Srovnávací test: Fiat Palio Weekend vs. Kia Rio kombi - auta pro rodinu

Popularita menších "kombíků" je u nás tradičně vysoká. Motoristé v zemi chalupářů dokáží ocenit vysokou užitnou hodnotu vozidel, do kterých se vejde víc nákladu než do sedanů o třídu vyšší kategorie. Moderní vozy typu kombi dnes navíc bývají esteticky mnohem přitažlivější než dříve.
Srovnávací test: Fiat Palio Weekend vs. Kia Rio kombi - auta pro rodinu
Seznam kapitol
  1. Motory, spotřeba, jízdní vlastnosti
  2. Interiér, zavazadlový prostor, výbava, ceny, technické parametry

Fiat Palio Weekend je stálicí na evropských silnicích, do Česka přichází s velkým zpožděním. Současná podoba šestiletého Palia získala na eleganci, přičemž mezi jeho největší klady patří obrovský zavazadlový prostor, který je navíc velmi dobře přístupný. Kia Rio působí ještě sportovnějším dojmem než starší model, ve třetím roce svého života dostala robustnější design, vylepšený podvozek a hodnotněji působící interiér.

Fiat Palio nabízí u verze Weekend dva benzínové a dva dieselové motory. Oba zážehové čtyřválce vykazují objem válců 1242 ccm, k testu jsme získali silnější variantu 1.2 16V o výkonu 59 kW/80 k. Stejnou pohonnou jednotku využívá například model Stilo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat Palio Weekend je sice poněkud starší, ale stále elegantní.

Korejské Rio automobilky Kia v současné době nabízí jak u sedanu, tak u kombi jen benzínové motory objemů 1.3 l a 1.5 l. Testovaný vůz poháněl agregát 1.3 l, jehož výkon je podle výrobce 60 kW/80 k. Kia Rio se prodává ve dvou stupních výbavy. Základ tvoří model 1.3 RS za cenu 279 980 Kč. Námi testovaný Rio kombi 1.3 LS stojí 329 980 Kč, metalický lak navýšil celkovou cenu testovaného vozu na 337 980 Kč.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Velkou devizou Palia je zavazadlový prostor s objemem 460 litrů.

Fiat Palio Weekend lze pořídit za 324 900 Kč s motorem 1.2 (44 kW/60 k). Standardní cena testovaného modelu 1.2 16 V je 344 900 Kč, avšak sedm prvků nadstandardní výbavy vyústilo v celkovou částku 422 900 Kč. Na zvýšení ceny se podílela zejména klimatizace (30 000 Kč) a brzdový systém ABS (20 000 Kč). Oba tyto prvky zahrnuje Kia do základní výbavy.

Již z tohoto úvodního srovnání je zřejmé, že cena hraje v porovnání korejského a italského vozu významnou roli. Není žádným překvapením, že korejský vůz tradičně nabízí bohatší základní výbavu než evropský automobil, přitom za nižší cenu. Podívejme se nejprve na jízdní vlastnosti obou vozů.

Klepněte pro větší obrázek 
Na interiér je poznat, že Palio má svoje nejlepší léta za sebou.

Pohonná jednotka, jízdní vlastnosti, spotřeba

Výkony udávané výrobci jsou téměř totožné. Fiat dosahuje maximálního výkonu 59 kW/80 k při 5000 otáčkách, Kia potřebuje k realizaci výkonu 60 kW/81 k o 500 otáček více. Maximální točivý moment Palia 118 Nm je k dispozici při 4000 otáčkách za minutu, Rio svých 116 Nm uplatní při 3000 otáčkách. Jízdní parametry udávají výrobci téměř shodné. Kia Rio zrychluje z klidu na sto během 14,2 vteřiny, Fiat Palio Weekend k tomu potřebuje o dvě desetinky vteřiny méně. Fiat je také o "chlup" rychlejší: 167 km/h proti 165 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

V praxi je potřeba oba motory vytočit do vyšších otáček. Potom se řidič u obou dočká solidní dynamiky, a to jak ve zrychlení z úplného klidu, tak při předjíždění. K dostatečně dynamické reakci obou vozů je zpravidla nutné podřadit. Pohonná jednotka Palia běží o poznání kultivovaněji, oba motory jsou však přiměřeně utlumené a do kabin neproniká nadměrný hluk. Také řazení převodů je u pětistupňové převodovky Fiatu přesnější, řidič za volantem Ria se musí na řazení o něco více soustředit.

Pokud máte zažité zkušenosti s Felicií Combi, můžete si s vozem Kia Rio velmi dobře rozumět. Vlastnosti podvozku jsou podobné, pověstné naklánění v zatáčkách je však u Ria výrazně menší. Na nerovnostech se pohupuje docela příjemně, na nekvalitním povrchu se od předních kol občas ozývaly překvapivé rázy. Podvozek Fiatu je o poznání pevnější, zvolenou jízdní stopu drží bez problémů oba vozy. Fiat Palio vyniká ostrým nástupem brzd, zatímco Kia Rio v tomto parametru nevybočuje z průměru své třídy.

S oběma vozidly se dá stabilně a bez problémů držet na (německé!) dálnici rychlost 150 km/h, přičemž hluk v kabině je stále ještě snesitelný. S testovanými vozy jsme absolvovali téměř shodnou trasu, když počáteční jízdy po městě vystřídaly běžné komunikace a zejména 250 km dlouhý úsek po dálnici. Spotřeba benzínu Palia i Ria dosáhla hodnoty přibližně sedm a půl litru na sto kilometrů. S vozem Kia, který má nádrž na 45 l, jsme mohli ujet 600 km, přirozeně jsme tankovali o něco dříve. Jízdní dosah Fiatu je delší, odpovídá to nádrži na 51 l. Výrobci uvádějí kombinovanou spotřebu 6,8 l (Fiat) a 6,6 l (Kia). V testu se oba vozy projevily o téměř litr žíznivěji, avšak testovací trasy i jízdní průměry vykazovaly oproti metodice měření spotřeby vyšší náročnost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kia má povedenou záď, kterou kazí jen příliš mohutný nárazník. Zavazadlový prostor je v této třídě
lehce nad průměrem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Motory, spotřeba, jízdní vlastnosti
  2. Interiér, zavazadlový prostor, výbava, ceny, technické parametry
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků