kdo chce mít ráno z auta traktor ať si koupí naftu a zasmrdí s ní okolí.Potom ho zahřeje ten německej pocit kolik ušetřil.
Měl bych k celkovému porovnání jen drobnou výhradu. Pro srovnání není podle mne adekvátní brát stejný naximální výkon. Obecně mají nafťáky kroutící moment i výkonové maximum při nižších otáčkách a subjektivně se mi zdá že diesel při o cca 20% menším výkonu se hová stejně jako benzín o původní hodnotě. Jako příklad vezmu Škodu O2 - MPI 1,6 - 75kW, TDiPD 77kW. Seděl jsem v tom a musím uznat, že diesel je o poznání živější než benzín. Navíc jsem zvyklý benzín točit tak na 3000 a diesel tak 2000-2500. Při pohledu na průběh výkonu docela jednoduše poznám, že diesel dává při těhle otáčkách větší výkon i kroutící moment. Lepší by podle mne bylo srovnávat např. diesel 80kW a benzín 100kW. Tak to dělám pro sebe při porovnávání já.
To je sice plus minus pravda, ale pokud bude řidič s benzínem chtít, dosáhne stejné dynamiky jako s naftou prostým vytočením do vyšších otáček (4000-5000). Takže budou-li spolu uvedená auta "závodit", při stejném maixmálním výkonu si neujedou.
Pokud spolu budou závodit, tak si asi neujedou, ale o to tady přece nejde, jde o peníze a na ty se jezdí jinak. Beru srovnání pro běžný provoz. Navíc pokud půjdu s benzínem na výkonové max. 5500-6000 otáček a s dieslem na 3700-4200 bude nárůst spotřeby benzínu oproti dieslu podstatně větší.Obecně je mi celkem jedno jakým způsobem kdo porovnává. Já prostě srovnávám zhruba stejný jízdní projev (pro mne) při běžné jízdě. Přes 150km/h stejně moc nejezdím, takže pro život mě zajímá hlavně chvání při nižších rychlostech, kde má diesel výhodu velkého kroutícího momentu - rozjezdy a kopce.Pokud máte k dispozici výkonové průběhy, bylo by docela zajímavé cenové srovnání pro stejný výkon při 3000ot. benzín a cca 2300ot. diesel (hodnoty od boku), jak se asi tak běžně jezdí (beru klidnější jízdu - pro sport nehraje spotřeba roli). Ono se pak ukáže, že benzín stojí třeba jen o 10000Kč méně než odpovídající diesel a ten rozdíl pak spotřeba smázne celkem rychle.
Mám 1.8T a ten motor mi pro běžnou jízdu zcela vyhovuje, málokdy chodím přes 3000 ot., běžně se motor válí mezi 2000-2500 ot. Dlouhodobá spotřeba 8,3 l, z toho cca 40-50 % ve městě. Za naftu bych neměnil a když, tak za něco tichýho, tedy ne TDI. Spotřeba pro mne není prioritou, ale zvukový projev a dynamika ano. 1.8T je fakt povedený motor.
Mě docela dojímá, jakto že dnešní třeba dvoulitrová auta mají stejnou spotřebu jako moje Š120 Vezmeme-li v potaz spotřebu při 120km/h, což je 9,2l tak Oktávka se kterou občas jezdíme má při dodržování 140 km/h spotřebu 6,5-7l/100km Prostě dvoulitrový auto, dvakrát tak výkonný je o třetinu úspornější. Na druhou stranu nestojí jeho blatník 150Kč a slušnej motor 2000,-
speleo: Neporovnávej prastarou koncepci stodvacítky s karburátorovým motorem. Když naopak srovnáš nějaký slušný benzínový motor se vstřikováním z druhé poloviny osmdesátých let, tak zjistíš, že došlo k pokroku pouze v emisích. Spotřeba a výkony jsou téměř stejné, hmotnost a bezpečnost vozidel od té doby narostla. Jinak je to u nafty. Ta za tu dobu zaznamenala tak prudký vývoj, že se výkony zdvojnásobily a spotřeba se prakticky nezměnila.
Ukažte mi traktor kterej má 100 za 5 sekund...... tohle v tabulce nejni Každej lepší benzín to má.
Zajímalo by mě proč neberete ve svých výpočtech v úvahu zbytkovou cenu auta po oněch teoretických 5 letech provozu? Pokud posuzujeme výhodnost benzínu x nafty pouze z hlediska ekonomického jako zde, považuji zbytkovou cenu auta za velmi důležitou! Porovnával jsem před časem ceny ojetých Octavií r.v. 2000, 1,6 (74kW) x 1,9 TDI (66kW) a při srovnatelných výbavách a "opotřebení" byl diesl cca o 20tis. dražší.
A ty víš, kolik bude auto za těch pět let stát? Záleží na tom, kolik ujedeš km a s počtem km se ve vzorci jak jsem se díval nepočítá.
Psal to PetrT : prodej ropáků v EU(západní) vyšší, než prodeje benziňáků.Někde mají podíl kolem 80%- produkce francouzů.Takže se ptám, jestli ti lidé uvažují tak neekonomicky, nebo co je teda vede ke kupování auta na naftu, když to má, pokud jsem to tu přečet, samá negativa?
To jsi špatně pochopil, nafťáky nemají jen nevýhody, ale autor článku , já a spousta příspěvků se snaží vysvětlit, že nafťák ano, ale až od určitého počtu km. Já chíli žil v Itálii a tak jsem poznával tamější zvyklosti a dost mě tam šokovala jedna věc - tam nikdo neudělá pěšky ni krok - proto ty nafťáky - tam nelze najít takřka nikoho pouze s 10.000 ujetými km/rok. Tam jsem se spíš divil, že se vůbec prodávají i "zážehy".
Mnoha lidem nejde ani tak o ekonomiku provozu, jako spíše o chování naftových motorů; jedou odspodu, jsou pružnější atd. Pro běžného řidiče je stejně výkonná nafta celkově příjemnějším motorem než atmosférický benzín. A pokud je budou mít dostatečně dlouho, koupě se díky nízké spotřebě vyplatí.
Článek sice přináší teoretické porovnání ekonomicé výhodnosti vnětového ku benzínovému pohonu, ale řídit se při koupi vozu pouze touto vypočtenou hodnotou km, by bylo krajně zavádějící. Je totiž nutno počítat s dalšími ekonomickými aspekty. Vyšší cena nafty nebude pouze obrázkem současnosti, ale se vzrůstající poptávkou bude růst i její cena (u benzínu drží uzdu cenám velkoobchodní řetězce). Dále je to úspora peněz při koupi vozidla. Když uspořených 50.000,- Kč uložím do např. Sporobondu (dluhopisový fond) tak po 5 letech budu mít při zachování dnešní inflace cirka 67.000,- (u těchto fondů se počítá se zhodnocením cca 2-3% nad inflaci), dále je nutno zahrnout cenu havarijního pojištění hovořící opět v neprospěch nafťáku (jen málo zákazníků si nový vůz za 500.000,- pořídí bez "ochranné" pojistky poti krádeži) a dále častější "údržba" dieselu - tomuto typu motoru totiž díky vyšší termické účinnosti trvá o hodně déle než se "dostane" na provozní teploty, takže v podstatě veškeré cesty po městě budou skoro vždy se studeným motorem (ten co najezdí 10.000 km ročně tak jezdí jenom po městě a v létě to "zpestří" Chorvatskem a v zimě Špindlem) - na fakultě nás učili, že chod studeného motoru "přináší" tak cca 7x větší opotřebení než jízda na provozních teplotách. Jsou samozřejmě i efekty hovořící pro nafťák (čím déle ho budu vlastnit tím lépe, vyšší prodejní cena dieselu, levná nafta od překupníků ...). Závěrem bych doporučil (a to by byl námět pro další článek), vypočtené hodnoty si vynásobit říkejme mu třeba "koeficientem ekonomičnosti" (v inženýrské praxi je spoustu koeficientů, které "upravují" teoreticky vypočtené hodnoty tak, aby byla zohledněna bezpečnost a spolehlivost zařízení, četnost používání, neočekávaná vada materiálu, nedisciplinovanost uživatele apod.) Tento koeficient si však každý musí tipnou sám (dle provozu vozidla, vztahu k riziku atd.). Já sám bych ho viděl někde kolem 1,1 až 1,5, což znamená, že vypočtenou ekonomickou hodnotu je nutno vynásobit tímto koeficientem (př.: vychází-li vypočtená ekonomická výhodnost dieselu po 20.000 km, tak ve skutečnosti bych ji viděl při koeficientu 1,25 tak po cca 25.000 km).
Právě proto se podivuji nad tím, proč naftové motory u S-klasse a A8 stojí o tolik více než srovnatelný benzín. Pokud si je někdo koupí, nebude to proto, že žerou méně, ale proto, že jim vyhovuje charakteristika naftových motorů. Ono dát 200-400 tisíc jen za to, že auto žere o dva tři litry méně je poněkud mimo. Pokud ale je člověk ochoten ty peníze utratit proto, že mu naftový motor vyhovuje, tak proč ne. Peter, ale tu nemas pravdu.Konretne mozem porovnavat e400cdi s e500. Ano, s E500, pretoze ten motor 350 sa so 400cdi porovnat neda, vykonovo je o triedu nizsie (jazdil som s nim v CLS so 7G tronic). Porovnatelny motor ku 400cdi je jedine 500. Pozri do cennika a zistis, ze ceny su +- rovnake.(btw taky ohromny rozdiel ceny ako uvadzas 350 vs 400cdi nieje len v motore ale aj vo vybave, napr 400cdi ma na rozdiel od 350 seriovo pneumaticke pruzenie atd atd, teraz si to uz vsetko nepamatam, takze aj z tohoto hladiska je spravne porovnavat 400cdi a 500, lebo ich zakladna vybava je takmer zhodna)ad spotreba: mam moznost na e400cdi obcas jazdit a poznam cloveka ktory ma e500 4matic. S lahkou nohou sa so 400cdi da jazdit za 10, to iste s 500vkou za 15. Ked sa ide klada (dialnica po obmedzovac) 400cdi zoberie 17, 500vka aj 25. A samozrejme ze su aj ludia ktori si kupia auto za 3mil sa na spotrebu pozera, ved preco by mali vyhadzovat peniaze do luftu takmer za nic? Nezabudnite ze cim ma clovek viac penazi, tym ich chce este viac...A na naftak sa da pozerat aj nielen z financneho ale napr je otravne byt na pumpe kazdych 400km namiesto 600km.... ad servis: mercedes ma 6 rokov alebo 150.000km servis v cene, takze tam ziaden rozdiel nieje.
Každé srovnání je relativní.Kdyby byla nafta tak nevýhodná, tak se její podíl u osobáků nebude stále zvyšovat, leda, že by se tím chtělo dokázat, "že na to mám", což je blbost....viz prodeje v západní EU.Když jsem v r.2000 kupoval O1 a chtěl výbavu SLX + nějaké prkotiny navíc, tak srovnatelný 1,6 v benzínu asi 101k se dělal jen v GLX.Takže bych doplácel za klimu, litá kola, asi i ABS atd.Ve finále by tohle benzínové vybavené podle mých představ stálo asi o 50tis víc než naftové 66kW.Tak jsem vzal naftu.Jezdilo to za 5,6-6, benzín by vzal asi víc,údržba +- stejně drahá, takže se na tom dalo vydělat.Havarijní se odvíjí od ceny=plichta a povinné už není dramat. rozdíl.Jsou občas akce ropák za cenu benziňáku.A´t si koupí co kdo chce.Kdo chce jezdit na naftu, ať na ni jezdí, komu vadí, ať jezdí na benzín.Svobodná volba, či tak nějak se to nazývá?
Tak, tak slobodná voľba. A vplyv marketingu
Ja môžem reálne porovnať motory od Nissanu: 1,8/85kW v služobnej Primere a 2,2dCi(84kW v súkromnom X-traili. Výkonovo sedia, ale 1,5x väčšie Mk v Traili ho robí (subjektívne) podstatne živším. Moja dlhodobá spotreba na Primere je 8,8 (veľa mesta, rýchla diaľnica) a Trailu 7,9 (moja žena, veľa mesta). Ak by som uvažoval čiste ekonomicky tak by som sukromne:
1. to auto nikdy nekupil
2. a ak, zobral benzin, lebo ten cenovy rozdiel (podla vtedajsieho cennika cca 100kSk) sa mi v živote nevrati (ročne najazdene cca 30tSK).
Diesel som zobral kvoli priebehu Mk do terenu a pri ťahaní prívesu s loďou.
Už vidím ako niekto sedí v autosalóne a prepočítava náklady... Na 95% je to vplyv okolia...
>>> (podla vtedajsieho cennika cca 100kSk) sa mi v živote nevrati <<<
presne moj pripad - megan 1.9dci 88kw proti 1.6 16V 85kw
aj tak som ho kupil lebo je 1/ tichy 2/ taha 3/ este furt menej zerie
... keby som premyslal ekonomicky kupim si babetu
Znám takový případ - sebeProdejce se sice díval všelijak, když jsem vytáhl notebook, ale pak si o tu tabulku řekl
9No ja bych ty benziny moc nezatracoval, treba u oktavky I se mi jelo daleko (nekolikrat) lip s 1.8T nez s 1.9 TDi....palubni pocitac 1.9 TDI sice vykazuje uzasne spotreby v rozmezi 4-6l, ale realita je o kousek vyssi...
Kdybych si mohl auto vybrat sam a mel bych dost penez (penez mam malo a auto sluzebni, jehoz vyber jsem teda moc neovlivnil), tak bych si klidne koupil nakej kvalitni zazehovej sestivalec, tak do 2.5l......jedinou zkusenost s takovym motorem mam z mondea '97....tam se daval 2.5 Duratec s 170ps a to byl uzasnej tichej motor s naprosto linearnim zatahem od volnobehu a pri normalni jizde se dalo jezdit za 7-8l. A to bylo v roce '97 :)) oproti tomu se muze jit dnesni 1.9 TDI zahrabat !!!! (vibrace, zvuk, prubeh vykonu, celkovy pocit)
Nechápu. Když už si někdo kupuje auto za takové prachy, tak předpokládám, že vydělává ročně minimálně miliony (nebo spíše více). Pak nechápu, proč řeší, jestli ho kilometr stojí 2 nebo 3 koruny ...... (pokud bych byl takový pracháč, řešil bych zřejmě jenom emise, ne koruny )
Právě proto se podivuji nad tím, proč naftové motory u S-klasse a A8 stojí o tolik více než srovnatelný benzín. Pokud si je někdo koupí, nebude to proto, že žerou méně, ale proto, že jim vyhovuje charakteristika naftových motorů. Ono dát 200-400 tisíc jen za to, že auto žere o dva tři litry méně je poněkud mimo. Pokud ale je člověk ochoten ty peníze utratit proto, že mu naftový motor vyhovuje, tak proč ne.
No on ten rorzdil ve spotrebe je docela velky, s A8 4.2 se pod 15 l jezdit neda, ale 4.0TDI za 10 l jezdi s prehledem. S S-klasse je to obdobne
No nevím, ale s A8 4.2 V8 jsem měl průměrnou spotřebu 11,5 A s BMW 530d 9,5...
I velkoobjemový benzín může být úsporný.
Uznejte Vy jako představitel mědií zde, že 52% aut v dieselu prodaných v záp. Evropě (listopad 04, zdroj Bosch) musí něco signalizovat, a to přes to, že se v motoristických médiích zveřejňují v průměru 2 až 4 testy vozů s benzínovým motorem na 1 test vozu s motorem dieselovým. Nezapomeńte také že automobilky nabízí v průměru 2 verze benzínu na 1 verzi dieselu pro jednotlivé vozy!!!!! Přesto se diesel prodává více a více. Příjemné je také zjištění, že cena nafty v Evropě je víceméně vyrovnaná a cena benzínu silně rozeskákaná. S dieselem Vás Evropa nijak nepříjemně nepřekvapí. Zdravím.
neuznávám lidi kupujou dislový auta protože mají menší spotřebu a nafta je pořád o korunu lacinější jak benzín to je hlavní duvod nikdo ekologicky nepřemýšlí aspon ne v takovým měřítku jak si myslíš
Tych 11,5 pre A8 4.2 je myslene na volnobeh alebo ako?
Ja mam na GTS 2.0T priemer rovnych 10,0 pri cca 80% mesto a to na mna v Opli kukali, ze preco som si kupil taky motor ked jazdim na spotrebu
Průměr mezi 10 a 11 litry na sto dělám s osmiválcovým čtyřlitrem běžně. Ono to s tím volnoběhem zase není takový vtip jako spíše realita, ten motor běží 90% času mezi 1300-2000 otáček, většinou není maximální výkon kde pořádně roztočit a využít, hustý provoz poslední dobou opravdu brzdí v rozletu.Na dálku a opravdu rychlé dálniční cestování není nic lepšího než velkoobjemový benzín. Díky dobrému zpřevodování si spotřebu kolem 12 litrů udrží i v rychlostech kolem 180 km/h, potom už spotřeba výrazně narůstá. Za 8 litrů jako TDI nikdy nepojede, zato je pořád v zásobě dostatek výkonu. Do města je pak takový motor opravdovým nesmyslem.
Je škoda, že tu chybí mercedec C, protože ten je v dieslu levnější než v benzínu!!!
To Céčko je v podstatě akční nabídka, aby se vešlo pod 900 tisíc kvůli odpisu; pokud se hranice zvýší, jak se předpokládá, výhodnost možná padne. Jinak je to de facto jediná výjimka, kdy je stejně výkonná nafta stejně drahá jako benzín.
S tim clankem se da v hodne vecech polemizovat, nicmene jsem za takove clanky rad.
Jinak dalsi vec ktera zkresluje ty hodnoty je fakt, ze realna spotreba u Dieslu je mnohem bliz udavanym udajum od vyrobce, kdezto u benzinovych motoru, zvlast co se hodne tezkych aut ala MB ML, S; BMW X5, 7er; Cayenne atd. atd. tyce, je ten rozdil nekdy az dvojnasobny (podotykam AZ). Mluvim ne jen z vlastni zkusenosti ale i z mnoha rozhovoru s kolegama na toto tema; nebo to tak neni??
Pro QB: nejvíce šidí v udávání skutečné spotřeby oproti té v techničáku německé automobilky. Byl v Autotipu tuším test, kdy to zkoušely a zjistili, že nevíce přesně ( a tím mě mile jako majitele Hondy Accord překvapili) udává spotřeby Honda. Nejhůře myslím dopadl Opel nebo něco takového německého...., rozdíl byl až 25%!!
Já už pár aut služebně proháněl, takže mám trošku přehled o rozdílech mezi papírovou a reálnou spotřebou. U několika Opelů jsem nikdy neměl problém vejít se s rezervou do spotřeby dle TP, horší už to bylo u Škodovky, Toyoty a dieselového Citroena (tam jsem si musel dávat pozor) a nejhorší to bylo u benzínové Xantie 2.0, u které jsem musel neustále zdůvodňovat, proč mám o 2litry více než je v TP... Záleží samozřejmě na stylu jízdy, ale ten podle auta neměním.
Tady bych rád přidal perličku z testu BMW 530d (vyjde začátkem roku): udávaná kombinovaná spotřeba lehce přes 7 l, spotřeba v testu 9,5 l... (auto strávilo více času ve městě a na dálnici). Naopak test 530i, spotřeba 11 l - udávaná 9,9 l (auto strávilo více času na dálnici a mimo město). Takže to, co píšete, nelze paušalizovat, vše záleží na konkrétním řidiči, na projížděných trasách apod.
K anomaliim, mam 530i (E39) a dlouhodoba spotreba pod 9l a jezdim 90% mesto, nicmene klidek a pohoda, odpichy na krizovatkach me uz tak jako driv nebavi a snazeni TDIckaru me nuti k usmevu (a take nemusim zapinat mlhovky abych videl skrz kour a saze). Rekord mam 7,5l kterou jsem najel pri vyletech po francii, priznavam bez muceni ze naprosta pohudka a idylka, prazdne okrsky na petku pri 100km/h.Takze kazdy ma spotrebu jakou si zaslouzi (nejvic jsem mel 17,5l ale z Mnichova kolem Dingolfingu az na konec dalnice, v podstate porad polozenou rucicku mimo stupnici - tedy nejakych 260km/h, dle GPS 250).Diesly me neberou, na atmosfericke benziny nedam dopustit, snad se take jednou projedu v nove M5, snad...
Prave jsem se chtel nekoho s 525d/530d zeptat, kolik jim bere. Nedavno jsem byl ve Francii a zpet a dle PP jse mel u 525d A lehce pod 9l, tempomat trvale na rychlosti 130, protoze prece jenom ty pokuty ve Svajcu nejsou nejlevnejsi . Kdzy se to honi trvale na tech 180-200, tak je to mezi 10-11. Mate nekdo jine zkusenosti?
530d Touring manuál, dálnice 140 km/h tempomat 9,5 l. Popjížďky po městě + testy dynamiky zvýšily spotřebu na 10, jízda mimo město ji srazila zpátky na 9,5 l. Přitom BMW 330d mi bralo hondě pod sedm. Zvláštní.
Několikametrákový rozdíl není nic zvláštního. Optimálně motorizované auto v podstatě žere hlavně podle hmotnosti, kterou musí motor rozhýbávat. Chtěl bych vidět, o kolik míň by žral motor z mojí 540i E34 kdyby pracoval v E30
Ano, záleží jak těžkou má řidič nohu. Já měl v Octavii 1.9 TDi 66kw spotřebu 7 litru (50% mesto). V benzínu mám 8,5, takže pro mě je rozdíl zanedbatelný. Najedu ročně 12 - 15 tKm a krátké trasy.
Panove to jo, to samozrejme beru. Taky vim ze s motorama 1.4 u mensich aut se da jezdit za tolik kolik je udavana. Ja jsem se snazil upozornit na ten rozdil u velkych, tezkych aut, tak nad 2 tuny, proto taky ty priklady, z nichz mam zkusenosti se vsemi az na MB S a Cayenne, ale zvlast u neho jsem slysel o strasny spotrebe. Mel jsem to vic zduraznit ze mi jde o toto u tezkych vozu. Nevim hmotnosti Oktavie, ale jako nizsi stredni trida typuji okolo 1500kg a ta petka BWM taky nebude vazit vic nez 1700kg...
525dA kombajn 1770kg
Jinak omluvte moji cestinu, viz typuji a dalsi..
Osobne vidim zasadni rozdil v akcim radiusu dieselu vs. benzinu. Se Octavii TDI najedes na jednu nadrz k 1000km, s benzinem 500. A porad stat u pumpy je otrava ....
S benzínem 500? S Octavií 1.6 jsem při testu najel okolo 680 km S Octavií TDI 750 km...
No tak to jadizdite teda sakra zle a nehospodarne. Ja mam Peugeot 307 HDi a na jedni nadrz prejdem primerne 1150km (60 litrova nadrz).
Svokor ma Octaviu 1.9 TDi a tiez prejde na jedni nadrz asi 1150 km. A to jazdi prevazne po meste Bratislava.
Robo jezdí ekorally
S tou tvou 1.4 to asi pujde (protože to stejně moc nejede ), pokud nebudes moc slapat na krk, ale s tou 1.9 po městě s 55 nebo i 60 nádrží 1150 km? Nevěřím. Mě se taky povedlo jednou, když jsem jel asi 400 km 95km/h mít spotřebu 5 litrů.... Ale při běžné jízdě, rozjezd, brzda, rozjed, předjíždění, brzda, rozjezd...... Ale u vás máte furt zelenou, tak si projíždíte Blavu sem a tam na "pětku" 80 km/h.
Vlastně jo, půjde to, ale pořád vyřazovat, všechny brzdit, z kopce na neutrál (pokud není vypnutý motor ) apod. Ale to není běžná normální jízda. To je jízda na spotřebu a je to děsná nuda.
To je fakt, 1000km to jezdim skoro denne, takze je jasny ze 2x denne stat zatavovat u pumpy je otrava ... Paneboze - to jsou argumenty. BTW na svym benzinaku ujedu na nadrz v prumeru 800km, takze to takova traga neni ...
To se taky musi brat. To rikam ja, zaryta "konzerva", ktery nikdy nechtel diesela a bohuzel ho ma. Ale zpet k tematu, ve meste furt jezdi diesel za cca 1,15x prumer. spotreba, kdezto benzin za cca 1,4x prumerne spotreby (udaje jsem si vymyslel). Mimo je to mene, ale furt je diesel se spotrebou mensi a dalnice? Plny kotel a diesel nejde zas radikalne nahoru a benal sakra radikalne.
(fuj, nikdy bych do sebe nerekl, ze budu zastavat traktory, tfuj tajbl )
Jeste k tem silnym obsahum. Kdyz uz mam na koupi auta vysoko nad milion, tak bych bral benal a rozhodne by mi asi bylo jedno, zda cepuju benal ci naftu (ale na naftu bych najel vic km)
Ano, to je ten hlavní rozdíl mezi naftou a benzínem, nejde mi o cenu, ale o to, že s naftou nemusím tak často na benzinku.
Jenže už dnes je v Praze u většiny pump nafta dražší skoro o 40 - 50 haléřů než benzín a zbytek republiky to prý čeká také. Jak se to pak projeví v tabulkách, je nasnadě. A nikdo neví, jestli příští zimu ten rozdíl už nebude v korunách.
P.S. Ségra měla "zděděné" služební auto s 1.7TD a turbo odešlo v 90. tisicích... firma měla hroznou radost, protože obvykle obměňovala vozy, když měly sto tisíc najeto...
Odešlo turbo? Ano, člověk nemusí být ani jasnovidec, aby "uhodl" která bije... - dávat rovnítko mezi diesely "made in opel" a normální naftové motory bych si netroufl...
Huhla
Z jiné diskuze:
Praha je v současnosti anomálie, protože zde probíhá boj mezi benzínkami a ceny jsou vůči zbytku republiky zdeformované.Vezměme si však modelový případ Škoda Octavia II 1.6MPI (74kW, kombinovaná spotřeba 7,2l/100km) vs. 1.9TDI (77kW, k.s.5,0l/100km). Nebudeme se zabývat diskuzemi, jestli jsou údaje relevantní, jsou to prostě oficiální čísla. Náklady na palivo na 1km jsou při zmiňované ceně 24,20Kč benzín a 24.90Kč nafta:1.6MPI - 24,20*7.2/100=1,7496Kč1.9TDI - 24,90*5.0/100=1,2450Kč------------------------------------------rozdíl 0,5046Kč ve prospěch TDI.
Pro srovnání můžeme zkusit výpočet ze "zlatých" dob, kdy byla cena nafty řekněme 20Kč a benzínu 22Kč:1.6MPI - 22*7.2/100=1,584Kč1.9TDI - 20*5.0/100=1,000Kč------------------------------------------rozdíl 0,584Kč ve prospěch TDI.
Nafta je levnější ve všech velký městech, Oloumouc, Brno...
Tak to mi řekni, kde jsi v Olomouci viděl levnější naftu než benzín. Za poslední týden snad ani jedenkrát. Ale třeba se mýlím. Každopádně u větších pump ani náhodou.postamble();
Projížděl jsem po silnici od Hranic na Brno, byl to Shell, minulý čtvrtek. Benzín 24,20, nafta tuším 24,90, přesně to už nevím.
Přesně tak. Takže si přečti svůj příspěvek o 3 výše. Asi jsi chtěl spíše napsat, že ve všech velkých městech je nafta dražší než benzín. To jen pro správnost,.
Jasně, přehlíd jsem se.
postamble();S tou pražskou "anomálií" to asi nebude ojedinělé. Během posledních pár dní jsem projel trasy Olomouc - Ostrava nebo Olomouc - Praha a tato anomálie je na mnohem více místech. Zkrátka s výjimkou několika dálničních pump, kde ceny nafty a benzínu byly stejné, všude jinde je rozdíl mezi 0,40 a 1 Kč ve prospěch benzínu. Takže ta anomálie pronikla i na druhou stranu republiky. P.S.: nejlevnšjší benál jsem bral v Olomouci u Makra - 22,90.
No caka vas to urcite, u nas na slovensku je to realita uz davno, nafta je o 0,50 hal drahsia ako benzin.
Mezi pumpami ve velkých městech probíhá konkurenční boj - cenu benzínů sráží pumpy u supermarketů, které moc nafty neprodávají. Snad kromě Švýcarska není nikde jinde v rozvinutých zemích (Evropa, sev.Amerika) nafta dražší, než "průměrný" benzín. Výhodnost nafty není primárně v ceně, ale ve vyšší účinnosti a tím pádem nižší spotřebě.
No pokud vim, tak v USA je nafta drazsi nez benzin (alespon v Kalifornii). Kazdopadne nizsi cena nafty nez benzinu je dana nizsi spotrebni dani na nafte - v pripade ze spotrebni dan je stejna (Svycarsko), pripadne je nulova (USA a dalsi mene rozvinute staty), nafta je drazsi, jelikoz je drazsi na vyrobu. Jen v danema zdeformovany evrope je nafta levnejsi nez benzin ...
Nafta je drazsi na vyrobu nez benzin? Chlape, mel jste na zakladce chemii?
Není pravda! V USA je průměrná cena nafty někde mezi cenou 87 a 89 oktanového benzínu....
Hmm, jenze ja si pamatju ze benzin stal sice 22, ale nafta kolem 17ti. Byl to rok (tusim) 98 ...
Nová Octavia TDI 66kW v roce 1998 429.000,- benzin 1,6 tehdy 397.000,-. Rozdíl byl cca 30.000,-. Dnes jako ojetina je ten benzin asi o 60.000,- levnější. No nebyla to tehdy dobrá investice si 30.000,- připlatit? A tuší někdo co bude za dalších 5 let? Co když budou benzin i nafta stat 50kč za litr? No to by potom ten příplatek 50.000,- na naftu mohl vynést ještě více.
Pařanovi: Ne nebyla to dobrá investice! Zapoměl jsi na to, že jsi vlastně umrtvil ten původní rozdíl 30 tis. na dobu cca 6 let !!! (Prodejce si mnul určitě ruce!) Za tu dobu jsi ho (ten rozdíl) mohl několikrát otočit, takže to vlastně tak výhodné není ! A vezme me-li v potaz i to, že jsi strávil 6 let v "traktoru"...., já bych volil určitě tižší a levnější benzínovou variantu. Záleží ovšem objektivně kolik ročně najedeš, je-li to alespoň 30 tis., tak se ti to po pár letech možná začne vyplácet.
Ano těch 30t se na 6 let umrtví, ale pak je z nich 60t. Která banka ti dá takový úrok?
Pařanovi: No, do banky bych peníze dnes na úrok rozhodně nedával. V bance by se to fakt nevyplatilo...., ale jsou i jiné možnosti..... Třeba jet na dovolenou a užít si to. Co já vím, co bude za 5 let až by se prodávala ta ojetina,...třeba už nebudu na světě a pak mi to bude prd platné. Ne, auto se rozhodně jako investice kupovat nedá... (ikdyž pár vyjímek "Ferrari, McLaren apod. snad jo.)
No já bych tady za pět let docela rád ještě byl. S tím že auto není investice souhlasím. Ale každé auto se ojede a je potřeba koupit další. A potom se ty peníze docela hodí.
To teda ani omylem, ojetina TDI není o tolik dražší, ceny nafty a benzínu jsou spíš srovnatelné. Viz. tipcars.cz.
Tak jsem se na ten tipcars podíval. Rozdíly jsou prakticky od 0 (nějaké bouračky?) až do asi 100.000,-. Všechno rok výroby 1998. Takže za tu naftu jsou si asi kupci ochotni připlatit.
Octavia je tak trochu anomálie, protože "Oktáfka f tédéíčku" je v čechách iracionálně velmi ceněna - možná také proto, že benzíny montované do oktávky (až na 1.8T) stojí, slušně řečeno, za pendrek. U jiných značek je rozdíl výrazně nižší, a se současným cenovým poměrem nafty a benzinu půjde tržní hodnota dieselů nejspíš ještě dolů.
Nesouhlasím, v Evropě je trend přes Tebou zmíněný poměr cen benzínu/nafty ve prospěch nafty! Minulý měsíc překonal prodej nafťáků (záp. Evropa, zdroj: teletext ČT1/Bosch) 50%, přesně 52% pro naftu !!!!! Už to dávno není pouze o spotřebě a ceně. Zdravím.
? Nezapoměl jsi na to ,že s Oktáfkou Tdi66kw jde jezdit po Praze za 5 litrů nafty ? Blednu závistí při pohledu na palubák u auta s Tdi66kw. A to mám poslední ůspornej benzin 1.8 BMW .
Tak to ti lidé jezdí na volnoběh. Mně se s dieselem nikdy nepodařilo takové spotřebě byť jen přiblížit.Co se týče blednutí závistí při pohledu na palubák, nestává se mi... Spíš zálibně hledím na nápisy V6 nebo V8 na zádi, kromě případů, kdy následuje zkratka TDI.
Kolik Ti zere ta 316i? Moje zena ma pri 100% mestskem provozu 8.5, jinak mimo mesto+dalnice asi 7.2 (dle PP, dalnice 160km/h).
Jo 8,5 po Praze taky jezdím ,ale chce to lehkou nohu .Bez zapnuté klimačky se dá pod 8 .Teď v zimě popojíždění po Praze 10,2 . Chorvatsko tam a zpět 8,5 { a to byla samá zácpa}
Docela by mne zajímalo, jak jste s tím motorem spokojeni, co se dynamiky týče. Nechtěl byste napsat krátké zkušenosti?
Ted dodavam, ze jsem byl meze Vanoci na skok v CR s tou 316i a koukal jsem na spotrebu. V Plzni jsem vzal 58l ÖMV 100 (ale nic moc, nechci se nikoho dotknou, ale na 98 koupenou v Nemecku to auto vzdy jede mnohem lepe a take za min), snuloval jsem spotrebu a rychlost a po 350km za Mnichovem jsem mel 8,5l spotrebu a 110km/h prumernou rychlost (vcetne castecneho prujezdu mestem). Podminky - sucho, +1°C, vitr, zimni gumy 195/15, 1 clovek + cca 50kg naklad. Pri ceste do CR jsem mel Agip 98 a spotrebu 7,9 a auto delalo dojem, ze tahne mnohem vic.
Spokojenost s dynamikou, to je relativni. Kdyz denne sedite v 320d (a obcas i vic), tak samozrejme 316i je slaba, ale neni to zase tak strasne (prodejce mi celkem rozmlouval, ze jako druhe auto a jeste pro zenskou staci ta 316i, ze od 318i se zase, krome ceny, tak extremne nelisi pri jizde). Diky Doppel-VANOS a Valvetronicu motor jde uz cca 1700 ot, ale jako kazdy atmosfericky benzin, okolo 4-5000 dava nejvic, na dalnici pri 160km/h umi jeste zrychlovat (umerne vykonu a vzlaste, kdyz jedete sam), strop je na tachometrovych 205km/h, coz je jako u kazdeho BMW asi o 8 mene, rekneme 195 realnych. Suma sumarum, da se v tom slusne jezdit a zase tak moc to nezere, navic mate na kapote modrobilou vrtuli a super podvozek, ale to je vedlejsi. Oproti 325i motor jede velmi potichu ve spodni polovine otacek (ale ten 6-ti valec na nadherny zvuk). Jeste mam dojem, ze je to celkem citlive na kvalitu benzinu (povoleny rozsah je od 90 do 98 oktanu (cidla klepani na kazdy valec), ale je to "naladeno" na 98), od zacatku tam davam vyhradne 98, ale od nekterych pump to jede lepe, od nekterych hur a za vic. Mimochodem, je to jeden z nejoblibenejsich modelu zamstnancu BMW (no, nekup to, se slevou 22% a po 6 mesicich pres BMW opet prodat bez ztraty hodnoty ! ).
... jeste dodavam, ze sice ma "jen" 85kW, ale (tusim) 185Nm, coz je znat oproti jinym vyhnanym 1.6 motorum...
5 litrů po Praze? Holý nesmysl, to jsou věci, kterýma majitelé krmí ostatní, aby ukázali, jak úsporně jim to jede. Za pět litrů tam nebude jezdit ani 1.4 TDI a to je ještě úspornější než 1.9 TDI. 5 litrů lze z nafty dostat při ustálené jízdě, ne při stání na křižovatkách a stálých rozjezdech.
Prostě tomu nevěřím.
Hochu, mám Mondeo 96kW (6kv) a moje letní spotřeba dle počítače je 5,9 l, zimní 6,5 l. Já mu teda věřím protože jeho oktáfka je lehčí. To si teda piš že s mým Mondeem se nedynamicky ani jezdit nedá, prostě to nejde, je to brouk pružník. Mám najeto 70 tis, a mám za sebou trasy Praha-Barcelona, Praha-Birmingham, Praha-Galipolli a furt to vychází stejně, po záběhu se spotřeba snížila o 0,5 l. Teplý motor praktickynení slyšet. Věř nevěř, je to tak.
Prosímta nepís nezlysly.
Ja mám Peugeto 307 1.4 HDi a jazdim po Bratislave v lete za 5,2 l/100km a v zime za 5,7 l/100km.
Svokor má Octaviu 1.7 TDI a jazdi v lete po Bratislave naozaj za 5.0 l/100km.
Celkovo má ten motor 1.9 TDI nizsiu spotrebu ako 1.4 HDI od Peugeota. Naozaj tie autá mam moznost porovnavat denne a viem o com pisem.
TDI ma nizsiu spotrebu ako ostatne diesle, to je pravda. Ale skus niekedy spotrebu spocitat manualne a nedrz sa iba udajov z PP. Ten casto klame. Mne napr. dieselova Mazda 6 ukazuje 5.8 a skutocnost je 6,6.
Je to (bohužel) skutečně tak. Octavia 2.0 TDI mi ukazovala spotřebu 6,8 l, což by znamenalo dojezd 800 km, ale tankovat jsem musel už po 730 km, kdy v nádrži nebyla už skoro ani kapka. A to je po spočítání 7,5 l.
Tak to mi Opel 2.2 16V benzín ukáže na pumpě, že sežral 53 a já natankuju 49-50. Pravidelně. Takže PP-pesimista .
Potvrzuji - ať jsem dělal u Vectry, co jsem dělal, na PP bylo vždy o 2l/100km větší průměrná spotřeba než u pumpy...
No , ale tohle srovani se týká pouze nových vozů, kde by ty výpočty možná trochu seděly. Trochu jiná situace by byla u ojetin, kde hraje velkou roli jak se předchozí majitel o auto staral. Můžete mít štestí a koupíte auto s dieslem a nebudete s ním mít žádné mimořádné náklady a bude to super a nebo můžete koupit špatně a vrazíte do toho majlant. To samé benzín. Já sám upřednostňuji naftu. Ať si kdo chce co chce říka, když seberu ojeté auto, které se dělalo v benzínu 1.8 a dieselu 1.9 tak mně se zdá, že ten diesel je dokonce levnější = přirážka za nižší povinné ručení. Tak to chápu já. A pokud vás zajíma kde jsem to viděl, tak na www.tipcars.cz a tam Citroen Xantia od roku výroby 1998 (nemyslím HDI).
Ekonomické hľadisko je dôležité... Ak má niekto na auto strednej triedy povedzme 8OOtis- lmil SK, tak by ho až tak veľmi nemusela trápiť vyššia spotreba. Mať ticho v aute pri dlhšej jazde, počúvať rádio/CD/ je určite lepšie ako počúvať dunenie a nízkofrekvenčné vibrácie TDI motorov.
Dunění se ozývá při nízkých rychlostech a nízkých otáčkách - pokud jedu delší jízdu, dá se předpokládat, že nepojedu 40km/h a na "5".... Při rychlosti 100 a víc km/h rozhodně není motor tím, co by bylo výrazněji slyšet, resp.jen těžko poznáte rozdíl mezi benz. a dieselovým motorem.
Taktak, ve vysokých otáčkách je spíš slyšet benzín, nafta se na dálnici ztratí v aerodynamickým hluku.
Me by spis nez ekonomicke srovnani zajimalo srovnani ekologicke. Naftaky sice na litry zerou min (vetsinou vyrazne min), ale zaroven, jak znamo, je nafta vetsi "spina" nez benzin (nizsi frakce).
Takze jak je to s emisema?
Diky.
Kamaráde, nafta má o 25% nižší emise CO2 než benzín, od příštího roku (EURO4) po odloučení pevných částic filtrem čmoudík už neuvidíš ani u náklaďáků a katalytický systém SCR na bázi močoviny bude dokonce likvidovat NOx které motor náklaďáku nabere ze vzduchu společně s NOx které se vytvoří při spalování nafty. Mimochodem, Toyota má už v Japonsku jezdící dieselový hybrid dodávku DYNA, což je atmosférický 4 litr kombinovaný s elektromotorem. První předpoklad objednávek ve stovkách kusů byl překonán desetinásobně. Mimochodem, Toyota bude mít příští rok ultračisté čtyřválce D4D 110 a 130kW v Corolle a Avensis. Zdravím.
Posuzovat emise podle produkce CO2 na km je komické. CO2 == spotřeba.
No a co? CO2 je "skleníkový" plyn, takže čím nižší je jeho produkce tím lépe, ne?
Teď si na to kápnul. Emise se dají rozdělit do 2 skupin - CO2 (oxidy uhlíku) a NOx (oxidy dusíku). Američané posuzujím vše z hlediska NOx a honosí se že jejich auta vyrábějí málo NOx, což je pravda, velké motory skutečně produkují relativně nižší % NOx. Ale co CO2? Motor 5,0 litrů prostě vyprodukuje 3-5x více CO2 (spotřeba) než cca 2 litrové evropské auto (zvláště diesel), ale na to se v Kalifornii nehledí !!!!! Zdravím.
ale Petře CO2 je v přírodě odbouratelné docela dobře akorát to přírodě trochu kazí zasranej zemní plyn se kterým topí skoro celá republika od známýho chemika tady v Liberci vím že spaliny z plynu vytváří nad městem pokličku a ta drží všechny ostatní škodliviny nad městem proto jsou inverze a nedá se dýchat ale za to fakt Co2 nemuže
Já mám větší strach z NOx a z rakovinotvorných prachových částic. CO2 s úsměvem piju v pivu, vesele po něm říhám a moje zahrádka z něj vyrábí kyslík. ... A spotřebu (==produkci CO2) je lepší omezovat absolutně, spotřební daní na fosilní paliva. A to se netýká jen aut. Sledovat produkci CO2 konkrétního auta relativně na km je zbytečně složité a vliv na snížení emisí to má pofiderní. Možná jen evropští výrobci dieselových aut se nám snaží vsugerovat, že emise jsou jen objem CO2 na km, aby tak odvedli pozornost od jedovatých svinstev co jim jdou z výfuku.
Benzínomile, žádné sračky z moderních dieselů větší než z amerických obrmotorů rozhodně nejdou, s EURO4 budou produkovat NOx tak na úrovni amerických emisních norem. Se systémem CommonRail a odlučovačem pevných částic kombinovaným s katalyzátorme NOx půjde od příštího roku ještě mnohem méně NOx než by si možná Ty očekával. Toyota Avensis + D-KAT systém = dodatečný vstřik paliva, katalyzátorem rozdělení NOx na N2 a O2, oxidace ve filtru zachycených pevných částic C kyslíkem O2 na CO2, katalýza zbylého NOx v dalším katalyzátoru na N2 a O2, výstup N2, O2, CO2 a H2O z výfuku, emise jsou 80% POD Euro 4, hluboko pod americkými normami, a to byl jen jeden příklad, ostatní výrobci jdou na to podobně, takže nejen CO2, ale i NOx budou pod nebo na úrovni benzínových motorů...
Pokud vím, tak se v některých amerických státech nesmějí mnohá "moderní" dieselová auta kvůli emisím prodávat, takže asi z nich půjdou horší sračky než z těch obrmotorů. Ve zbytku příspěvku pleteš přítomnost s budoucností některých dieselů ... to snad ani nemusím komentovat.
Ono je to složitější - zákony a normy se šijí na míru podle aktuální situace. Věřte, že kdyby pod pero zákonodárcům koukali šéfové třeba od VW, můžou dostat stopku zážehové motory - stačí jen vypíchnout nějakou konkurenční výhodu (např. emise CO2) a prohlásit jí za nejdůležitější....
Věřím, že to tak opravdu funguje, a to v USA i v Evropě. Výrobci automobilů mají významný vliv na to, jak vypadají emisní normy. A určitě i šéfové VW zákonodárcům pod pero koukají.
to neni o emisích ale o marketingu...takových jako ty je tam v USA mnoho a proto se tam tato auta ani nezkouseji prodavat, to se ale zmmeni...hlupacku, existuje snad nejaka pritomnost bez provazanosti s minulosti a budoucnosti???to co se dnes montuje, 6 az 8 let se vyvijelo, 4 az 6 let se bude prodavat a po tuto dobu se bude vylepsovat tim, na co se zrovna prislo...
Aha, panu přechytralému došly argumenty, překrucování nefunguje, tak zkouší moudra o provázanosti minulosti s boudoucností a pro jistotu mě ještě nazve hlupáčkem.
Joj, moudra mi došly, jsem na dně, snad mne nahradíš, Dušane nepřechytralý v debatě vítězící...
Hmmm, a filtry budou ve standardni vybave? Pokud ne, kolik lidi si priplati za tuhle "zbytecnost"?
Filtry budou někde standardem, někde příplatkovou výbavou (určitě ŠKODA). Většina motorů už v této chvíli splňuje EURO4 i bez, ale myslím si je to správná cesta. Cena nebude vysoká, záleží na sériovosti výroby a ta bude prudce stoupat, také konkurence už je vysoká (8 výrobců), stlačí ceny také dolů. Snad tě to nemrzí že nafťáky nebudou kouřit (jeden z hlavních argumentů lidí vlastnících benzíňáky)? Pro informaci: v listopadu 04 se prodalo v EU 52% aut v dieselu, je to poprvé nad 50% a bude to stoupat (zdroj: teletext ČR1 str 630).
Ono taky zalezi jaky diesel si zakaznik vybere. Treba starsi naftaky od Fordu byly primo katastrofalni, Italove taky meli diesely spis aby se nereklo, Japonci napr. Mazda taky. Naopak u BMW nebo Audi nemuzete ani u starsich aut dieselem udelat chybu. Stryc ma 320 d a najeto skoro 250 tis a auto slape jako hodinky. Solidni diesely dela taky Peugeot. Takze, kdo hodne jezdi ma to porad jasne ropak je proste nejlepsi. Na druhou stranu znam lidi co maj treba Octavii v TDi protoze jim v autosalonu rekli ze to je "nejlepsi motor" a jezdej s nim rano a odpoledne par kilometru do prace a z prace a sem tam o vikendech na vylety.
To uz davno nie je pravda s tymi japonskymi dieslami. Mam dieselovu Mazdu 6 a ten diesel je minimalne o stupen lepsi ako napr. TDI od VW. Jedine, cim zaostava, je spotreba - priblizne o 1/2 litra vyssia ako TDI.
Inak je tichsi, kultivovanejsi, da sa tocit az do 4500 otacok, mensia turbodiera, slabsie nakopnutie pri 2000 otackach - naopak vykon je rozdeleny na vacsi rozsah otacok.
Japonci bez problemov dobehnu europske automobilky aj v dieseloch. Napr. novy diesel od Hondy patri medzi najlepsie - porovnavaju ho napr. s motormi od BMW (podla mna dieselova spicka v sucasnosti) , Toyota ma prist na buduci rok este s niecim lepsim a pripravovana Mazda 5 takusto nebude zaostavat.
jen tak na okraj, nema ta mazda motor puvodem od peugeotu (viz spolecne diesel motory ford-psa)? jinak, honda souhlas.
Oba dvoulitr v M6 jsou z vlastní produkce Mazdy, společným motorem je až 1.6 MCD v Mazdě3, ten je vznikl spoluprací mezi PSA a Fordem.
Gratuluju k vyberu, Mazda 6 je hodne solidni vozitko. Za ty penize asi nic lepsiho nekoupis a na rozdil od mnoha jinejch Japoncu ma i hezky design. Ony i stare 626 byly na svou dobu super auta. 6 je urcite auto o kterym bych uvazoval, treba i z druhe ruky, protoze verim ze poruchova bude minimalne a navic to auto si na nic nehraje, kvalitni, hezky vozitko za rozumnou cenu, coz se o vetsine aut rict neda.
A co naklady na udrzbu nafty vs benzin? Zde jiz vyhodnost naftoveho krasavnce znacne pokulhava, ale spise se ztraci v nedohlednu. Viz. kamarad s 1.9TDI od VW a jeho prohlidka pri 100tkm plus nezbytne udrbarske kroky = 80kkc! P.S. najel to za 2 roky. Tech 80kkc do udrzby benzinu neda. Hold trochu divne porovnavani.
Proč by servis ve 100tis km měl přijít na 80k je docela záhada. Vezmu pesimistickou situaci pro 1,9 TDI-PD:
základní prohlídka, olej, filtr, výměna: 4 000rozšířená prohlídka - roční velká: 4 000rozvody ve značkovém servisu: 12 000 v neznačkovém 6 000kotouče a desky na 4 kolech: 14 000výměna ostatních kapalin: 2 000stěrače, nějaké žárovky: 2 000
na co jsem zapomněl??? 2 000_____________________________________
v nejhorším případě tedy: 40 000Kč
u benzínu to bude plusminus totéž, jen o 20 tkm později, něco se ušetří na levnějším oleji, navíc ale bude už druhá výměna svíček
Me teda meni na mym aute svicky kazdych 30 tisic, takze pro me by to byla vymena jiz ctvrta. Na druhou stranu ty svicky zas tolik nestoji a vzhledem k tomu ze mam rozvodovej retez, tak rozvody jsou v podstate bezudrzbovy ... Jinak ke 100 tisicim km muzou prijit na radu tlumice a ruzne dalsi casti podvozku - v takovem pripade tech 80 tisic muze byt i pravda (i kdyz majitel mel bud na auto smulu, nebo s tim jezdil jako prase ...).
Moje vlastní zkušenost : Superb 1.9 TDI, 105 tis km za 1,5 roku, náklady na motorovou část byly každých 15 tis km 0,5 l oleje, 2 x filtr a ve 100 tis výměna rozvodového řemene, jinak OK. Dlouhodobá spotřeba je kolem 6,5 a to jezdím převážně dálnice.
To je, řekl bych, ojedinělý případ. Naopak, servisní intervaly jsou u některých nafťáků delší než u benzínu, což znamená v důsledku nižší náklady, dejme tomu benzín 15-20 kkm, nafta 30-50 kkm.
Dalsim faktorem je, ze treba u vozu stredni tridy (zavisi na znacce) si clovek casto nemuze koupit lepsi verzi vybavy se slabsim benzinovym motorem (treba moji rodice jsou tento typ zakaznika). Casto je to tak, ze je pak k dispozici slabsi (a dostacujici) diesel a benziny zacinaji az treba o 30 koni vyse. Pak je ovsem rozdil ceny zanedbatelny, protoze vyssi cena dieselu je vyrovnana vyssi cenou za vykon benzinu.
No a když už se v tom chcete tak babrat, tak ještě započítejte cenu ojetiny, která je u D vždy o něco vyšší. To pak jsou jiný čísla .
Už jsem to psal výše...
Tak jo, mrkněte na moji tabulku. Je trošku komplexnější a započítává i havarijní pojištění a podle najetých km ročně i přibližný servis. Celý se to přepočítává podle žlutých políček. Není problém si upravit třeba ceny servisu (údržba) a podobně. Pak to vychází trošku reálněji.Jo tabulka je tady: http://sweb.cz/px/nafta-benzin.xls
Aby to bylo úplně reálné, bylo by nutné započítat kromě všeho, co tu bylo řečeno, také cenu auta po pěti letech; nafťák - věřím tomu - bude mít vyšší odkupní bazarovou cenu než benzín. Tedy pokud se do pěti let nestane nic tak vážného, co by ceny bazarových aut s různým typem pohonu srovnalo (třeba extrémně drahá nafta).
Myslím, že to není pravda - jednou jsem to z údajů na on-line autobazarech počítal, a v bazaru jsou sice dieselová auta dražší, protože mají vyšší pořizovací cenu, ale v procentech z původní ceny to vycházelo přibližně stejně. Svým způsobem, ztráta na dieselu je pak ještě větší, protože tratím procenta z větší pořizovací ceny.
To sice jo, ale auto si kupuju proto abych v něm jezdil já a né proto abych ho dobře prodal. Absolutně nechápu argument, jako že si koupím škodovku, protože za 3 roky ji dobře prodám do bazaru. A ještě navíc musí být pokud možno v naftě v základu, protože dodatečnou výbavu nikdo nedocení až to budu prodávat.
Máš pravdu, hlavní důvod kupovat to či ono auto jenom proto, že ho za pět let dobře prodám asi dělat nikdo nebude, ale při úvaze o koupi nového vozu, by to u ekonomicky přemýšlivého kupujícího, jisté procento vlivu mít určitě mělo!
pokud oba vozy ztratí absolutně stejně, tj. diesel relativně méně (protože je dražší), na výpočtech to nic nezmění...
přesně tak, ten diesel ztratí stejně jako benzín...dokonce bych si troufl tvrdit, že rozdíl mezi novými bude v Kč menší za nova než pak u 5 let starýho auta (na procentna z ceny po 5 letech třeba stejně - ale na kč ne)
A taky souhlasím s názorem, že TDi nevydrží o tolik víc jak benzíny....
Ale berete taky v úvahu tu spotřebu? když šlapete za krk dieselu, bude brát o 0,5l/100km víc a pojede jak ďas, benzín pojede pravda líp, ale bude brát 2x kombinovanou spotřebu...je tak ne?
Sem trouba
Rozdíl u nových bude VĚTŠÍ, u starých MENŠÍ na koruny
Předběhl jste mě o pár sekund..
btw - ty ceny ovlivňuje určitě i to, že zatímco u benzínu je pro motor 150T už hodně, "nafta" je "sotva zajetá" .
no jo Huhlo zapomínáš na to že V 8 pokud se budeme bavit o klasice USA jsou nízkoobrátkové motory tak že ? jejich životnost je srovnatelná s dieslovými OK?nedávno jsek dokončil GO motoru 6,6 l Pontiac rok 1978 a jaké překvapení když jsem koukal na blok motoru bud mělo to auto najeto jenom 100 tisíc mil nebo nechápu jak málo opotřebovaný motor muže být za pouhých 33 let a bylo mi řečeno že má natočeno minimálně půl milionu mil tak nevím kde udělali soudruzi z NDR chybu?:-D
Sotva zajetá by byla klasická atmosférická nafta, dnešní našlapané turbodiesely už budou za zenitem. Víra v dlouhou životnost dieselu má kořeny nejspíš u Mercedesu "piana", který dokázal najet s "Déčkem" klidně půl milionu. Ten byl ale udělaný poněkud více bytelně.
No co já vím, tak pijáno najelo milion i s benzínem, takové auto znám a má najeto cca 1.200.000 a pořád jezdí, 200D, 240D, nebo 300D kroutí milion vcelku běžně.
No ale hlavně neměl turbo, motory bez turba mají větší životnost, nejsou tak namáhány.
O tom právě píšu - dnešní turbodiesely jsou více namáhány, navíc nejsou tolik předimenzované jako stará klasika. Software to dnes umí lépe spočítat, a tak je bohužel možné i více "šidit".
Možná bude nafta dobře zajetá, ale každých 150 na toim budu měnit turbo a váhu vzduchu. To u benzínu nehrozí, tedy pokud to není třeba 1.8T.
TO, že naftovej motor je MNOHEM trvanlivější, je blábol. Můj 20ti letej 2.5 V6 má najeto 279.000 km a válce stále tlakují jako za mlada. A to na ten motor nebylo šáhnuto kromě spotřebáku jako řemen a nastavení ventilů..... Na TDI bych měnil kdeco po takový době.
turbo odchazi.... ...to je prece vsem znamo...
Turbo odchází:
a) pokud se k němu řidič chová jako vepř a nenechá ho po velké zátěži chvíli ochladit klidnější jízdou nebo volnoběhem a vypne motor hned
b) pokud není uložení hřídele dostatečně zásobováno olejem, například při ucpaném olejovém vedení nebo při výrazném překračování lhůt pro výměny oleje
c) pokud nemá v pořádku kryt pod motorem a posílá na rozpálené turbo přívaly slané břečky od předních kol. To obvykle odnese regulátor VTG
V ostatních případech je dožití turba před 300-500 tis. km velkou výjimkou. Při vadách turba dřív hledej problém v majiteli resp. řidiči. Kromě toho repase turba na octavii stojí plusminus stejně jako jedna sada pneumatik.
Kde bereš takovéhle informace? Váha vzduchu odejít může, ovšem představuje investici 2500-3000Kč. Rozhodně to ale nemusí být 150 000km, ale mnohem déle. Záleží, kde a jak jezdíš.
Rozhodně ale musím nesouhlasit s tím turbem - samozřejmě i to záleží na stylu jízdy, ale že by se všem, kteří mají turbo rozpadalo po 150 tkm, to jsi slyšel kde? Nesmysl.... Prosím nemást ostatní čtenáře...
je to fakt treba brat jako orientacni vypocet: pro presnejsi vypocet by bylo treba zapocitat i parprocentni zhodnoceni nevlozenych penez do dieslu ( mno proste zhodnoceni tech cca 50-70 tKc v pripade koupe benzinu ), dale je pocitano s pevnou sazbou PR po cele obdobi - bonusy v prubehu let snizi rozdily mezi PR, ale to jsou jen korunove polozky. Ale to zhodnoceni nevlozenych penez muze rocne prinest par tisic, ktere nez diesel svou uspornosti projezdi .......
Úroky na vkladech jsou dnes nižší než inflace, takže pokud si ty peníze nechám, je to spíš znehodnocení. Velký rozdíl může spíš dělat havarijní pojistka a servisní náklady, které jsou u nafty menší, protože mají delší intervaly.
Auto je neni investice v pravem slova smyslu, spise desinvestice, penize se v nem, jako aktivu, znehodnocuji nepomerne rychleji nezli v cemkoliv jinem. Nemluvi se o urokech na vkladovych uctech, ale obecne, jsou fin. instrumenty, ktere dokazy rozumne vynaset.
sorry "urocich"
chyba. je lepsie mat v banke 50.000 ktore budu aj tymi 50 tisicami ako vrazit 50 000 do auta z ktorych uz vyjdenim z autosalona je automaticky asi 35.000 a za 5 rokov tak 20-25 tisic. a hlavne tychto 50.000 budes mat volne aj na ine ucely ako len do banky ...
osobne auto sa chape ako spotreba, s tym ze sa jeho hodnota rapidny znizuje.
neviem o akych nizsich intervaloch, na bezin aj na naftu su okolo 30.000 km. potom by sa mali zapocitat aj pripadne opravy .. ale to je blbost, lebo je to individualne. havarijna poistka u naftaku nemoze byt nizsia lebo je to auto drahsie.
nafta sa skratka nevyplati ak chce rovnaky vykon :)
Když to vezmu do důsledků, nemá přece smysl kupovat auto vůbec a raději si těch 200, 500, 800 a více tisíc nechat v bance a na jiné účely...
Proc zrovna uroky na vkladech ? Mel jsem na mysli investice treba do OPF, kde podilovy fond penezniho trhu ma zhodnoceni kolem 3%, dluhopisove fondy kolem 5-6% a kdyz se zadari u akciovych fondu, tak je to i + 40% rocne. Ale to se musi zadarit fest a fest.
K tem nakladum, jak uvadis, ze diesel ma mensi servisni naklady, protoze ma delsi vymeny. To je omyl. Jsou sice delsi intervaly u dieslu, ale taky ten olej nestoji 250-300 Kc jak u benzinu ale 700-800. K vymene si pripocitej navic palivovy filtr a zpravidla vetsi olejovou napln. Prumerne 60 kg navic na predni naprave se ti taky projevi vice na tlumicich, pneu apod. Takova baterka pro diesel je taky drazsi o par stovek. Neni to tak jednoduche, jak rikas.
No nevím, ale mě olej stojí 700 Kč a to mám benzín. Asi jde o to, co tam leješ
Aby to mělo smysl, tak by se musela připočítat minimálně ještě havirijní pojistka (většina si nový auto pojistí) a pak také předpokládaný roční průběh kilometrů a z toho vypočítat přibližné náklady na údržbu/opravy. Pak se dostáváme do úplně jiných čísel než v článku.
ano pojistka je jasná na 5,2 platím 4500kč ročně a opravy co je v mých silách si dělám sám a šance že mi někdo ukradne V8 v benzínu je téměř nulová to se ovšem o tuaregu říct nedá
http://web.quick.cz/smedecek/nafta_benzin_poj.xlstu to je!
pozdě, áách jooo
ještě chvíli budeme vylepšovat tabulky a výrobci dieslů nás pudou zabít....
pro hračičky mám námět, zkuste připočítat ještě rozdíl v pojistném (havárie+odcizení) nějakým procentem z ceny vozu (3-4% ročně)
Nechápu, proč si lidi kupují auta s motory jako V10 TDI, když se jim to prostě nemůže vyplatit ani náhodou. Navíc bych se za ten traktor pod kapotou u luxusního auta styděl
A už ses s tím traktorem svezl? Podařilo se ti totiž dost hloupě navézt právě do motoru, kde traktor efekt nezažiješ ani za studena a to přestože nese označení TDI.
Vřele doporučuji vlastní zkušenost dřív než písemný blábol.
No a jednoduchá kalkulace efektivity Touaregu V10TDI versus 4,2V8:
Rozdíl v pořizovací ceně při shodné výbavě: 102 tisíc Kč
Spotřeba V10 : 12lSpotřeba V8: 21l
Vyšší investice se tedy vrátí po cca 47 tis. km. Nehledě na podstatně lepší prodejnost ojetého vozu se kterou kalkulace nepočítají a to je hodně zkresluje.
Kromě téhle prosté kalkulace, která u drahých aut asi těžko je prioritou č. 1, budou jistě hrát roli další aspekty. Například u mě je jeden z důležitých to, jak často pojedu tankovat, jestli každých 500 nebo 900km a tady diesel jednoznačně vede. Charakteristika záběru a hodnoty točivého momentu u všech moderních vysokotlakých T-dieselů obou základních konstrukcí mi rovněž vyhovují více než u zážehových motorů. A rozhodně bych našel spoustu dalších argumentů.
prosim Te, jogurte, kde si prisel na 21l u V8 4,2 ? V terenu leda tak ne? Nebo na normalni silnici? U jakeho auta si myslel ten motor 4,2?
Je to tam napsáno: Touareg V8. Na základě vlastní zkušenosti.
Slušné svezení s V10TDI je do 13 litrů, citovka i pod 10, V6 benzín 18 a 13, V8 benzín 25 a 17, průměr V8 pod 21 je spíš výjimka. Holt tři tuny a automat dělají své. Myslím že v našich podmínkách je benzínový motor do tohoto vozu nesmysl.
Rozdíl v cenách je 370 tisíc. Jasně V10 má lepší výbavu, ale většinou jsou to zbytečnosti, který bych si do auta stejně nedal. Jinak někde jsem četl test a V8 jezdil za 14,5, takže kde je těch 21?
máš recht já nevím co mají pořád s tou 21 l spotřebou z vlastní skušenosti , mám V8 5,2 benzín a jsem schopnej s ním jet kolem 12 l na 100 km ale chci ho dát do plynu s přímým vstřikem tak že výkon dolu nespadne spotřeba bude stejná ale s financema jsem na polovic a tam se V 10 v naftě nedostane ani omylem leda by ji tahli na laně;-)
V základní ceně, když je dorovnáš na shodnou výbavu, bude rozdíl už jenom těch 102 tisíc.
Rád bych potkal člověka který s touaregem V8 jezdí za 14,5 litru. Mě se to nepodařilo ani při jízdě stylem economy run. Bohužel i majitelé V6ek na tuhle hodnotu závistivě a smutně koukají shora.
A kdyz budes srovnavat neco co zere jeste vic, tak se ti to "vyplati" jeste driv. Problem je v tom ze bezne benzinaky nezerou 21 litru A autobusy a nakladaky jezdi fakt na naftu
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.