Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Postavili jsme proti sobě nové generace dvou luxusních sedmimístných SUV. Obě představují ve srovnání se svými předchůdci ohromný posun vpřed, ale nabízí vyváženější kombinaci vlastností nové Audi Q7, nebo nové Volvo XC90?
Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Interiéry, infotainment, asistenční systémy
  3. Prostor pro cestující a pro zavazadla
  4. Akcelerace a brzdy
  5. Chování na silnici a dojem z jízdy
  6. Ceny a výbava
  7. Verdikt; technické údaje
  8. Audi Q7 vs. Volvo XC90: Kompletní fotogalerie

První představu o prostorovém potenciálu nového Audi Q7 a Volva XC90 nám poskytnou už základní vnější rozměry. Vidíme, že skandinávští konstruktéři byli o něco skromnější. Vešli se do pěti metrů délky a jejich auto je o deset centimetrů kratší, ačkoliv rozvor má menší jen o centimetr. Q7 už možná není takový mastodont jako v první generaci, ale půdorysem se stále řadí mezi pořádné cvalíky.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Vnější rozměry
Model Audi Q7 Volvo XC90
Délka (mm) 5052 4950
Šířka bez zrcátek (mm) 1968 1923
Výška (mm) 1741 1776
Rozvor náprav (mm 2994 2984
Rozchod kol vpředu (mm) 1679 1668
Rozchod kol vzadu (mm) 1691 1679

A jak se vnější rozdíly odrazí v prostoru pro posádku? Naše tabulka bude dnes opravdu dlouhá, protože obsahuje míry pro tři řady sedadel. Sedadla ve druhé řadě nabízejí možnost podélného posuvu, my jsme je při měření odsunuli zcela vzad. Uvádíme ale i naměřený rozsah podélného seřízení, takže si snadno uděláte představu, jak lze prostor pro posádku dle potřeby rozložit.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Rozměry prostoru pro cestující (cm)
Model Audi Q7 Volvo XC90
První řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  159 154
Minimální prostor pro hlavu 94 91
Maximální prostor pro hlavu 103 100
Délka sedáku  47-52 46-51
Délka opěradla  62 62
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24 26
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9 9
Druhá řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  158 154
Prostor pro hlavu  99 94
Délka sedáku  44 46
Délka opěradla  67 61
Minimální prostor pro nohy 21 20
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm 33 27
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 190 cm 29 23
Maximální prostor pro nohy 45 46
Rozsah podélného seřízení sedadel 11 12
Třetí řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  125 134
Prostor pro hlavu  90 88
Délka sedáku  35 37
Délka opěradla  63 60
Minimální prostor pro nohy 16 21
Max. prostor pro nohy (2. řada posunutá zcela vpřed) 27 33

Vidíme, že na prvních dvou řadách se cestující mohou roztahovat o něco víc v Audi než ve Volvu, které bylo vybaveno střešním oknem. A vidíme také, že komfort sezení na druhé řadě sedadel (již, troufáme si tvrdit, považuje většina zákazníků intuitivně za plnohodnotnou) je kompromitován přítomností řady třetí. Ovšem v rozdílné míře a rozdílným způsobem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatímco na první řadě je o pohodlí postaráno vskutku královsky, uprostřed je už komfort sezení omezen variabilitou sedadel a zcela vzadu je to pro dospělého nepoužitelné – do XC90 ale muž vysoký 1,78 m aspoň poskládá kolena

Vpředu čeká na cestující fantastické posezení. Zvlášť sedadla Volva navazují na nejlepší tradici značky v této oblasti, vynikají komfortním pocitem i dobrou oporou celé páteře. Příplatková přední sedadla Audi jsou funkčně rovněž skvělá, ale nenavozují až takový pocit poddajného komfortu. (Raději zdůrazníme, že sedadla Volva nejsou prostě jen měkká, jako bývala třeba ve francouzských autech. Z takových by za chvíli bolela záda. Klíčem je zkombinovat pocit měkkého sezení s pevným vedením zad.)

Duel kompromisů

Na druhé a třetí řadě se začne ukazovat rozdílný přístup konstruktérů obou automobilek. Q7 má ve druhé řadě tři stejně široké a poměrně krátké sedáky, jako to bývá v autech kategorie MPV. Podélné zasazení druhé řady do karoserie pak ponechává za průměrně vzrostlým řidičem až marnivý prostor pro nohy.

Zážitek roku: Těžkým terénem na zadním sedadle Range Roveru

Zážitek roku: Těžkým terénem na zadním sedadle Range Roveru

V XC90 najdete tradičnější řešení s širšími vnějšími sedáky a příležitostným prostředním. Komfort sezení je však kompromisní v obou modelech – v Audi si budou cestující zoufat hlavně nad kratičkými sedáky. Ve Volvu jsou jen o něco delší, ale zase spojené s kratším opěradlem. To je zkrátka daň za variabilitu, kterou dobře znají i majitelé vozů MPV. Konvenční auta vyšší střední třídy poskytují cestujícím ve druhé řadě výrazně vyšší komfort sezení.

A jak vypadá situace zcela vzadu? Bídně, tedy pro dospělé. 

Při vyzvedávání testovacího Volva se nám dostalo obšírného výkladu, při kterém byl model XC90 opakovaně označen jako „plnohodnotně sedmimístné“ SUV. K tomu má daleko, ale pořád je lepší než Q7. Tady nemůže být spokojeno žádné dítě dost velké na to, aby se obešlo bez dětské sedačky, a při usazování a poutání menších ratolestí do sedačky to bude mít zase těžké rodič.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo poskytuje na třetí řadě více prostoru pro nohy i v úrovni loktů; pociťovaný komfort sezení (lze-li o něčem takovém mluvit) je v něm citelně lepší; Audi je na oplátku velkorysejší k cestujícím ve druhé řadě

Pokud jde o přístupnost třetí řady, vidíme to na remízu. Ve Volvu lze sklopit a odsunout vnější sedadlo druhé řady jedním pohybem, což je rychlé a příjemné. Vznikne tak ale jen úzký průchod. To Audi vám otevře přístupovou cestu skoro královskou, jenže napřed musíte překlopit celé sedadlo dopředu a pak ho zase narovnat.

Záleží na poloze druhé řady

Podélný prostor v Q7 je ve třetí řadě mnohem menší než v XC90, jenže to vyplývá hlavně z výchozího umístění druhé řady v karoserii. Nezapomínejme, že druhá řada je v obou autech posuvná – a součet prostoru na 2. a 3. řadě za řidičem vychází nastejno, přesněji řečeno těsně ve prospěch Audi. Když posunete druhou řadu v Q7 dopředu tak, abyste získali stejný prostor pro nohy jako ve Volvu, bude najednou prostor pro nohy v nejzazší řadě o centimetr lepší než ve Volvu.

Jak to vypadá, když se na 3. řadu sedadel snaží nasoukat dospělý muž, se můžete podívat v našich videoilustracích:

Abyste ale vůbec mohli martýrium spojené s využitím třetí řady sedadel podstoupit, musíte je nejdřív vztyčit. V Q7 k tomu najdete praktická tlačítka, naproti tomu ve Volvu není ani poutko. Můžete si tedy vybrat, zda se k nim budete neobratně natahovat zezadu (bez kleknutí na vnější hranu kufru to asi nepůjde), nebo se natáhnete „nastupovací“ cestou přes boční dveře.

Elektrické ovládání sedadel ve 3. řadě Q7 opět ukazuje naše videoilustrace:

V případě obou aut platí, že třetí řada není vhodná k pravidelnému používání a v žádném případě ne pro dospělé. Díky tomu, že auta jsou dimenzovaná s ohledem na její přítomnost, je ale jasné, že při pětimístné konfiguraci můžete čekat pořádný zavazadlový prostor. A také ano.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Rozměry prostoru pro zavazadla (cm)
Model Audi Q7 Volvo XC90
Šířka mezi podběhy 109 113
Šířka v nejširším místě 135 113
Výška po roletu 40 44
Šířka vstupního otvoru 117 112
Výška vstupního otvoru 75 80
Výška otevření pátých dveří 190 180
Délka ložné plochy, 5 míst 117 124
Délka ložné plochy, 7 míst 53 55
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) 241 233
Výška nakládací hrany 71 76
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (cm3) 510 120 616 528
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (cm3) 231 080 273 460

I kufr Audi je obrovský, ale Volvo se vytáhlo ještě víc. Jeho zavazadelník je delší, vyšší i širší, přičemž šířka zůstává stejná po celé délce a podlaha je samozřejmě rovná. Škoda omezené výšky otevření pátých dveří – 180 cm představuje pro čelo kolegy Lukáše (z našich tabulek ho znáte coby „řidiče vysokého 190 cm“) permanentní hrozbu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obě auta umějí nabídnout obří nákladový prostor s plochou podlahou a spuštění zádi blíž k zemi tlačítkem, Audi však navíc přidává i elektrické ovládání třetí řady sedadel

Obě auta mají v kufru tlačítka pro spuštění zadní nápravy blíž k zemi, když potřebujete naložit těžké břemeno, a díky bezproblémovému sklápění druhé řady mají přepravní kapacitu překonávající i ta nejrozměrnější velká kombi.

Mikrobus nenahradí

Ani jeden ze srovnávaných modelů neumožňuje rozumnou přepravu sedmi dospělých osob. A nepříliš praktické jsou i pro rodiny s větším počtem dětí, pokud mezi nimi není značný věkový rozdíl – jak chcete dozadu usazovat ty nejmenší, když jsou vnější sedadla ve druhé řadě osazena dětskými sedačkami starších sourozenců?

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Interiéry, infotainment, asistenční systémy
  3. Prostor pro cestující a pro zavazadla
  4. Akcelerace a brzdy
  5. Chování na silnici a dojem z jízdy
  6. Ceny a výbava
  7. Verdikt; technické údaje
  8. Audi Q7 vs. Volvo XC90: Kompletní fotogalerie
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků