Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera

V neděli 10. října se v malé vesnici jménem Tvarožná (okr. Brno-venkov) konal sraz starších aut - veteránů. Bylo to na počest rekonstrukce betonového obelisku závodního jezdce Bedřicha Soffera.
Sraz veteránů na počest závodníka Bedřicha Soffera
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů

Kdo byl Bedřich Soffer

Brněnská zbrojovka v Zábrdovicích ve dvacátých letech 20. století vedle hlavní činnosti, výroby zbraní, se angažovala v oblasti výroby závodního vozu. Tehdejší konstruktér pan Ing. František Mackrle, s pomocí Prof. Josefa Kožouška, postavil auto s označením Z 2, pod jehož kapotou se skrýval šestiválcový motor se dvěma kompresory. Nechali se inspirovat v závodním voze Bugatti a jejich hotový prototyp dosahoval maximální rychlosti 175 km/h.

Testy a zkušební jízdy prováděl tovární jezdec a technik Bedřich Soffer. Zbrojovka chtěla k premiérové testovací jízdě využít silnici Brno - Vyškov (dnes silnice číslo 430). Osudného dne 5. září 1928 zasedl Bedřich za volant Z 2 a vyjel. Za dosud nevyjasněných příčin dostal vůz u vesnice Tvarožná smyk a ve vysoké rychlosti vyletěl ze silnice. Dle očitých svědků se prý auto v poli několikrát otočilo a když přiběhli lidé ke zdemolovanému vozu, řidič byl mrtvý.

Po tragické nehodě Zbrojovka celý projekt zastavila. Jeden nebo snad dva vozy v různé fázi dokončení byly prodány soukromým osobám.

Nedělní odpoledne ve Tvarožné

V neděli 10. října se ve vesnici konal sraz historických vozidel k uctění památky Bedřicha Soffera. Konalo se tak ke slavnostnímu odhalení rekonstruovaného betonového obelisku v místě tragické nehody na silnici Brno - Vyškov (číslo 430).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Kolem čtrnácté hodiny se na návsi začali sjíždět první historické vozy. Do 40 min se před Obecním úřadem vytvořil dvojstup krásných naleštěných veteránů. Někteří majitelé poskládali plátěné střechy, jiní otevřeli víka od motorů, aby se mohli nadšenci a návštěvníci podívat, jaké pohonné jednotky používala auta před mnoha lety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Po slavnostní projížďce Tvarožnou se kolona historických vozů přesunula ke zmiňovanému pomníku, kde byla uctěna památka zesnulého Bedřicha Soffera.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Tvaroženský zpravodaj, ročník 32, číslo 4 a 5.

Poznámka redakce: Za poskytnutý materiál a fotografie děkujeme čtenáři Liborovi (s nickem: delph)

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Bedřich Soffer a vesnice Tvarožná
  2. Fotogalerie ze srazu veteránů

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků