Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera

V neděli 10. října se v malé vesnici jménem Tvarožná (okr. Brno-venkov) konal sraz starších aut - veteránů. Bylo to na počest rekonstrukce betonového obelisku závodního jezdce Bedřicha Soffera.
Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů

Kdo byl Bedřich Soffer

Brněnská zbrojovka v Zábrdovicích ve dvacátých letech 20. století vedle hlavní činnosti, výroby zbraní, se angažovala v oblasti výroby závodního vozu. Tehdejší konstruktér pan Ing. František Mackrle, s pomocí Prof. Josefa Kožouška, postavil auto s označením Z 2, pod jehož kapotou se skrýval šestiválcový motor se dvěma kompresory. Nechali se inspirovat v závodním voze Bugatti a jejich hotový prototyp dosahoval maximální rychlosti 175 km/h.

Testy a zkušební jízdy prováděl tovární jezdec a technik Bedřich Soffer. Zbrojovka chtěla k premiérové testovací jízdě využít silnici Brno - Vyškov (dnes silnice číslo 430). Osudného dne 5. září 1928 zasedl Bedřich za volant Z 2 a vyjel. Za dosud nevyjasněných příčin dostal vůz u vesnice Tvarožná smyk a ve vysoké rychlosti vyletěl ze silnice. Dle očitých svědků se prý auto v poli několikrát otočilo a když přiběhli lidé ke zdemolovanému vozu, řidič byl mrtvý.

Po tragické nehodě Zbrojovka celý projekt zastavila. Jeden nebo snad dva vozy v různé fázi dokončení byly prodány soukromým osobám.

Nedělní odpoledne ve Tvarožné

V neděli 10. října se ve vesnici konal sraz historických vozidel k uctění památky Bedřicha Soffera. Konalo se tak ke slavnostnímu odhalení rekonstruovaného betonového obelisku v místě tragické nehody na silnici Brno - Vyškov (číslo 430).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Kolem čtrnácté hodiny se na návsi začali sjíždět první historické vozy. Do 40 min se před Obecním úřadem vytvořil dvojstup krásných naleštěných veteránů. Někteří majitelé poskládali plátěné střechy, jiní otevřeli víka od motorů, aby se mohli nadšenci a návštěvníci podívat, jaké pohonné jednotky používala auta před mnoha lety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Po slavnostní projížďce Tvarožnou se kolona historických vozů přesunula ke zmiňovanému pomníku, kde byla uctěna památka zesnulého Bedřicha Soffera.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Tvaroženský zpravodaj, ročník 32, číslo 4 a 5.

Poznámka redakce: Za poskytnutý materiál a fotografie děkujeme čtenáři Liborovi (s nickem: delph)

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků