Srovnání elektroaut v norském mrazu: Dojezd klesal až o 36 %, přes 500 km zvládla jen Tesla

Elektromobily si s mínusovými teplotami obecně nerozumí. Ve srovnávacím testu se ukázaly velké rozdíly mezi sliby a realitou.

Zatímco v ideálních podmínkách mohou být majitelé elektroaut se svým dojezdem celkem spokojeni, skutečným prubířským kamenem je zima, v níž v závislosti na podmínkách a způsobu užívání počet ujetých kilometrů dramaticky mizí. Výkon baterie v nízkých teplotách klesá, jsou ovlivněny chemické reakce uvnitř, což snižuje napětí a kapacitu a k dalšímu významnému omezení dochází pokud si v autě pořádně zatopíte.

Bez předsudků a emocí se na fungování elektroaut podívali kolegové z norského magazínu Motor – nakonec, zima je jejich zemi vlastní a vzhledem k nemalé podpoře, elektroaut (cla, parkování, dotace, slevy na poplatky) a plánu ukončit prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2025 jde o vysoce aktuální téma.

Do srovnávacího testu sehnali rovnou 29 kousků. Některé dobře známe z našeho trhu, třeba tuzemskou Škodu Enyaq Coupe RS iV, poté všemožné Tesly, Mercedesy, elektrický Megane, Volkswageny ID a tak dále. Účastnila se ale také smečka čínských elektromobilů, které jsou na tamním trhu k dostání a jejichž výrobci nám zatím moc neříkají – Byd, Voyah, JAC, Maxus a tak dále.

Trasa vedla z Osla na sever přes Gjøvik až do Hjerkinnu, poté přes města Dovre a Otta zpět po E6 zpátky do hlavního města. Teploty se pohybovaly - 5 až 10 stupni Celsia, v nejvyšším bodu trasy (kam některé vozy nedojely) bylo dokonce minus devatenáct. Topení bylo v eko režimu, auta jela dle předpisů bez využití tempomatů či autopilotů.

Pětisetkilometrovou hranici se v této zimě podařilo prolomit jedině Tesle Model S Standard, tedy s baterií o využitelné kapacitě 95 kWh. Zvládla 530 km, což je o 16,4 % méně, než 634 km na nabití, slibovaných dle WLTP. Domácí Škodu Enyaq Coupe RS iV ujela místo tabulkových 510 kilometrů v zimních podmínkách 338 km, tedy o 33,73 % méně. Kompletní výsledky si můžete pohlédnout v tabulkách níže, zde jsou auta srovnána podle nejvyššího naměřeného dojezdu:

Model Dojezd  WLTP Dojezd naměřený Rozdíl
Tesla Model S Standard 634 530 −16,40%
Tesla Model X Plaid 543 444 −18,23%
BMW i4 eDrive40 565 434 −23,19%
NIO ET7 580 434 −25,17%
BMW i7 xDrive60 595 424 −28,74%
Mercedes EQE 300 614 409 −33,39%
Byd Han 521 406 −22,07%
Nissan Ariya 2WD 533 400 −24,95%
Voyah Free 501 391 −21,96%
Hongqi E-HS9  120 kWt 515 389 −24,47%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 −28,14%
MG ZS LR 440 352 −20,00%
Kia EV6 GT 424 349 −17,69%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 −24,01%
Kia Niro EV 460 343 −25,43%
MG 4 425 338 −20,47%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 −33,73%
BMW iX1 428 337 −21,26%
Tesla Model Y 2WD 455 337 −25,93%
Mercedes EQB 250 452 334 −26,11%
JAC e-JS4 433 323 −25,40%
Toyota BZ4X 2WD 503 323 −35,79%
Renault Megane 428 318 −25,70%
Maxus Euniq6 354 317 −10,45%
MG 5 380 313 −17,63%
BYD Atto 3 420 311 −25,95%
Volkswagen ID Buzz 408 310 −24,02%
MG Marvel R 370 308 −16,76%
Hongqi E-HS9 465 303 −34,84%

V druhé tabulce vidíte vozy srovnané podle procentuálního rozdílu oproti tabulkovým hodnotám a realitě:

Model Dojezd dle WLTP Dojezd naměřený Rozdíl
Maxus Euniq6 354 317 −10,45%
Tesla Model S Standard 634 530 −16,40%
MG Marvel R 370 308 −16,76%
MG 5 380 313 −17,63%
Kia EV6 GT 424 349 −17,69%
Tesla Model X Plaid 543 444 −18,23%
MG ZS LR 440 352 −20,00%
MG 4 425 338 −20,47%
BMW iX1 428 337 −21,26%
Voyah Free 501 391 −21,96%
Byd Han 521 406 −22,07%
BMW i4 eDrive40 565 434 −23,19%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 −24,01%
Volkswagen ID Buzz 408 310 −24,02%
Hongqi E-HS9  120 kWt 515 389 −24,47%
Nissan Ariya 2WD 533 400 −24,95%
NIO ET7 580 434 −25,17%
JAC e-JS4 433 323 −25,40%
Kia Niro EV 460 343 −25,43%
Renault Megane 428 318 −25,70%
Tesla Model Y 2WD 455 337 −25,93%
BYD Atto 3 420 311 −25,95%
Mercedes EQB 250 452 334 −26,11%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 −28,14%
BMW i7 xDrive60 595 424 −28,74%
Mercedes EQE 300 614 409 −33,39%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 −33,73%
Hongqi E-HS9 465 303 −34,84%
Toyota BZ4X 2WD 503 323 −35,79%

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Diskuze (52) Další článek: Honda dosáhla průlomu ve vodíkovém pohonu. Cenou se vyrovná dieselům a nedostatek stanic má důvtipné řešení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,