Jak správně skladovat pneumatiky? Poradíme, jak si je nenechat zničit

Už měsíc jezdí zodpovědní majitelé aut na zimních pneumatikách. Možná ale zatím nestačili řádně uložit letní pláště k zimnímu odpočinku. Přinášíme rady, jak je správně skladovat. Jen tak totiž nedojdou úhony.
Jak správně skladovat pneumatiky? Poradíme, jak si je nenechat zničit

V pneuservisu jste už určitě všichni byli. Možná jste ale poté letní pláště jen tak pohodili do kouta garáže či sklepa, možná je dokonce ještě vozíte v kufru auta. Abyste na jaře nezjistili, že se při nesprávném skladování poškodily, přinášíme několik užitečných rad.

Ne každý totiž, jak se ukázalo při vyhodnocení průzkumu e-shopu Pneumatiky.cz, ukládá sezonní pneumatiky správně. Například 14 procent motoristů pneumatiky odloží třeba na zahradu, 16 procent si počíná obdobně, ale alespoň je přikryje plachtou, a jen o něco více než polovina (55 procent) je chrání před slunečním zářením. A to je zoufale málo...

1) Dopřejte jim hygienu

Pokud chcete, aby pneumatiky přežily nejen tu příští, ale třeba ještě několik dalších sezon, po demontáži z vozu se vyplatí je omýt, a dokonce z jejich dezénu vyšťourat kamínky. Jen tak se je totiž na jaře před opětovným namontováním podaří správně vyvážit.

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Moderní pneuservisy jsou pro tyto potřeby vybaveny myčkami samotných pneumatik i kompletů, ne vždy je ale výsledek dokonalý a tu a tam nějaký ten kamínek přesto zůstane. Pokud si kola prezouváte svépomocí kus za kus, je očista nepotřebné sady na vás.

2) Označte si je

Dalším žádoucím krokem je označení pneumatik. Stačí obligátní PP, PZ, LP, LZ - neboli pravá přední, pravá zadní, levá přední, levá zadní. To vám na jaře umožní provést rošádu mezi předními a zadními, abyste tak prodloužili životnost celé sady.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V internetových obchodech jsou v současnosti k dostání speciální obaly i stojany. Stojí pár stovek a investice se rozhodně vyplatí.

3) Zkontrolujte skladovací prostor

I když pneumatiky nejsou z cukru, přesto se při nesprávných skladovacích podmínkách mohou poškodit. Přesvědčte se tedy nejdříve, zda se v jejich blízkosti nenacházejí ředidla, syntetické barvy, kanystry s benzinem nebo olejem.

Pláště by měly být také dostatečně vzdálené od topení, případně transformátorů nebo elektromotorů. Ty totiž produkují ozón, který pneumatikám rovněž škodí. Nevhodné je také mokro a vlhko a přímé sluneční záření.

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Pokud takto vhodné prostory nemáte, bude lepší, když je svěříte na sezonní uskladnění pneuservisu. Ty si za tuto službu v hlavním městě účtují obvykle 500-700 Kč za sezonu, v ceně je často i vyvážení.

4) Nepopleťte správné pozice

I když jste všechno, o čem se píše v přecházejících odstavcích, udělali správně, přesto můžete najít na jaře letní pneumatiky poničené. To se může stát tehdy, když zvolíte nesprávnou pozici. Jinak se totiž skladují pneumatiky s ráfky a jinak ty bez nich.

Pneumatiky, které zůstávají na disku, totiž musejí být buď zavěšené, nebo naskládané na sebe. Ideální je jejich oddělení, postačí karton. Neměly by jen tak stát na zemi. Naopak samotné pláště se zničí, pokud je naskládáte za sebe nebo zavěsíte. V jejich případě je vhodné postavit do vertikální polohy. V každém případě ukládejte pneumatiky i komplety suché.

Klepněte pro větší obrázek
Toto je jediná správná možnost pro skladování pneumatik bez ráfků

5) Občas je navštivte

Na místo, kde jsou pneumatiky uskladněné, je vhodné zhruba jednou za měsíc zajít. Jednak se tak přesvědčíte, že jsou stále ještě na svém místě, a také byste měli samotné stojící pláště pootočit, u těch na ráfcích zase zkontrolovat správné nahuštění. Pokud dodržíte všechny uvedené kroky a při přezouvání jste si nechali komplety vyvážit, je možné je na jaře vyměnit hezky kus za kus.

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků