Kapitoly článku:
Interiér, zavazadlový prostor
Řidič i jeho spolucestující se v kabinách obou vozů mohou cítit vcelku příjemně. Interiéry Palia i Ria jsou kvalitně zpracované, přičemž výrobce použil materiály, které jsme donedávna vídali jen u vozů o kategorii výš. Působí v rámci své třídy hodnotně. Obě pracoviště řidičů jsou přiměřeně ergonomicky řešené, bez větších rébusů s ovládáním jednotlivých funkcí. U Fiatu se v interiéru prolínají tmavě modrá s šedou, které doplňuje leštěný hliník ve středovém panelu. Kombinace barev působí elegantně a nápaditě zejména na přístrojové desce.
Sezení je kompromisem mezi tvrdostí a pohodlím. Rio se uvnitř tváří elegantněji, ale té šedi je v interiéru přece jenom trochu moc. Ocenili jsme praktické držáky nápojů. Na sedadla jsme si zvykali o trochu déle. Ovšem vhledem k tomu, že motorista si zpravidla pořizuje automobil na delší dobu než týden, je otázka pohodlného sezení v Riu bezproblémová. Jeho dovozce neudává velikost zavazadlového prostoru, v katalogu Automobil Revue, který vydává pořadatel Ženevského autosalonu jsme našli údaj 450/1275 l.
Vnitřek Kie je elegantní a moderní, oproti Paliu působí velmi svěže a odlehčeně.
Fiat uvádí u Palia Weekend základní objem 460 l, který při sklopení zadních opěradel naroste až na 1540 l. Na první pohled však působí zavazadelník Fiatu Palio Weekend větším a praktičtějším dojmem než u "kombíku" Kia Rio. U něho je nejen podstatně výš nakládací hrana, ale hlavně se do prostoru pro zavazadla "pletou" masivní podběhy zadních kol. Také sportovní sklopení střechy ubírá z objemu pro zavazadla. To je daň za krásu. Přes uvedené se do Ria vešla početná sestava zavazadel pro pět osob i s lyžemi. Ve Fiatu bylo se shodným nákladem cestujícím méně těsno. Jeho zavazadelník je neobyčejně praktický tvarem, nízkou nákladovou hranou i na první pohled velkorysým objemem.
Výbava
V této položce bývají korejské vozy zpravidla bezkonkurenční. Také kombi Kia Rio LS nabízí za standardní cenu prvky, které jsou jinde zahrnuty v příplatkové výbavě. Součástí základní výbavy za 329 980 Kč je mimo jiné: brzdový systém ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní vzpěry dveří, imobilizér, klimatizace, centrální zamykání (bez možnosti dálkového ovládání), elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, posilovač řízení, podélné střešní ližiny, přední mlhovky, sklopná a dělená zadní sedadla, výškově stavitelné sedadlo řidiče i volant, tónovaná skla.
Z těchto prvků obsahoval ve standardu Fiat Palio Weekend pouze airbag řidiče, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, dělené zadní sedadlo a výškově nastavitelný volant. I když je standardní výbava Kie Rio bohatší, nabízí i základní provedení Fiatu Palio Weekend poměrně dost.
Celková cena testovaného Ria vzrostla jedinou příplatkovou položkou - metalízou za 8000 Kč - na 337 980 Kč. Pokud by se zákazník spokojil z Paliem v základní ceně 344 900 Kč, musel by oželet: ABS (20 000 Kč), klimatizaci (30 000 Kč), mlhovky (4000 Kč), výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou (1000 Kč), autorádio s CD přehrávačem (10 000 Kč), příčné střešní nosiče (5000 Kč) a metalický lak (8000 Kč). Uvedené položky vyústily v celkovou cenu testovaného vozu 422 900 Kč.
Závěr
Fiat Palio Weekend je mimořádně praktické kombi s obrovským zavazadlovým prostorem. Pohonná jednotka 1.2 16 V umožňuje vcelku dynamickou jízdu. Zpracování interiéru je prvotřídní.Ten působí v rámci své třídy hodnotným dojmem. Kia Rio je vysoce elegantní kombi výrazně sportovního designu. Jeho jízdní vlastnosti o něco zaostávají za Fiatem, který působí kompaktněji. Rozdíl v kvalitě obou vozů však neodpovídá jejich cenovému rozdílu. Ten je sice minimální v porovnání základních cen, ale Kia nabízí bohatší standardní výbavu. Když ji Fiat "dorovná", jeho cena podstatně vzroste.
Technické údaje
Technické údaje/model |
Fiat Palio Weekend |
Kia Rio kombi |
Motor |
zážehový čtyřválec DOHC |
zážehový čtyřválec SOHC |
Zdvihový objem |
1242 ccm |
1343 ccm |
Výkon |
59 kW/80 k/5000 ot. |
60 kW/81 k/5500 ot. |
Točivý moment |
118 Nm/4000 ot. |
116 Nm/3000 ot. |
Pneumatiky |
175/70 R14 |
175/65 R14 |
Zavěšení kol |
McPherson/vlečená ramena |
McPherson/vlečená ramena |
Objem palivové nádrže |
51 litrů |
45 litrů |
Spotřeba paliva |
9,2/5,4/6,8 litrů |
8,7/5,4/6,6 litrů |
Převodovka |
pětistupňová |
pětistupňová |
Rozvor náprav |
2436 mm |
2410 mm |
Vnější rozměry (d x š x v) |
4142 x 1627 x 1528 mm |
4240 x 1680 x 1420 mm |
Zavazadlový prostor |
460/1540 litrů |
450/1275 litrů |
Pohotovostní/celková hmotnost |
1140/1660 kg |
1144/1508 kg |
Zrychlení 0 - 100 km/h |
14 s |
14,2 s |
Nejvyšší rychlost |
167 km/h |
165 km/h |
Základní cena |
344 900 Kč |
329 980 Kč |
Cena testovaného vozu |
422 900 Kč |
337 980 Kč |