Srovnávací test Ford Focus RS vs. VW Golf R: Rychlá rota, čistá stopa

Na Ford Focus RS všichni pějí chválu už hezky dlouho. Opravdu je tak dobrý? A jak si vede ve srovnání s konkurenty, které tu dnes zastupuje Golf R?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Co to je hot-hatch?
  2. Pro začátek s Focusem
  3. Nejlepší je Drift Mode bez driftu, Nuda, nebo vlastně ne?
  4. Božský není, ale je zábavný
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Ford Focus RS vs. VW Golf R: Fotogalerie

Víte co? Nebudeme se zabývat zbytečnostmi typu designu, nebo snad dokonce prostoru v interiéru a kufru. Jistě, ono se říká, že design prodává. Jistě, v České republice z nějakého důvodu kde kdo potřebuje stovky litrů v zavazadelníku, protože se to občas hodí, ale dnes na to pěkně prosím zapomeňme. Domluveno? 

Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Ptáte se proč? Protože právě nutím brzdy Brembo do práce. Zrovna jsem přilétl z delší rovinky s jasně modrým Focusem a mohu vás ujistit, že jeho 350 koní nemělo problém na tom rovném kusu asfaltu rozjet tenhle hatchback do velice zajímavé rychlosti. S brzdami to ale nepřeháním, v tomto případě je totiž lepší než zuřivě brzdit více v zatáčce šlapat na plyn. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Není čas na zdržování. Tohle auto je podle spousty názorů skvělé, takže to rovnou bereme v ostrém tempu na okresky. Klikaté okresky, přirozeně 

Právě tehdy se dá do práce unikátní zadní diferenciál a ten vykouzlí, světe, div se, přetáčivost. Abychom si rozuměli, nebavíme se o nějakých náhražkách typu XDS+, nebavíme se o nějakém takzvaném utažení stopy, bavíme se o tom, že Focusu naložíte a zadní náprava vás vehementně natlačí do oblouku. Sice u toho sedíte jak na židli, ale sakra! Je to fakt zábava. 

Ford Focus RS vs. Volkswagen Golf R: Základní technické údaje 
  Ford Focus RS Volkswagen Golf R
Maximální výkon [kW/k] 257/350 221/300
při otáčkách [ot./min] 6000 5500-6200
Nejvyšší točivý moment [Nm] 440 (470*) 380
při otáčkách [ot./min] 2000-4500 1800-5500
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,7 5,1
Nejvyšší rychlost [km/h] 266 250
Spotřeba město/mimo/komb. [l/100 km] 10/6,3/7,7 9,4/5,9/7,1
*s využitím funkce overboost

Je to trochu paradox. Při tom veškerém dění, jaké Focus RS poslední generace umí naservírovat řidiči, si připadáte jako nejrychlejší ze všech, jenže červený flek ve zpětném zrcátku pořád je. Golf R sice má o padesát koní méně, má také pouze celkem konvenční pohon všech kol vybavený pátou generací spojky Haldex, ale očividně se nezdá, že by byl o třídu pomalejší. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve Focusu si možná připadáte jako nejrychlejší na světě, jenže to červené auto, které tak moc připomíná obyčejný lidový Golf, ze zpětného zrcátka nemizí...

Tohle bude oříšek, po testu Mégane R.S. Trophy-R a VW Golf GTI Clubsport další test, který si žádá hodně okreskových kilometrů a dost času na urovnání všech myšlenek. Tady nestačí dvakrát se svézt po uzavřeném okruhu, tato auta potřebují více. Zde totiž nejde o obyčejný hot-hatch, tady jsme už o mnoho dále. 

Co to je hot-hatch?

Za takový automobil zpravidla označujeme Golf GTI, Seat Leon Cupra nebo námi tolik milovaný starý Mégane R.S., jenž nedávno definitivně zesnul. Čest jeho památce. I když se i tahle kategorie posunula hodně dopředu, na naše dvě auta to pořád nemá. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Doba se posunula tak moc, že tato auta už nelze považovat za hot-hatch, vždyť jejich schopnosti atakují nedávné supersporty. Lepší termín je super-hatch. Nabídka podobných čtyřkolkových raket je dnes překvapivě bohatá

Jde o čtykřolky a výkon 300 koní, který se v současnosti tak nějak bere jako smysluplné maximum pro přední hnanou nápravu, je zde základní vstupenkou. Vítejte v kategorii britskými kolegy výstižně označovanou jako super-hatch.

Test Jaguar Project 7: Průlet Evropou

Test Jaguar Project 7: Průlet Evropou

V kategorii, kde jste ještě celkem nedávno našli leda tak Lancer Evo a Subaru WRX STI. V kategorii, ze které se Lancer dobrovolně odhlásil a ve které dnes najdete takové množství modelů, jak nikdy. Je zde Mercedes A 45 AMG, je zde BMW M135i xDrive, pětiválcovou alternativu představuje Audi RS3 Sportback a aby toho nebylo málo, svou zbraň už brousí dokonce i Hyundai. A teď, teď tu stojí Focus RS. Auto, které sklidilo tolik chvály jak rekordně velký kufr v Octavii. 

Opravdu je tak božský, jak se povídá. Je to nový král rychlých čtyřkolek? Něco jako novodobý Lancer Evo? My na to přijdeme, protože na to máme týden. Svět je občas tak krásný...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Co to je hot-hatch?
  2. Pro začátek s Focusem
  3. Nejlepší je Drift Mode bez driftu, Nuda, nebo vlastně ne?
  4. Božský není, ale je zábavný
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Ford Focus RS vs. VW Golf R: Fotogalerie
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků