Srovnání ekonomické výhodnosti: nafta versus benzín

V souvislosti se sbližujícími se cenami nafty a benzínu (průměrný rozdíl činí jen 20 hal) jsme připravili malé srovnání ekonomické výhodnosti nákupu vozu s naftovým motorem. Z každé třídy jsme vybrali dva vozy, u nichž jsme srovnali podobně výkonné motory.
Srovnání ekonomické výhodnosti: nafta versus benzín
Seznam kapitol
  1. Malé vozy, nižší střední a střední třída
  2. Vyšší střední a luxusní třída

Vzorec pro výpočet výhodnosti je stejný, jako používá časopis Svět motorů. Kromě ceny paliva, udávané kombinované spotřeby a ceny vozu ve stejné výbavě se bere v úvahu také cena povinného ručení. Předpokládaná doba vlastnictví byla stanovena na pět let. Za tabulkou se základními parametry je vždy uvedeno, kolik je nutné najet za pět let, aby se auto s nafťákem vyplatilo; uvádíme i roční průběh. Pokud najdete ročně více, pak se nafta začne vyplácet - provoz bude levnější.

Vzorec počítá s cenou benzínu 25,50 Kč a cenou nafty 25,30 Kč (současný celorepublikový průměr), povinné ručení je převzato od České pojišťovny na příští rok. Pokud chcete změnit jakékoliv parametry, můžete si stáhnout excelovou tabulku a upravit jak délku vlastnictví, tak ceny ručení a paliv. Sami si tak spočítáte výhodnost daného typu paliva ve vašich podmínkách a navíc si můžete vzorec upravit třeba i se započítáním havarijního pojištění, garančních prohlídek, ceny vozu po pěti letech apod.

Povinné ručení ČP)
Do 1000 ccm

2 936 Kč

1000-1350 ccm

3 656 Kč

1350-1850 ccm

5 335 Kč

1850-2500 ccm

8 586 Kč

nad 2500 ccm

11 848 Kč

Poznámka: Srovnání nepočítá s dalšími vlastnostmi motorů jako pružnost nebo zvuk; srovnává se pouze ekonomika provozu. Vybíral jsem pouze vozy „standardního charakteru“, chybí tedy SUV, offroady, MPV apod. Z přiložené excelové tabulky si ale můžete sami určit výhodnost pro jakékoliv auto sami. A ještě drobnost: pokud najdete v tabulkách nebo výpočtu chybu, napište do diskuze. Nikdo není neomylný.

Malé vozy

Škoda Fabia

Škoda Fabia má v nabídce celkem pět benzínových a tři naftové motory. Svými výkony se rovnají verze 1.2 HTP s 1.9 SDI a 1.4 16V s 1.4 TDI. Vybral jsem výkonnější varianty s výkonem 55 kW. Rozdíl v cenách je rovných 50 tisíc korun.

Škoda Fabia 1.4 16V 1.4 TDI
Výbava Classic Classic
Výkon 55 kW 55 kW
Spotřeba 6,5 l 4,6 l
Max. rychlost 167 km/h 168 km/h
Zrychlení 13,8 s 14,2 s
Cena 307 900 Kč 357 900 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 101 276 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 20 255 km.

Hyundai Getz

Hyundai Getz má v nabídce pouze jeden naftový motor, 1.5 CRDi s výkonem 60 kW. Jemu se výkonově zcela vyrovná benzínový čtyřválec 1.3 16V. Cenový rozdíl jest 45 000 Kč.

Hyundai Getz 1.3 16V 1.5 CRDi
Výbava Elegance Elegance
Výkon 60 kW 60 kW
Spotřeba 6,5 l 4,8 l
Max. rychlost 164 km/h 170 km/h
Zrychlení 11,5 s 13,9 s
Cena 274 900 Kč 319 900 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 120 503 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 24 101 km.

Nižší střední třída

Škoda Octavia

Asi nejčastěji se budou potenciální kupci Octavie rozhodovat mezi benzínovou šestnáctistovkou a základním nafťákem 1.9 TDI. Oba mají podobný výkon, rozdíl v cenách je 50 tisíc.

Škoda Octavia 1.6 MPI 1.9 TDI
Výbava Classic Classic
Výkon 75 kW 77 kW
Spotřeba 7,4 l 5,3 l
Max. rychlost 190 km/h 192 km/h
Zrychlení 12,3 s 11,8 s
Cena 459 900 Kč 509 900 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 121 324 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 24 265 km.

Citroen C4 1.6 16V 80 kW a 1.6 HDI 80 kW

Citroen nabízí „ve středním proudu“ dvě výkonově shodné šestnáctistovky, mezi nimiž je cenový rozdíl 75 000 Kč.

Citroen C4 1.6 16V 1.6 HDi
Výbava SX SX
Výkon 80 kW 80 kW
Spotřeba 7,1 l 4,7 l
Max. rychlost 194 km/h 192 km/h
Zrychlení 10,6 s 11,2 s
Cena 480 000 Kč 555 000 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 120 695 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 24 139 km.

Střední třída

Ford Mondeo

V Mondeu jsem srovnal oba základní motory s daným palivem. Nafťák má výhodu v dynamice díky nepatrně vyššímu výkonu a lepšímu průběhu točivého momentu. Rozdíl v cenách činí 59 tisíc. Při srovnání motorů 1.8 SCi a 2.0 TDCi s výkony 96 kW se nafta vyplatí dříve, benzíňák s přímým vstřikem je totiž dost drahý.

Ford Mondeo 1.8 16V 2.0 TDCi
Výbava Core Core
Výkon 81 kW 85 kW
Spotřeba 7,5 l 5,6 l
Max. rychlost 195 km/h 197 km/h
Zrychlení 11,6 s 10,8 s
Cena 624 900 Kč 683 900 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 151 816 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 30 363 km.

Peugeot 407

Peugeot 407 nabízí dva shodně objemné motory se shodným výkonem - 100kW dvoulitry. Rozdíl v cenách se dostal na 60 tisíc korun.

Peugeot 407 2.0 16V 2.0 HDi
Výbava Executive Executive
Výkon 100 kW 100 kW
Spotřeba 8,2 l 5,9 l
Max. rychlost 212 km/h 208 km/h
Zrychlení 10,3 s 11 s
Cena 724 000 Kč 784 000 Kč

Naftový motor se vyplatí po ujetí 100 284 km, roční průběh při pětiletém vlastnictví činí 20 057 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malé vozy, nižší střední a střední třída
  2. Vyšší střední a luxusní třída

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 96 400 km
Cena: 252 000 Kč
Hyundai Accent 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 82 557 km
Cena: 70 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 166 km
Cena: 40 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 55 407 km
Cena: 287 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 84 523 km
Cena: 157 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků