Srovnání: Extradiesel nebo Superdiesel?

Na trhu se objevila nová nafta: Shell Diesel Extra, kterou Shell reaguje na Aral Superdiesel. Jako předtím jsme i nyní změřili hlučnost a spotřebu vozů používající obě paliva a výsledky jsme srovnali s výsledky při použití paliv „běžných“.
Srovnání: Extradiesel nebo Superdiesel?

Navazuji touto cestou na předchozí článek o měření hluku motorů TDI který směřoval své těžiště na použitý motorový olej. Shodou okolností se právě v té době objevil novinka od Aralu v podobě údajně velmi tiché nafty s označením Aral Superdiesel a po několika týdnech kontrovala firma Shell svým produktem Diesel Extra, který sice nešetří vaše uši ale měl by pro změnu šetřit váš motor a peněženku.

Znovu jsem tedy požádal o spolupráci spřátelenou instituci která se měřením hluku zabývá a znovu jsme vyrazili na letištní ranvej měřit a na silnice zkoušet spotřebu.

Co a jak se měřilo

  • Vnitřní hluk ve voze VW Sharan TDI 4 Motion při ustálené rychlosti jízdy 80 km/h a 130 km/h pomocí přesného integrujícího zvukoměru Brüel & Kjaer 2236.
  • Zrychlení z 0 na 100km/h s postupným řazením při 4700 ot/min..
  • Okamžitou spotřebu paliva při ustálené rychlosti 130 km/h (v tomto případě jsme se z ryze praktických důvodů spokojili s údajem palubního počítače, měření bylo prováděno vždy na stejném úseku a po stejném rozjezdu).
  • Průměrná spotřeba na zkušební trase o délce rovných 100km s podílem dálnice 42km. 12 km tvoří úsek typického městského provozu a zbývajících 46km tvoří silnice I. třídy. Jízda za běžné provozu probíhala vždy tak, že cesta jedním směrem („TAM“) probíhala přesně v souladu s platnými rychlostními limity a cesta opačným směrem („ZPĚT“) byla „svižná, nikoli však dravá“ s respektováním rychlostních limitů v obci a jízdou mimo obec do 120 km/h a na dálnici do 170 km/h, tedy tak, jak dnes jezdí naprostá většina řidičů (doufejme, že to platí i pro obce….). V tabulce jsou uvedeny údaje za obě cesty. Výsledek byl opět odečten z údajů palubního počítače. Protože jde o porovnání hodnot a nikoli o jejich absolutní přesnost, mám za to, že výsledky jsou pro informaci o vlastnostech jednotlivých paliv dostatečně vypovídající.

Použitá paliva a způsob jejich záměn

  1. Nafta Paramo
  2. Nafta Aral Superdiesel
  3. Nafta Shell
  4. Nafta ESSO
  5. Nafta Shell Extra

Před měřením bylo vždy předchozí palivo rozpojením  potrubí za čističem paliva  a jeho přemostěním přečerpáno do záložní nádoby až do vyprázdnění nádrže a nasátí naprázdno a poté bylo zbylé palivo z čističe vypuštěno. Následně bylo do nádrže  nalito nové palivo, systém jím zaplněn a před každým měřením vůz absolvoval jízdu o délce 15 km.

Pro doplnění ještě uvádím, že měření bylo prováděno s vozem VW Sharan TDI(PD) 4 Motion s upravenou datovou mapou řídící jednotky motoru,  použit byl motorový olej Castrol SLX II Longlife 0W-30 (VW 506.01) a proti minulému měření došlo ke změně obutí, tentokrát měl vůz pneumatiky Dunlop SP Sport 9000 rozměru 225/50R16. Teplota vzduchu při měření se pohybovala v rozmezí + 19°C až + 25°C a při všech jízdách byla klimatizace zapnuta.

Naměřené hodnoty VW Sharan

Palivo: Paramo Aral Superdiesel Esso Shell Shell Extra
Hluk 80km/h dB(A) 63,7 62,0 62,0 64,0 64,3
Hluk 130 km/h dB(A) 69,4 68,2 68,4 70,1 70,8
Zrychlení 0-100 km/h 11,5 11,9 11,8 11,5 11,0
Spotřeba při 130 km/h 8,0 8,6 8,5 7,9 7,4
Spotřeba „TAM“ 6,8 7,4 7,2 6,9 6,4
Spotřeba „ZPĚT“ 8,6 9,2 9,0 8,6 7,9


Závěr: naměřené hodnoty jsou sice ryze informativní a nelze je považovat ani zdaleka za laboratorně přesné, přesto ukazují několik zajímavých souvislostí:

  1. Nafta Aral Superdiesel je skutečně nejtišší, vůz má s ní ale postřehnutelně horší dynamiku a jednoznačně vyšší spotřebu.
  2. Nafta ESSO je výsledky srovnatelná s naftou Aral Superdiesel ve všech ukazatelích a zdá se že jde o shodné palivo.
  3. Nafta Paramo a původní nafta Shell mají velmi podobné výsledky
  4. S palivem Shell Diesel Extra je provoz nejhlučnější ale zároveň je dosaženo nejlepší dynamiky a nejnižší spotřeby.
  5. Zdá se, že čím tišší palivo, tím horší dynamika a spotřeba a naopak. Kdo chce tedy jezdit potichu bez ohledu na spotřebu, měl by zřejmě preferovat čerpací stanice firem Aral a Esso, kdo preferuje dynamiku a spotřebu, měl by si oblíbit palivo Shell Diesel Extra.
  6. Subjektivně se nejvíce projevuje efekt „tiché nafty“ při vysokých otáčkách motoru zejména při dálniční jízdě vysokou rychlostí. U VW Sharan při jízdě rychlostí 180km/h s tímto palivem hluk motoru zcela zaniká v aerodynamickému hluku a hluku pneumatik (zkresleně řečeno „motor není slyšet“) což u paliv Paramo ani Shell říci rozhodně nelze. Naproti tomu okamžitá spotřeba paliva Aral Superdiesel je při ustálené rychlosti 180km/h 15,5 l/100km a s palivem Shell Extra je výrazně nižší, palubní počítač ukázal 12,4 l/100km. Opět upozorňuji že jde o údaje získané z palubního počítače a ne z přesných zkušebních přístrojů.

Pro porovnání spotřeby při použití obou rozhodujících paliv (Aral Superdiesel a Shell Diesel Extra) byly provedeny ještě dvě kontrolní jízdy s vozem Škoda Octavia L&K TDI s motorem s upravenou řídící jednotkou, opět s výše uvedeným způsobem jízdy. Výsledky měření spotřeby jednoznačně potvrdily předchozí zkušenost s rúznými palivy z VW Sharan.

Výsledky měření Škoda Octavia

Cesta Aral Superdiesel Shell Diesel Extra
Spotřeba cesta „TAM“ 4,4 3,8
Spotřeba cesta „ZPĚT“ 6,4 5,5

bazar

VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků