Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.
Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.
Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.
Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.
196
Fotogalerie

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Kapitoly článku:


Kapitola věnovaná cenám má v testech luxusních aut vždy potenciál protočit čtenářům panenky a u disponovaných jedinců vyvolat akutní záchvat rozhořčení nad majetkovou nerovností. Pokud vás uráží, že někdo může dát miliony za auto a další statisíce za příplatkovou výbavu, raději nečtěte dál.

Ceník Audi Q7 se nevymyká obvyklým poměrům své značky. Každá motorizace má jednu základní cenu, ke které se připočítávají jednotlivé položky výbavy na přání. Stupně výbavy tu neexistují. Q7 v testovaném provedení 3.0 TDI quattro 200 kW tak stojí 1 699 900 Kč. A nedá se říct, že by sériová výbava byla nepoužitelná.

Audi Q7 vs Volvo XC90 184.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 188.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 182.jpg
Audi Q7 3.0 TDI 200 kW quattro stojí 1 699 900 Kč; v nabídce je i 160kW provedení za 1 579 900 Kč, my jsme ale chtěli otestovat nejsilnější dieselové verze obou konkurentů

Bez koruny příplatku dostanete 18“ kola z lehké slitiny, parkovací senzory s grafickým znázorněním překážek na displeji, systém automatického brzdění, systém MMI se 7“ obrazovkou, 10 reproduktory a vstupy USB, elektrické ovládání pátých dveří, LED světlomety, přepínač jízdních režimů Audi drive select, Bluetooth, multifunkční volant, tempomat a kožená sedadla, vpředu navíc s vyhříváním a elektrickým seřizováním. Ano, tohle všechno opravdu dávají v Audi ve standardu. Svět není, co býval.

Audi Q7 vs Volvo XC90 185.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 186.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 187.jpg
Sériová výbava Q7 obsahuje LED světla, za adaptivní Matrix LED se ale připlácí 28 tisíc

Dlouhý a lákavý seznam příplatků ale může s kupní cenou pořádně zamávat. Pro příklad nechoďme dál než k testovanému autu: 3. řada sedadel s elektrickým seřizováním (39 900 Kč), čtyřzónová klimatizace (22 700 Kč), bezklíčové odemykání spolu s alarmem a el. roletou (41 600 Kč), audio Bose (33 000 Kč), světla Audi Matrix LED (27 600 Kč), MMI Navigace s rozhraním MMI Touch (80 300 Kč), řízení všech kol (33 000 Kč), zadní kamera (13 000 Kč), laminovaná a tónovaná okna (28 400 Kč), digitální přístrojový panel (17 200 Kč) atd.

Za příplatek, konkrétně 38 700 Kč, se dodává i elektricky výsuvné tažné zařízení, které si můžete prohlédnout ve videoilustraci:

Dohromady by to dělalo 2 640 200 Kč. Pro zajímavost: když jsme se v konfigurátoru Audi trochu odvázali, dospěli jsme ke krásné sumě 3 894 800 Kč.

Audi Q7 vs Volvo XC90 262.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 218.jpg
Příplatek za čtyřzónovou klimatizaci činí 22 700 Kč u Audi a 18 300 Kč u Volva

Volvo neponechává vašemu bankovnímu účtu až takový prostor k rozletu, ale nebojte, utrácet bude za co. XC90 je k dostání ve čtyřech stupních výbavy: Kinetic, Momentum, testovaný Inscription a sportovně stylizovaný R-Design. Ze seznamu sériové výbavy verze Kinetic vybíráme například systém City Safety, tempomat, audio s 9“ obrazovkou, 10 reproduktory a Bluetooth a 18“ kola. Světla jsou ovšem halogenová a potahy sedadel látkové. Za Volvo XC90 Kinetic s testovanou motorizací D5 AWD Drive-E byste zaplatili 1 429 000 Kč.

Audi Q7 vs Volvo XC90 196.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 209.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 199.jpg
V případě XC90 je nejlevnější cestou k motorizaci D5 výbava Kinetic za 1 429 000 Kč; testovaný vůz se sedmi sedadly a výbavou Inscription by vyšel na 1 847 000 Kč

Testovaná výbava Inscription přidává řadu už vyloženě luxusních prvků, např. 20“ kola, elektrické seřizování předních sedadel s pamětí, LED světlomety s adaptivními funkcemi, čalounění jemnou kůží Napa a velký středový displej. K tomu je třeba připočíst ještě prvky ze středního stupně Momentum, třeba elektrické ovládání pátých dveří nebo zadní parkovací asistent. Sedmimístné Volvo XC90 D5 AWD Inscription ale stojí 1 847 000 Kč.

Příplatková výbava je rozdělena do mnoha paketů. Jmenujme například Luxury paket s elektricky nastavitelnou délkou sedáků a bočním vedením předních sedadel za 26 600 Kč nebo Versatility paket se síťkou a el. zásuvkou v kufru a bezklíčovým odemykáním za 21 100 Kč.

Audi Q7 vs Volvo XC90 195.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 197.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 198.jpg
Výbava Inscription obsahuje kromě jiného i adaptivní LED světlomety

Testovaný kus měl šedou metalízu Osmium (26 500 Kč), vyhřívaná přední sedadla a ostřikovače (9400 Kč), paket Xenium s head-up displejem, fotochromatickými zrcátky, slunečními clonami v zadních oknech, koženým potahem palubní desky, panoramatickou střechou a parkovací kamerou (113 500 Kč), audio Bowers&Wilkins (93 700 Kč), výše zmiňované pakety Luxury a Versatility, laminovaná skla (14 700 Kč), čtyřzónovou klimatizaci (18 300 Kč), pneumatický podvozek (71 300 Kč) a řadu dalších položek. Výsledná faktura by zněla na 2 352 800 Kč.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud