Elektromobily si s mínusovými teplotami obecně nerozumí. Ve srovnávacím testu se ukázaly velké rozdíly mezi sliby a realitou.
Zatímco v ideálních podmínkách mohou být majitelé elektroaut se svým dojezdem celkem spokojeni, skutečným prubířským kamenem je zima, v níž v závislosti na podmínkách a způsobu užívání počet ujetých kilometrů dramaticky mizí. Výkon baterie v nízkých teplotách klesá, jsou ovlivněny chemické reakce uvnitř, což snižuje napětí a kapacitu a k dalšímu významnému omezení dochází pokud si v autě pořádně zatopíte.
Bez předsudků a emocí se na fungování elektroaut podívali kolegové z norského magazínu Motor – nakonec, zima je jejich zemi vlastní a vzhledem k nemalé podpoře, elektroaut (cla, parkování, dotace, slevy na poplatky) a plánu ukončit prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2025 jde o vysoce aktuální téma.
Do srovnávacího testu sehnali rovnou 29 kousků. Některé dobře známe z našeho trhu, třeba tuzemskou Škodu Enyaq Coupe RS iV, poté všemožné Tesly, Mercedesy, elektrický Megane, Volkswageny ID a tak dále. Účastnila se ale také smečka čínských elektromobilů, které jsou na tamním trhu k dostání a jejichž výrobci nám zatím moc neříkají – Byd, Voyah, JAC, Maxus a tak dále.
Trasa vedla z Osla na sever přes Gjøvik až do Hjerkinnu, poté přes města Dovre a Otta zpět po E6 zpátky do hlavního města. Teploty se pohybovaly - 5 až 10 stupni Celsia, v nejvyšším bodu trasy (kam některé vozy nedojely) bylo dokonce minus devatenáct. Topení bylo v eko režimu, auta jela dle předpisů bez využití tempomatů či autopilotů.
Pětisetkilometrovou hranici se v této zimě podařilo prolomit jedině Tesle Model S Standard, tedy s baterií o využitelné kapacitě 95 kWh. Zvládla 530 km, což je o 16,4 % méně, než 634 km na nabití, slibovaných dle WLTP. Domácí Škodu Enyaq Coupe RS iV ujela místo tabulkových 510 kilometrů v zimních podmínkách 338 km, tedy o 33,73 % méně. Kompletní výsledky si můžete pohlédnout v tabulkách níže, zde jsou auta srovnána podle nejvyššího naměřeného dojezdu:
Model |
Dojezd WLTP |
Dojezd naměřený |
Rozdíl |
Tesla Model S Standard |
634 |
530 |
−16,40% |
Tesla Model X Plaid |
543 |
444 |
−18,23% |
BMW i4 eDrive40 |
565 |
434 |
−23,19% |
NIO ET7 |
580 |
434 |
−25,17% |
BMW i7 xDrive60 |
595 |
424 |
−28,74% |
Mercedes EQE 300 |
614 |
409 |
−33,39% |
Byd Han |
521 |
406 |
−22,07% |
Nissan Ariya 2WD |
533 |
400 |
−24,95% |
Voyah Free |
501 |
391 |
−21,96% |
Hongqi E-HS9 120 kWt |
515 |
389 |
−24,47% |
Volkswagen ID.5 Pro |
526 |
378 |
−28,14% |
MG ZS LR |
440 |
352 |
−20,00% |
Kia EV6 GT |
424 |
349 |
−17,69% |
Hyundai Ioniq 5 4WD |
454 |
345 |
−24,01% |
Kia Niro EV |
460 |
343 |
−25,43% |
MG 4 |
425 |
338 |
−20,47% |
Skoda Enyaq Coupe RS |
510 |
338 |
−33,73% |
BMW iX1 |
428 |
337 |
−21,26% |
Tesla Model Y 2WD |
455 |
337 |
−25,93% |
Mercedes EQB 250 |
452 |
334 |
−26,11% |
JAC e-JS4 |
433 |
323 |
−25,40% |
Toyota BZ4X 2WD |
503 |
323 |
−35,79% |
Renault Megane |
428 |
318 |
−25,70% |
Maxus Euniq6 |
354 |
317 |
−10,45% |
MG 5 |
380 |
313 |
−17,63% |
BYD Atto 3 |
420 |
311 |
−25,95% |
Volkswagen ID Buzz |
408 |
310 |
−24,02% |
MG Marvel R |
370 |
308 |
−16,76% |
Hongqi E-HS9 |
465 |
303 |
−34,84% |
V druhé tabulce vidíte vozy srovnané podle procentuálního rozdílu oproti tabulkovým hodnotám a realitě:
Model |
Dojezd dle WLTP |
Dojezd naměřený |
Rozdíl |
Maxus Euniq6 |
354 |
317 |
−10,45% |
Tesla Model S Standard |
634 |
530 |
−16,40% |
MG Marvel R |
370 |
308 |
−16,76% |
MG 5 |
380 |
313 |
−17,63% |
Kia EV6 GT |
424 |
349 |
−17,69% |
Tesla Model X Plaid |
543 |
444 |
−18,23% |
MG ZS LR |
440 |
352 |
−20,00% |
MG 4 |
425 |
338 |
−20,47% |
BMW iX1 |
428 |
337 |
−21,26% |
Voyah Free |
501 |
391 |
−21,96% |
Byd Han |
521 |
406 |
−22,07% |
BMW i4 eDrive40 |
565 |
434 |
−23,19% |
Hyundai Ioniq 5 4WD |
454 |
345 |
−24,01% |
Volkswagen ID Buzz |
408 |
310 |
−24,02% |
Hongqi E-HS9 120 kWt |
515 |
389 |
−24,47% |
Nissan Ariya 2WD |
533 |
400 |
−24,95% |
NIO ET7 |
580 |
434 |
−25,17% |
JAC e-JS4 |
433 |
323 |
−25,40% |
Kia Niro EV |
460 |
343 |
−25,43% |
Renault Megane |
428 |
318 |
−25,70% |
Tesla Model Y 2WD |
455 |
337 |
−25,93% |
BYD Atto 3 |
420 |
311 |
−25,95% |
Mercedes EQB 250 |
452 |
334 |
−26,11% |
Volkswagen ID.5 Pro |
526 |
378 |
−28,14% |
BMW i7 xDrive60 |
595 |
424 |
−28,74% |
Mercedes EQE 300 |
614 |
409 |
−33,39% |
Skoda Enyaq Coupe RS |
510 |
338 |
−33,73% |
Hongqi E-HS9 |
465 |
303 |
−34,84% |
Toyota BZ4X 2WD |
503 |
323 |
−35,79% |