Srovnání elektroaut v norském mrazu: Dojezd klesal až o 36 %, přes 500 km zvládla jen Tesla

52 komentářů

viacakoboh
11. února • 15:50

bez porovnania so spalovakmi je test uplne k hounu

Moik
6. února • 8:54

Já znám ID.4 který si vede stejně jako to ID.5 - přes zimu to má prostě normálně očekávaný dojezd, ale v létě je to až nepochopitelné úsporné auto. Šok mezi létem (kdy jsem to koupil) a zimou byl velký. V létě atakuju 500km v běžným provozu okreskama a pohodlně 430 po dálnici...v zimě po dálnici když sněží, -8, protivítr, 140km/h...klidně jen 280km. Ale jak se dívám na auta se 75kWh to dopadlo vlastně velmi dobře.

i20
6. února • 12:36

Hezky ale to dokaze take moje felicie s pultunovym nakladem na kouli.

Freddka
6. února • 10:41

Jo tak ID je specialita.
Tam si priplatis tisic eur za tepelne cerpadlo, abys zjistil, ze prinos jeho ucinnosti je nula.
Zvrtali to.Par zakazniku si toho vsimlo, protoze meli s i bez cerpadla a videli ze to nefunguje. Dali je k soudu (nedodrzeni obchodnich podminek).Ted to prestali davat do Q4 a nejspis to prestanou davat do vsech Enyaqu a ID4 a ID5.
Proste chybicka se vloudila.

pse
6. února • 10:57

prinos tam je, ale ne tak velky jak se s nim vw chlubil.
kazdopadne pockal bych na facelift…

Freddka
7. února • 0:18

Trochu jsem zagooglil a mas pravdu. Prinos je, ale je asi o 20-30% mensi, nez slibovali.Taky jsem zjistil, ze jak do Q4 tak i do ID4 a ID5 uz tepelne cerpadlo nedavaji. Vymlouvaji se na nedostatek chipu, ale to je udajne jen vymluva.Mimochodem cipu je ted prej vsude nadbytek, protoze se prodava malo aut.
To je furt neco.

Kuk Vykuk
5. února • 11:50

O kolik se snižuje v zimě dojez u spalováků, o 10 %,15 % nebo 20 %?
Jsou někde nějaký testy?

Q
7. února • 7:53

Si každý může otestovat sám. Na krátké trase, kdy je motor studený, se spotřeba zvýší výrazně, klidně o třetinu. Nejvíce u aut, která přitápí elektrickým odporovým topením. Ale jakmile se motor zahřeje, tak už to víceméně není poznat. Takže na testovací trase, jakou měly elektromobily, by pokles dojezdu byl odhadem zhruba kolem 5 %.

Freddka
6. února • 10:38

Na kratkou trasu dost.
Na dliuhou trasu malo, v radu par procent. Rozhodne ne 20-25% jako u EV.Ale na druhou stranu lidi vetsinou uedou ty kratke trasy … :-)

Rejpal
6. února • 10:29

Nevim, jak to maji ostatni auta, ale to moje (1.2l benzin) oproti WLTP 36%.

.
5. února • 19:51

Je to minimálně 40% 👍

pse
5. února • 15:58

v zime se prece spalovakum dojezd prodluzuje :D
ty minusy u tveho prispevku pobavi, je videt ze zde spousta diskutujicich jezdi MHD a tam se jim zadny dojezd prece nesnizuje.

Scarab
4. února • 18:29

Pokud dobře rozumím, tak se jelo každý den. Pokud ale navíc nechám auto celý týden v mraze stát před domem - horskou chatou (v zimě zcela normální scénář), sníží se, díky samovybíjení, případně díky temperování akumulátoru na únosnou teplotu, množství energie v něm natolik, že se vůbec nemusím dostat k nabíjecí stanici. To si šílení propagátoři elektromobility (většinou s humanitním vzděláním) vůbec neuvědomují a ani to nechtějí slyšet.

Rejpal
6. února • 10:26

Proc by norsky ridic pred norskou chatou nechal auto stat v zime cely tyden bez pripojeni do zasuvky? (Umyslne neuvadim, zda to auto ma spalovaci nebo elektricky pohon.)

Freddka
6. února • 10:36

Protoze ani v Norsku neni zasuvka pro kazde auto, ktere tam zrovna parkuje.

petr r. (petrumr)
6. února • 16:56

Ty nemáš před chatou svůj pozemek?

Jméno
4. února • 23:42

Dobře tomu rozumíš. Ovšem jak vidím po promrzlém víkendu, jak mají lidi v pondělí ráno problém nastartovat své diesely, obávám se, že část z nich by po týdnu takového stání ani neodemkla auto…

i20
5. února • 16:03

Jestli budete sve eko elektroauto pravidelne ekonabijet, zadne trable nebudete mit a vubec vsechny problemy zezelenaj eko. A fofrem zaplatit ekodan jinak....

Jméno, nebo přezdívka
6. února • 12:00

Co tím chtěl básík říci?

pse
4. února • 19:12

a proc by se baterie mela chladit nebo topit kdyz ji netece zadny proud?
to jen vodikova nadrz musi upoustet aby narustajici tlak spojeny s ohrivanim vodiku neroztrhl nadrz.

4. února • 21:33

Fakt se ptáš? Jmenuje se to management bateriového úložiště a sežere to x procent kapacity. Predehřev, ochlazování, přepojovani, bypassy atp.

pse
5. února • 15:39

ano, baterie se zahriva a chladi za provozu ale nikoliv kdyz parkujes. musi mit teplotu zvlaste pri rychlonabijeni, kdyz by mohlo dojit ke zniceni baterie. pokud je prilis chladna, nedostanes z ni spickovy vybijeci proud.
pokud netece proud, neni duvod topit. predehrati vozu a baterie pred odjezdem pokud jsi treba na domaci nabijecce dava smysl s ohledem na dojezd ale nikoliv kvuli baterce.

rembaz
6. února • 14:26

Pokial viem tak na kazdej baterke mas varovanie, ze ju nemas vystavovat prilis vysokym ani nizkym teplotam. Kedze baterky v EV su v podstate tou najdrahsou castou, tak podla mna si auto cez nejaky termalny management tu teplotu reguluje.Aj ked to auto stoji na parkovisku a je minus 20. javascript:__doPostBack('ctl04$892_1029$ctl00$btnSave','')

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pse
6. února • 21:14

Ano, varování tam jsou.
Ale zatímco přehřátí je pro baterky smrtelné, v záporných teplotách jen nemá takový vybíjecí proud protože má větší vnitřní odpor. Tím, že jí prochází po nastartování proud se ale také sama zahřívá.
Pouze pokud chci rychle nabíjet nebo vyžaduji vysoký výkon, tak pak by zahřívání dávalo smysl. Ale ne na parkovišti a preventivně.
CATL sám píše, že jejich NCM baterie se sami zahřejí z -30 na 0 za 8minut a že je není potřeba zahřívat. Někde jsem četl že VW říká, že baterku při studeném startu nezahřívají.
Takže by mě zajímalo kdo teda zahřívá ty baterky když auto parkuje venku, když dle jednoho z největších výrobců baterek to není třeba. Ale zatím sem nikdo nedal info a já nic na netu nenašel.

Freddka
6. února • 10:35

Deje se to ikdyz je auto zaparkovane a ty jsi na lyzich.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pse
6. února • 11:23

Jako že se vytápí baterka když parkuješ?
To je fakt blbost. Není žádný technický důvod, aby se tak dělo.Pokud nemáš nastaveno vytopení interieru na dobu kdy čekáš na vlek :-).

Shimi
6. února • 12:37

Blbost to bohužel není a v přímém přenosu můžeme vidět, že i znalost několika jazyků z nás moudřejšího člověka neudělá. Že k tomu není žádný technický důvod? Ale kdeže, je a tím důvodem je chemismus baterie a procesy, které v ní probíhají za nízkých teplot. Něco si o tom nastuduj, než tady budeš vyprávět ta svá moudra.

pse
6. února • 12:55

Tak mi pošli link, rád si něco nastuduji a rozšířím své obzory.

Shimi
6. února • 13:32

Tuhle stupidní, veskrze drzou, reakci jsem přesně čekal, to je něco jako ještě stupidnější "tak se tam odstěhuj". Náhodou ještě zadek utřít nechceš? Prezentuješ se tady jako mistr světa, tak napni síly a hurá do vyhledávače, ty náš obzore.

pse
6. února • 15:08

Netušil jsem, že se tě má prosba nějak dotkne. Za to se velmi omlouvám a nebylo to účelem.
Já jsem nic takového skutečně nenašel a proto se ptám na link. Fakt mě to zajímá.
Pokud nějaké technické vysvětlení, proč některý výrobce musí baterku temperovat, když auto stojí na ulici neexistuje, tak je to jen jedna paní povídala. A proto bych rád ten link. Třeba se mýlím a rád to uznám.
Té energie na temperování baterky by muselo být tolik, že si nedovedu představit, že by to někdo vážně dělal.

Scarab
4. února • 19:28

Protože speciálně LiIon akumulátory jsou citlivé na záporné teploty. V mraze nejenom klesá kapacita, ale současně se zvyšuje samovybíjení a klesá celková životnost (zkuste si nabít mobil na 100%, vypnout ho a strčit na pár dní do mrazáku, až ho za pár dní vytáhnete a po vyschnutí jinovatky a pozvolném ohřátí na teplotu okolí zapnete - pokud se vám to podaří, zjistíte, že v baterii je o desítky % méně energie). Z toho vyplývá nutnost aku v autech v mrazech temperovat, aby se omezily výše popsané jevy a to samozřejmě stojí energii.

pse
5. února • 15:54

to se mozna bavis o bateriich z mobilu, baterie do bev provoz zvladaji.To ze ti rano ukazuje baterka mensi dojezd nez vecer je dane tim ze vychladla a bude potrebovat nejakou energii na vytopeni, se kterou se pocita a ne ze by nekdo baterii vytapel.
jak jsem psal uz v predchozim prispevku, netece proud, netreba topit.

Freddka
6. února • 10:34

Ne tak to neni.Baterie EV se skutecne vyhriva ikdyz je auto vypnute. zere to cca 1-2% baterie denne kdyz je -10 stupnu celsia. Zalezi podle vozu, velikosti baterie a efektivity systemu.Duvodem je, ze baterie proste nesmi jit pod urcitou teplotu jinak by degradovaly (rozbilo by se to). Ta minimalni teplota je vyssi nez nula stupnu.

mmichalll
4. února • 14:37

Lol zas test jak jedna babka povedala...
Co je Eco rezim kurenia?
Maju ho vsetky elektro auta?
Aka bola trasa? Prevysenie, klesania stupania?
Priemerna rychlost?Jedine male pozitivum je ze ukazali ze mizerny realny dojazd je este mizernejsi v zime..

petr r. (petrumr)
4. února • 18:52

já to mám u hybrida též ECO a je to vlastně výkon ventilátoru na auto větrání a když zapnu styl jízdy na eco, tak v režimu Eko-jízdy je systém klimatizace ovládán následujícím způsobem
tak, aby byla upřednostněna nízká spotřeba paliva: otáčky motoru a činnost kompresoru jsou ovládány tak, aby omezily výkon topení/chlazení, rychlost ventilátoru je omezena, když je zvolen automatický režim

i20
5. února • 15:54

tak vono se musi nekde to teplo vzit. Nejlepe v nemecky uhelny elektrarne. Mam obavy ze v blizke budoucnosti bude teplo a vyhrivane sklo po studenem startu jenom za tucnej priplatek. Anebo mozna jako zakaznicky bonus prvni dva mesice zdarma, neco jako try&buy. Nastesti mam take starou felicii.

pse
4. února • 18:23

tak teda nevim, za me meli srovnat dojezd stejnych aut v lete a v zime. nebo si snad nekdo mysli ze bude mit dojezd dle wltp v lete?
pokud je to dojezd jen o 10% mene nez v lete tak je to za me super hodnota.

Jirka
4. února • 14:09

A zase jsou soudruzi o krok před námi.

?
4. února • 13:31

Vždyť jsou obě tabulky stejné?

petr r. (petrumr)
4. února • 14:07

v té druhé to máš seřazený od nějvetší odchlky udaje výrobce.

Jirka
4. února • 14:13

Díky za info, já se v tom nevyznal

Kuk Vykuk
5. února • 11:43

Co takhle si přečíst popis tabulek, kde to vysvětlují? :D

i20
4. února • 13:17

Hezkej vykon Tesly.

i20
4. února • 14:06

*Hezký
*výkon

Freddka
6. února • 10:28

Slusnej vykon

.
4. února • 12:58

Toyota nejhorší, dokonce horší než čínské Hongi Tonqi. To je výsledek totálního zaostávání v EV.

PetrPan
4. února • 15:41

A? Sak na to mají svoje hybridy kde na ne nikdo nemá a které jsou užitečnější než čistá e-auta
Ve vodíku taky jsou před všema. Tak si dobre spočítali kde je ten správný směr

.
4. února • 15:55

Leda tak kulový, hybridy jsou nebo spíše už byly jen přechodná větev vývoje, kde mají dnes jakýs takýs smysl PHEV, kterých má ovšem Toyota minimum a zaostává v nich stejně jako v EV (nejlépe je to vidět u Lexusu, který není schopen konkurovat PHEV od D3, Porsche a dalších) a vodík je u osobních aut zcela nepoužitelný, prostě vsadili na chromé koně.

petr r. (petrumr)
4. února • 18:32

Ne, hybridní toyoty jsou velice oblíbené svou jednoduchou konstrukcí, malou spotřebou a pohodlnouz jízdou bez cukání. Víš vůbec kolik tych hybridů toyota vyrobila a prodala?

Kuk Vykuk
5. února • 11:26

Čo bolo to bolo. Důležitý je co bude. Hybrid je dneska vo době velkobaterkáčů už přežitek. A to říkám jako majitel hybrida od Toyoty. ;-)
Toyota to podělala a podělává na všech čárách. Tvrdě lobovala proti EV a tlačila spalováky a obluzovala lidi s nesmyslným vodíkem. Více zde.
https://www.hybrid.cz/sef-automobilky-toyota-od... ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr r. (petrumr)
5. února • 20:40

lidi jedou na krev, bez uspor, nemají na elektriku, zdávají se třífazového elektroměru a potřebují samonabíjecí hybrid.

petr r. (petrumr)
4. února • 14:08

šak u toyoty padají hlavy.

Doporučujeme

Články odjinud