Srovnávací test: Ford Fiesta TDCi vs. VW Polo TDI

Vyrovnaní konkurenti nabízejí v segmentu B, tedy mezi automobily délky do čtyř metrů, opravdu hodně. Zejména, když se v jejich motorovém prostoru nacházejí nejmodernější turbodiesely. Našeho naftového duelu se podrobily vozy Ford Fiesta s motorem 1,4 TDCi a Volkswagen Polo 1,4 TDI - oba modely v pětidveřovém provedení.
Srovnávací test: Ford Fiesta TDCi vs. VW Polo TDI
Seznam kapitol
  1. Pohonné jednotky, vnitřní prostor
  2. Jízdní vlastnosti, výbava, technické údaje

Oba automobily se vyrábějí v Německu, avšak vyrůstají z odlišné tradice. Od Volkswagenu očekáváme konzervativní design a nové Polo nás v tomto směru nezklame. Přesto některé prvky působí, například přední světlomety, až hravým dojmem. Ford se naopak vždy ubíral cestou "dobrodružnějšího" designu. Po výstředních modelech Ka a Focus ve stylu nazvaném New Edge se daly čekat větší "divočiny" než jaké představují nejnovější modely Mondeo, Fusion a Fiesta. Ford se jakoby zalekl své odvahy závěru minulého století. Designérský styl New Edge zmírňuje do konzervativnějších poloh. Nová Fiesta navržená známým designérem Chrisem Birdem je důkazem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta kráčí jasně ve stylu "New Edge". --- Volkswagen Polo je
tradičně - až na přední světlomety - konzervativně pojat.

Skvělé motory

Volkswagen Polo i Ford Fiesta jsou větší než jejich předchůdci, narostly zejména do výšky. Výsledkem je vyšší komfort cestujících i objemnější prostor pro zavazadla. Bez moderního podvozku s prvky donedávna vyhrazenými jen vozům vyšších kategorií by dnes vůz segmentu B neuspěl. Fiesta i Polo samozřejmě disponují kvalitní podvozkovou plošinou, která zaručuje příkladnou jízdní stabilitu. Nejpozoruhodnější částí obou vozů jsou však v případě motorů TDI a TDCi jejich pohonné jednotky.

Oba motory 1,4 l patří v současnosti k absolutní špičce pohonných jednotek nižších objemů. Příklad těchto agregátů ukazuje cestu směrem k úspornosti, která nemusí znamenat nízký výkon.Volkswagen Polo používá motor TDI s technikou vstřikování typu PD, tedy Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). Motor využívá neobyčejně vysoké vstřikovací tlaky, které jsou dokonce ještě vyšší než u systému Common-Rail. Ten je v současnosti velmi rozšířený, používá ho i Fiesta. Její pohonná jednotka vznikla ve spolupráci s francouzským Peugeotem. Stejnou pohonnou jednotku Francouzi označuji HDI.

Volkswagen Polo pohání motor TDI objemu 1422 ccm, který vykazuje výkon 55 kW/75 k. Tato maximální hodnota je k dispozici při 4000 otáčkách za minutu. Největší točivý moment 195 Nm (!) již při 2200 otáčkách. Z těchto údajů je zřejmé, že Polo je velmi svižné auto s pružným průběhem výkonu již od nízkých otáček. V praxi to znamená dobré starty z klidu a především bezpečné předjíždění v běžných rychlostech. Polo zrychluje "z klidu na sto" za 13,6 vteřiny, přičemž maximem je dostatečných 170 km/h. Tuto papírovou hodnotu se nám podařilo dokonce o něco překročit.

Ford Fiesta s motorem objemu 1399 ccm udává výkon 50 kW/68 k při 4000 ot./min. a také další hodnoty jsou nižší než u Pola. Maximální točivý moment 160 Nm vrcholí při 2000 ot./min., tedy o něco dříve než u Pola TDI. Fiesta dosahuje maxima 164 km/h a z klidu na sto zrychluje za 14,9 vteřiny. Nižší "papírové" hodnoty však řidič nepociťuje jako "újmu". Praxe ukázala, že Fiesta TDCi může za příznivých okolností uhánět až stoosmdesátikilometrovou rychlostí a také pružnost v rámci běžných rychlostí je vynikající.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
U Fiesty je interiér poněkud sportovněji pojat než u Pola.

Pohonná jednotka Pola TDI je o něco výkonnější než agregát TDCi Fiesty, její zvuk je tvrdší a spotřeba paliva o něco vyšší. Údaje výrobce: 5,6 - 4,0 - 4,5 l/100 km ve třech známých jízdních režimech se zdají příliš optimistické. S Polem natankovaným "až po okraj" jsme najeli 653 km do okamžiku než začala svítit kontrolka paliva. Do vyprázdnění nádrže (45 l) zbývalo tedy přibližně 100 km jízdy. Náš test zahrnoval jak běžné silnice a městský provoz, tak i delší úsek po dálnici. V kombinovaném cyklu jsme tedy dosahovali spotřebu nafty nad hranicí pěti litrů, což považujeme za slušný výsledek výkonného vozu.

Zvuk motoru TDCi Fiesty je na první poslech měkčí, téměř sametový. Při akceleraci jemně zavrní, hotové pohlazení. Přesto netvrdíme, že Polo je hlučné. Jeho zvuk je jen posazený do hlubších tónin. Pětačtyřicetilitrová nádrž Fiesty téměř vystačila na 1000 km jízdy! Na jeden dílek osmidílné stupnice palivoměru jsme mimo město (včetně dálnice) ujeli 125 km. Po Praze však Fiesta ubírala z nádrže o poznání více paliva, na jeden dílek 95 až 100 km. Hodnoty výrobce: 5,3 - 3,7 - 4,3 l/100 km se zdají realistické.

Obě pohonné jednotky patří ke špičkovým zástupcům nejmodernějších maloobjemových turbodieselů současnosti. Dokazují, že objem motoru 1,4 l je u dieselového motoru zcela dostatečný ke svižnému pohonu vozidel segmentu B. Doufejme, že Volkswagen co nejdříve dovolí umístit agregát 1,4 TDI také do motorového prostoru škodovácké Fabie.

Přibylo prostoru

Malé auto dnes často plní funkci rodinného vozidla zejména v chudších zemích Evropy, jako je ta naše. Vozidla segmentu B tvoří přibližně tři čtvrtiny nových koupených automobilů. Dobrá zpráva pro zákazníky je, že malá auta se stále zvětšují. Vzhledem k celkovému poklesu prodejních čísel nemohou vzrůstat ceny, ty naopak spíše klesají. Tedy "více auta" za méně peněz.

Polo je například větší než Golf první generace. Malá auta dneška "doběhla" do nižší střední třídy nedávné minulosti. Základní zavazadlový prostor Pola vytváří objem 270 l. Když sklopíme zadní sedadla, získáme až 1030 l pro náklad. Rozvor 2,46 m naznačuje dostatečný prostor a pohodlí pro cestující nejen na předních sedadlech. U Pola nás však v některých okamžicích nepříjemně překvapilo volnější ukotvení předních sedadel, které se projevovalo na větších nerovnostech. Je možné, že se jednalo o drobnou závadu jen námi testovaného konkrétního vozidla.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor Fiesty (vlevo) nabízí o deset litrů větší prostor,
Polo (vpravo) ale ztracené body získává při jeho úpravě (až 1030 litrů).

Oba vozy dokazují, jak jsou dnešní malá auta vyrovnaná. Fiesta je se svými 3,91 m o 2 cm delší než Polo, to má ale o 1,5 cm delší rozvor. Základní zavazadlový prostor Fiesty je hodnotou 285 l objemnější než u Pola, to ale vede při úpravě interiéru (Fiesta 950 l). V praxi jsou oba praktické zavazadlové prostory dostatečné pro naložení běžné "měkké bagáže" celé rodiny. Pokud však hodláme přepravovat i větší neskladné předměty, například horská kola, narazíme na limity celého segmentu B. Volba zní: buď lidé, nebo náklad. Pokud dáme přednost spolucestujícím, kola musí na střechu!

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pohonné jednotky, vnitřní prostor
  2. Jízdní vlastnosti, výbava, technické údaje
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků