Srovnávací test: Ford Mondeo ST 220 vs. Opel Vectra GTS V6

Spatříte-li Mondeo ST 220 nebo Vectru GTS z dálky, nejspíš na vás velký dojem neudělají. Změna nastane po usednutí za volant. Maximální rychlost 250 km/h a zrychlení z klidu na sto během sedmi vteřin vás přinutí brát oba dravce vážně.
Srovnávací test: Ford Mondeo ST 220 vs. Opel Vectra GTS V6
Seznam kapitol
  1. Sportovní úpravy, interiér, pohonné jednotky
  2. Jízdní vlastnosti, silné stránky, výbava, závěr

Ford Mondeo i Opel Vectra patří mezi stálice střední třídy. Jejich poslední generace narostly do nebývalých rozměrů, které je téměř posunují o kategorii výš, tedy do vyšší střední třídy. Bývají využívány nejen početnými rodinami, ale v luxusnějších výbavách také jako manažérské limuzíny.

Sportovní úpravy

Uvidíte-li na zádi označení GTS u Vectry a ST u Mondea, není o jejich hlavní „specializaci“ pochyb. Nejvýkonnější verze Mondea i Vectry si přitom ponechávají užitné vlastnosti základních modelů. Za kouzelnými písmeny ST a GTS a podstatně vyšší cenou však oprávněně hledáme přitažlivou a vzrušující „nadstavbu“. Kdo hledá razantní dynamiku zrychlení a vysokou maximální rychlost, je na správné adrese.

Co by však byl platný enormní výkon motoru, kdyby ho na vozovku nepřevedl patřičně vyladěný podvozek. Ford Mondeo ST 220 i Opel Vectra GTS V6 zprostředkují  silné zážitky zejména na členitých vozovkách plných ostrých zatáček. Právě tam se Mondeo ST a Vectra GTS mění v hbité dravce, a to navzdory svým nemalým rozměrům. Podívejme se, který z nich si více uchoval původní vlastnosti rodinného vozu, a který se naopak více přiblížil závodní dráze.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sportovní zaměření Fordu Mondeo ST prozrazují osmnáctipalcová litá kola,
integrované spoilery, masivnější lemy blatníků či sportovní koncovky výfuku

Trochu nám napoví skutečnost, že Ford Mondeo ST spoléhá na jedinou pohonnou jednotku. Tou je zážehový šestiválec 3,0 l o výkonu 166 kW/226 k. Označení ST je pro nejvýkonnější Fordy tradiční. Písmena jsou zkratkou ze slovního spojení Sport Technology. Sportovní úpravy Fordů má již dvaadvacet roků na starosti oddělení SVE - Special Vehicle Engineering sídlící v anglickém Duntonu. Číselné označení 220 informuje motoristy jedoucí za "estéčkem" o výkonu motoru v koních.

To aby je včas přešla chuť závodit. Číslice 220 však není zcela přesná. Výkon motoru je o šest koní větší a doprovází ho točivý moment 280 Nm/4 900 ot./min. Ford Mondeo ST 220 stojí nejméně 1 080 000 Kč. Jestliže je Mondeo známé třemi karosářskými verzemi, model ST 220 se vyrábí "pouze" jako čtyřdveřový sedan nebo kombi, přičemž světlá výška vozu je o 15 mm nižší než u běžného modelu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér vozu ovládla červená -- Sedadla mají dobré boční vedení 

Opel Vectra GTS nabízí výběr ze tří benzínových a jednoho vznětového motoru. K mání je dokonce za 749 900 Kč. Zákazník se však musí spokojit s motorem objemu 1,8 l (90 kW/122 k). Námi testovaná verze Elegance V6 3,2 l (155 kW/211 k) stojí nejméně 959 900 Kč. Opel své sportovní úpravy označuje písmeny GSi (například Corsa), pro výkonnější varianty používá zkratky OPC (Corsa, Astra, Astra Caravan a Zafira), větší Vectra nese tradiční zkratku pro sportovní vozy GTS. Na rozdíl od Fordu zvolil Opel pro svůj sportovně laděný model pětidveřovou karoserii typu liftback, která se oproti běžné Vectře o 20 mm přiblížila vozovce.

Jak se stát sportovcem

Pokud na Mondeo ST a Vectru GTS pohlédne žena, pro níž motorismus zrovna není vyvoleným koníčkem, zpravidla své dojmy shrne takto: „To auto je nějaký jiný než normálně, takový víc sportovní.“ Málokterá však dokáže svůj dojem podpořit konkrétními poznatky. U Mondea jsou to především impozantní osmnáctipalcová litá kola, Vectra nabízí sedmnáctipalcová. Masivnější nárazníky s integrovanými spoilery, sportovní koncovky výfuku a zvýrazněné lemy blatníků patří mezi typický sportovní tuning.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Palubní deska Fordu Mondeo ST  se oproti jeho klasické verzi nijak zásadně nezměnila

V interiéru Mondea jsme našli sportovní kožené sedačky Recaro, Vectra nabízí kombinaci látky a kůže. Oba typy sedaček vykazují velmi dobré boční vedení, ale v Mondeu se přece jenom sedí o poznání „sportovněji“. Sedačky tvoří společně s tvrdším podvozkem kompaktnější celek, který řidiči dává pocítit výraznější zážitky zejména v rychle na sebe navazujících zatáčkách. Sedadlo řidiče u Vectry má navíc nastavitelný sedák pro dlouhonohé motoristy. Přístrojové desky obou sportovních verzí se oproti „normálu“ příliš nezměnily. Mondeo je i v základní verzi více strohé a působí tedy „spartánštěji“ od samého počátku.  Interiérem Vectry prochází dokola výrazná lišta z leštěného hliníku. Mondeo ST má bíle podbarvené číselníky.

Pohonné jednotky

Nemůže být pochyb o tom, že oba motory hrají v modelech, které pohánějí, výraznou a důstojnou úlohu. Třílitrový šestiválec Mondea vykazuje sice o 11 kilowattů vyšší výkon, ale V6 Vectry objemu 3,2 l má zase se svými 300 Nm točivého momentu (při 4 000 ot./min.) o 20 Nm více. V těchto sférách to však hraje zanedbatelnou úlohu, oba zrychlují z klidu na stovku jen o pár desetinek nad sedm vteřin a oba za příznivých podmínek docílí rychlosti 250 km/h i když údaje výrobců hovoří mírně ve prospěch Vectry: 248 km/h - 243 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Opel Vectra GTS působí v černé barvě méně agresivním dojmem

Oba šestiválce jsou příkladně utlumené, takže v kabinách obou vozů lze třeba v rychlosti 180 km/h poslouchat vážnou hudbu. Typicky „sametovým hlasem promlouvá“ Vectra, tichý chod Mondea připomínal bezhlučný elektrický pohon. Oba vozy jsou překvapivě vybavené jen pětistupňovými převodovkami. Praxe však ukázala, že jak Duratec Mondea tak i V6 Vectry jsou s převodovkami dobře sladěné. Podobná je i pružnost obou pohonných jednotek v celém rozsahu otáček. U tak vyspělých motorů se nejedná o žádné překvapení. Pětku lze řadit poměrně brzy a od stokilometrové rychlosti plynule pokračovat až tam, kam vám silniční předpisy dovolí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sportovní úpravy, interiér, pohonné jednotky
  2. Jízdní vlastnosti, silné stránky, výbava, závěr
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků