Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera

V neděli 10. října se v malé vesnici jménem Tvarožná (okr. Brno-venkov) konal sraz starších aut - veteránů. Bylo to na počest rekonstrukce betonového obelisku závodního jezdce Bedřicha Soffera.
Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů

Kdo byl Bedřich Soffer

Brněnská zbrojovka v Zábrdovicích ve dvacátých letech 20. století vedle hlavní činnosti, výroby zbraní, se angažovala v oblasti výroby závodního vozu. Tehdejší konstruktér pan Ing. František Mackrle, s pomocí Prof. Josefa Kožouška, postavil auto s označením Z 2, pod jehož kapotou se skrýval šestiválcový motor se dvěma kompresory. Nechali se inspirovat v závodním voze Bugatti a jejich hotový prototyp dosahoval maximální rychlosti 175 km/h.

Testy a zkušební jízdy prováděl tovární jezdec a technik Bedřich Soffer. Zbrojovka chtěla k premiérové testovací jízdě využít silnici Brno - Vyškov (dnes silnice číslo 430). Osudného dne 5. září 1928 zasedl Bedřich za volant Z 2 a vyjel. Za dosud nevyjasněných příčin dostal vůz u vesnice Tvarožná smyk a ve vysoké rychlosti vyletěl ze silnice. Dle očitých svědků se prý auto v poli několikrát otočilo a když přiběhli lidé ke zdemolovanému vozu, řidič byl mrtvý.

Po tragické nehodě Zbrojovka celý projekt zastavila. Jeden nebo snad dva vozy v různé fázi dokončení byly prodány soukromým osobám.

Nedělní odpoledne ve Tvarožné

V neděli 10. října se ve vesnici konal sraz historických vozidel k uctění památky Bedřicha Soffera. Konalo se tak ke slavnostnímu odhalení rekonstruovaného betonového obelisku v místě tragické nehody na silnici Brno - Vyškov (číslo 430).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Kolem čtrnácté hodiny se na návsi začali sjíždět první historické vozy. Do 40 min se před Obecním úřadem vytvořil dvojstup krásných naleštěných veteránů. Někteří majitelé poskládali plátěné střechy, jiní otevřeli víka od motorů, aby se mohli nadšenci a návštěvníci podívat, jaké pohonné jednotky používala auta před mnoha lety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Po slavnostní projížďce Tvarožnou se kolona historických vozů přesunula ke zmiňovanému pomníku, kde byla uctěna památka zesnulého Bedřicha Soffera.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Tvaroženský zpravodaj, ročník 32, číslo 4 a 5.

Poznámka redakce: Za poskytnutý materiál a fotografie děkujeme čtenáři Liborovi (s nickem: delph)

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 26 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků