Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.
Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.
Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.
Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.
196
Fotogalerie

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Kapitoly článku:


Může být dvoulitrový čtyřválec adekvátní pohonnou jednotkou pro velké luxusní SUV? Záleží na úhlu pohledu. Majitelé dosavadní XC90 budou po zkušební jízdě nepochybně přesvědčeni, že ano. Motor je zdařile odhlučněný, zejména při konstantní rychlosti, a má dostatek dynamické suverenity i v těch rychlostech, jimiž majitelé prémiových SUV rádi jezdí nejen po německých dálnicích.

Audi Q7 vs Volvo XC90 302.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 297.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 300.jpg
Šestiválec 3.0 TDI pod kapotou Audi má příkladnou kulturu chodu, jemnou a plynulou reakci na plyn a důsledně potlačené nepříjemné složky akustického spektra

V konfrontaci s Q7 ale vyvstanou nedostatky čtyřválcové koncepce na povrch s odhalující plastičností. Vedle předení sametového šestiválce se najednou ukazuje, jak hrubý a hlučný je motor Volva pod zatížením  – třeba když zrychlujete v dálničním stoupání. K pociťované kultivovanosti Audi přispívá i jeho relativní přebytek síly, ve většině situací si totiž vystačí s nižšími otáčkami a vyšším převodovým stupněm než XC90. „Je to, jako kdybys přesedl do Octavie,“ komentoval kolega rozdíl mezi oběma soupeři – neúprosně, ale naprosto výstižně.

Audi Q7 vs Volvo XC90 294.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 314.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 295.jpg
Po přesednutí z Audi nemilosrdně vynikne koncepce švédského motoru – vibrace jsou výraznější a zvukový projev méně lahodí uchu

Po pravdě řečeno, Volvu v tomto srovnání nepomáhá, že hnací řetězec Q7 je opravdu mimořádně povedený. Má příkladnou kulturu chodu, jemnou a plynulou reakci na plyn a důsledně potlačené nepříjemné složky akustického spektra, takže v něm prakticky není slyšet typické dieselové řehtání jako v (některých) Mercedesech ani hučení, syčení a foukání přeplňovací soustavy jako v (některých) BMW. A převodovka ZF je v každé situaci o něco plynulejší a pohotovější než lehce, ale přece jen váhavá skříň od Aisinu.

O jízdních vlastnostech bychom mohli v kostce říci totéž co o motorech: Volvo XC90 udělalo značný pokrok oproti první generaci, na Audi ale nestačí. Příjemným překvapením je jistota Volva při dynamické jízdě. Díky pneumatickému odpružení vcelku zdatně potlačuje nežádoucí pohyby karoserie ve vertikální ose a navzdory lehce gumovému pocitu z řízení nabízí mnohem vyšší přesnost směrového vedení než předchozí model.

Samozřejmě platí, že pokud chcete jezdit svižně na silnicích se zatáčkami a ne zcela dokonalým povrchem, v nejlepším světle se auto ukáže se zapnutým dynamickým režimem. Na přepínání jízdních režimů v obou modelech se podívejte ve videoilustracích:

Předchozí XC90 nevynikala ani komfortem odpružení, zejména na špatném povrchu, kdy pérování neudrželo kontrolu nad akcelerující masou kola a rázy se výrazně přenášely do karoserie. Nová generace je na tom dramaticky lépe, zejména zásluhou tužšího skeletu a nově zkonstruovaného zavěšení, tvořeného vpředu dvojicí trojúhelníkových („lichoběžníkových“) ramen a víceprvkovou nápravou vzadu. Slabinou však zůstávají ostré nerovnosti a jízda po hrbolaté silnici je provázena relativně výrazným hlukem, což je typická nectnost mnoha moderních aut s vysokým podílem „zvonivých“ vysokopevnostních ocelí v konstrukci karoserie.

Audi Q7 vs Volvo XC90 303.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 307.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 306.jpg
V zatáčkách se Q7 neuvěřitelně zlepšila – zatímco dříve byla v segmentu nejtěžkopádnější, dnes je z podobně dimenzovaných SUV naopak nejagilnější; vděčí za to mimo jiné natáčecím zadním kolům

Bohužel pro Volvo ničím takovým netrpí Q7. Ne, ani její vzduchový podvozek nedokáže zcela zahladit ostré hrany výmolů a špatně zarovnaných kanálů, zvládá je však o něco lépe. Na poměry Audi až zázračně. Je neuvěřitelné, jak v Ingolstadtu dokázali během několika let transformovat komfort odpružení. Dříve ostudná disciplína značky je dnes její chloubou. Konstruktéři Audi ale neponechali nic náhodě a pomohli si i důsledným potlačením hluku podvozku, což se na vnímaném komfortu odpružení podílí zásadní měrou.

Audi Q7 vs Volvo XC90 308.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 310.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 311.jpg
Volvo sice nedosahuje dynamické suverenity Q7, zatáčí však s mnohem větší jistotou, přesností a grácií než předchozí model

Opravdu dramatický posun však nastal v ovladatelnosti. Zatímco původní Q7 byla neohrabaným rozkolébaným kočárem, který se při rychlejším nájezdu do zatáčky rychle propadal do výrazné nedotáčivosti, nový model zatáčí s ohromující přesností a zdánlivě obrovskými rezervami. Pouze vzdálené pískání pneumatik signalizuje, jak tvrdě všechny ty systémy pracují, aby se řidiči jevily rychlé průjezdy zatáčkami tak samozřejmě. Vedle dobře naladěného adaptivního podvozku se na tom podílí i natáčení zadních kol (které také výrazně zlepšuje agilitu auta v ostrých vlásenkách a při manévrování) a náročná konstrukce zavěšení, které je vpředu i vzadu tvořeno pěticí ramen.

Audi Q7 vs Volvo XC90 305.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 299.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 316.jpg
Od velkého SUV zákazníci podvědomě očekávají komfortní jízdu na špatném povrchu – a v případě nové Q7 s pětiprvkovým zavěšením se jí i dočkají

Jestli lze jízdnímu projevu Audi Q7 něco vyčítat, pak je to naprostá odtažitost. I když se řítíte po klikaté okresce tempem hodným spíš sportovního auta a Q7 poslouchá s milimetrovou přesností, kvůli potlačení akustické i mechanické zpětné vazby se pořád cítíte spíš jako pasažér.

Audi Q7 vs Volvo XC90 309.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 292.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 315.jpg
Celkově poddajnější Volvo zvládá příjemně hlavně delší nerovnosti; vysokofrekvenční vibrace od série „krátkých ostrých“ se citelně přenášejí do karoserie

Přestože obě auta mají v nabídce jízdních režimů i jeden pojmenovaný „terénní“, mimo asfalt jsme se s nimi raději nepouštěli. Kdo by chtěl poškodit ta krásná velká kola, že ano. (Q7 měla pneumatiky 285/40 R21, XC90 275/45 R20.) V době testu ještě panovalo suché teplé počasí, které neodhalilo žádná specifika pohonu všech kol. Volvo spoléhá na elektronicky řízenou mezinápravovou spojku od firmy Borg Warner, o které tuzemští zástupci značky poněkud záhadně tvrdí, že se jí nesmí říkat Haldex. Podle okolností přenáší systém na zadní kola 5 až 65 % hnací síly.

Audi řeší pohon všech kol mezinápravovým diferenciálem integrovaným do skříně převodovky. Ve výchozím stavu je rozdělení hnací síly 40:60, přičemž v extrémních situacích může řídicí elektronika poslat až 70 procent dopředu nebo až 85 procent dozadu.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud