Postavili jsme proti sobě nové generace dvou luxusních sedmimístných SUV. Obě představují ve srovnání se svými předchůdci ohromný posun vpřed, ale nabízí vyváženější kombinaci vlastností nové Audi Q7, nebo nové Volvo XC90?
Kapitoly článku:
První Volvo XC90 přineslo před 13 lety mezi velká SUV tehdy unikátní variabilitu interiéru, která neměla daleko k některým autům kategorie MPV. I díky tomu vydrželo na trhu tak dlouho. Audi Q7 o tři roky později vsadilo na podobný recept: na rozdíl od technicky příbuzného Porsche Cayenne a Volkswagenu Touareg bylo orientované výhradně na silnici a v delší zádi schovávalo dost místa pro třetí řadu sedadel.
Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci; jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV
Více či méně použitelné dvě sedačky v kufru dnes nabízí celá řada velkých SUV, ale nové Audi Q7 i nové Volvo XC90 kladou i po generační obměně na třetí řadu sedadel značný důraz. Jinými slovy, pokud o jednom z nich uvažujete, je statisticky docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly právě díky sedmimístnému interiéru. Což je důvod, proč jsme do srovnávacího testu vzali právě tyto varianty. (Oba modely lze objednat rovněž v pětimístném provedení.)
Příležitostným čtenářům pro jistotu připomeneme, že informace o technice a novinkách nového Audi Q7 a Volva XC90 jsme přinesli už dříve v samostatných článcích, například:
V případě XC90 se naše redakce na seznamu pozvaných na mezinárodní prezentaci neocitla, ale první dojmy z nové Q7 jsme už přinést mohli:
Dnes tedy nebudeme opakovat už řečené a jak je v našich srovnávacích testech zvykem, pustíme se rovnou do vzájemného porovnání. Které pochopitelně nemůže začít jinak než obhlídkou obou soupeřů. Ještě předtím si ale připomeneme jejich klíčové technické údaje:
Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Technické parametry |
Motorizace |
Audi Q7 3.0 TDI quattro |
Volvo XC90 D5 AWD |
Motor |
vidlicový šestiválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem |
řadový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly |
Převodovka |
samočinná 8stupňová ZF |
samočinná 8stupňová Aisin |
Zdvihový objem (cm3) |
2967 |
1969 |
Vrtání x zdvih (mm) |
83,0 x 91,4 |
82,0 x 93,2 |
Kompresní poměr |
16,0:1 |
15,8:1 |
Max. výkon (kW/k) |
200/272 |
165/225 |
v ot./min. |
3250-4250 |
4250 |
Max. točivý moment (Nm) |
600 |
470 |
v ot./min. |
1500-3000 |
1750-2500 |
0-100 km/h (s) |
6,5 |
7,8 |
Max. rychlost (km/h) |
234 |
220 |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
6,2 |
5,8 |
Provozní hmotnost (kg) |
2060 |
2028 |
Celková hmotnost (kg) |
2940 |
2750 |
Max. hm. přívěsu (kg) |
3500 (s pneum. podvozkem) |
2700 |
Audi mezigeneračně dost změnilo postavu. Původní model působí v kontextu dnešní doby už téměř rodinným dojmem, ale v roce premiéry to bylo jinak. Kombinace monstrózních rozměrů, nafouknutých tvarů a masivní přídě vypadala téměř neurvale a imponovala mimo jiné tomu typu zákazníků, kteří později houfně přesedli do BMW X6. Druhá generace působí díky nižší stavbě spíš jako nadrozměrné kombi než jako majestátní SUV a spojení velkých světel s ostrými rohy masky jí dává výraz, který je všechno, jenom ne hrozivý.
Q7 má proporce připomínající spíš velké kombi a jeho příď působí poněkud neharmonicky; XC90 kombinuje elegantní rozložení hmot se střízlivě, ale efektně provedenými detaily
Volvo XC90 zejména z profilu poměrně výrazně odkazuje na původní generaci, díky detailům však působí div ne futuristicky a má mimořádně elegantní proporce. Pro skandinávskou značku je trochu smůla, že design exteriéru nezahrnujeme do závěrečného hodnocení srovnávacích testů. Kdybychom to udělali, tuhle disciplínu by XC90 s velkým náskokem vyhrála. A po otevření dveří je zjevné, že návrháři Volva nezanedbali ani interiér. Viz následující kapitolu: