Oba mají asijský rodokmen, ale vyrábějí se v Evropě – Nissan Qashqai v britském Sunderlandu, Hyundai Tucson v Nošovicích. Jeden vládne v Evropě, druhý chce vládnout u nás. Postavili jsme proti sobě dva kompaktní crossovery, které nedávno přišly na trh v nové generaci.
Kapitoly článku:
Příchod nového Hyundai Tucson na tuzemský trh zaregistrovali i lidé, kteří jinak automobilové novinky nesledují příliš bedlivě. „Teď tu vládnu já,“ hlásal nástupce modelu ix35 z televizních obrazovek i reklamních ploch. Abychom oprávněnost ambicí Tucsonu posoudili v kontextu dané třídy, rozhodli jsme se podrobit ho srovnávacímu testu.
Hyundai Tucson i Nissan Qashqai přišly nedávno na trh v nové generaci
Koho ale vybrat za soupeře? Škoda Yeti, ač u nás v dané kategorii nejprodávanější, není nejmladší a obvyklé představě o typickém kompaktním crossoveru se přece jenom trochu vymyká. Proti novému Hyundai Tucson jsme proto postavili Nissan Qashqai. Proč zrovna ten? Protože je obchodně nejúspěšnějším kompaktním SUV. Při pohledu na český trh to tak nemusí vypadat, ve statistikách SDA je Qashqai „až“ třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky je model Nissanu nejprodávanějším kompaktním SUV/crossoverem a zároveň jediným modelem této třídy, který se pravidelně objevuje mezi 10 nejprodávanějšími auty v Evropě celkově.
Qashqai jsme novému Tucsonu vybrali za soupeře z toho důvodu, že je nejprodávanějším autem své třídy v Evropě
Tentokrát jsme dali v našem duelu přednost benzinovým motorům – částečně proto, že v souvislosti s aférou Dieselgate očekáváme mírný ústup dieselů ze slávy, ale zejména proto, abychom vyzkoušeli, nakolik jsou moderní malé přeplňované motory vhodnou volbou pro pohon relativně velkých a těžkých aut s nezanedbatelným aerodynamickým odporem.
Do testu jsme vybrali auta poháněná přeplňovanými benzinovými čtyřválci 1,6 l
Hyundai Tucson i Nissan Qashqai dávají zájemcům o benzinový motor na výběr jen šestnáctistovku, v tomto směru byla volba jednoduchá. Bohužel však nebylo v našich možnostech dát dohromady auta se zcela srovnatelnou specifikací hnacího řetězce: zatímco Qashqai měl manuální řazení a pohon předních kol (čtyřkolka je k mání pouze s dieselem), do testovaného Tucsonu v Nošovicích namontovali automat a pohon 4x4. Proto v dnešním srovnání upozadíme vlastnosti související s přenosem výkonu a soustředíme se spíš na to ostatní.
Než se pustíme do vzájemného porovnávání, podívejme se na klíčové technické údaje obou modelů, ať přesně víme, co proti sobě stojí.
Hyundai Tucson vs. Nissan Qashqai: technické parametry |
Model |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 |
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T |
Motor |
přeplňovaný řadový čtyřválec |
přeplňovaný řadový čtyřválec |
Převodovka |
7stupňová dvouspojková |
6stupňová manuální |
Pohon |
4x4 |
přední |
Zdvihový objem (cm3) |
1591 |
1618 |
Kompresní poměr |
10 |
10,5 |
Max. výkon (kW/k) |
130/177 |
120/163 |
v ot./min. |
5500 |
5600 |
Max. točivý moment (Nm) |
265 |
240 |
v ot./min. |
1500-4500 |
2000-4000 |
0-100 km/h (s) |
9,1 |
9,1 |
Max. rychlost (km/h) |
201 |
200 |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
7,5 |
5,8 |
Provozní hmotnost (kg) |
1534 |
1365 |
Celková hmotnost (kg) |
2000 |
1885 |
Max. hm. přívěsu (kg) |
1600 |
1500 |
Vidíme, že Hyundai má vyšší výkon i točivý moment (ten navíc zůstává na maximu v širším rozsahu otáček), ale udávané dynamické parametry jsou prakticky totožné a spotřeba Tucsonu je o výrazných 29 procent vyšší. Jak to? Částečně za to jistě mohou ztráty v komplikovanějším hnacím řetězci, ale také vyšší hmotnost (přinejmenším dílem způsobená opět komplikovanějším hnacím řetězcem). Už při úvodním porovnávání „papírových“ údajů si tak znovu připomínáme, že pohodlí automatu a jistota čtyřkolky vždy něco stojí – a nemluvíme teď o pořizovací ceně.