připlácí 14 000 Kč, automatická klimatizace přijde na 14 900 Kč a třeba parkovací asistent stojí 15 900 Kč. Základní cena modelu Vectra GTS V6 Elegance 959 000 Kč se tak dalšími příplatkovými doplňky vyšplhala na celkovou cenu testovaného vozu 1 085 200 Kč.

 
Zavazadlový prostor je lépe přístupný u modelu Opel Vectra GTS

Ford Mondeo ST 200 není v základní výbavě za 1 080 000 Kč o nic chudší než Vectra GTS s tím, že elektronicky ovládaná klimatizace je její součástí stejně jako například automatické nastavování sklonu předních světlometů. Námi testovaná verze obsahovala nad rámec standardu ještě tempomat (14 000 Kč), parkovací asistent (16 900 Kč) a speciální lak za 10 000 Kč. Konečná cena dosáhla částky 1 120 900 Kč.

Resumé

Oba testované vozy jsou vrcholem sportovních úprav svých základních modelů. Ford Mondeo ST 220 jde v těchto úpravách dále, celkové ladění vozu je tvrdší a  jízda s ním sportovnější. Opel Vectra GTS je o něco pohodlnější, její podvozek komfortnější. Pohonné jednotky obou vozidel jsou velmi pružné v celém rozsahu otáček a překvapivě úsporné. Oba automobily patří již v základním provedení k současné špičce střední třídy. Jejich sportovní verze ST 220 a GTS V6 si zachovávají užitné vlastnosti běžných variant modelů.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud