Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Kvalita slunečních brýlí má vliv na reakce řidiče. Hezké brýle mohou zatraktivnit vzhled, na druhé straně ale zhoršit barevné vnímání okolí a někdy zapříčinit dopravní nehodu. Proto je třeba jejich výběru věnovat zvýšenou pozornost, řídit se určitými pravidly.
Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Brýle mohou zásadně ovlivňovat věrné rozpoznání dopravních signálů a dopravní situace. Musejí mít proto k tomuto účelu vyhovující optickou i mechanickou kvalitu. To se týká brýlí slunečních i korekčních. Z optického hlediska je třeba, aby zajistily optimální zrakovou ostrost v potřebném rozsahu vzdáleností a dlouhodobě zrakovou pohodu. Jednotlivé barvy nesmějí být nepřiměřeně zeslabeny nebo zkresleny.

Po mechanické stránce musí být brýlová obruba zvolena a přizpůsobena tak, aby uživateli poskytovala plnou zrakovou pohodu, centraci brýlové korekce, aby nikde netlačila a měla dlouhodobě stabilní polohu. Nicméně důležitá je i její mechanická tuhost a odolnost, případně i životnost. Po rozměrové stránce by velikost očnic měla zajišťovat pokud možno velké zorné pole, případně spolu se stranicemi chránit oko částečně proti přednímu či zadnímu postrannímu oslnění.

V případě větších hodnot korekce se pochopitelně dává přednost menšímu rozměru očnic. Mezinárodními normami byly stanoveny jednotlivé barvy, které se používají v dopravě. Týkají se signálních světel stabilně umístěných na komunikacích a světel instalovaných na dopravních prostředcích. Jejich přesná barevná definice je stanovena souřadnicemi a hranicemi v trojúhelníku barev, aby se spolehlivé odlišovaly. Jsou to bílá, červená, žlutá, zelená a modrá.

Rovněž byla mezinárodně dohodnuta intenzita, nebo příkon těchto světel a další podmínky tak, aby zajišťovaly viditelnost na potřebnou vzdálenost a naopak nerušily. I tak požadují dopravní předpisy snížení rychlosti a dodržení bezpečné vzdálenosti v případě snížené viditelnosti. Použití nevhodných brýlí lze přirovnat k umělému a zaviněnému snížení viditelnosti. Kdyby řidič například použil zeleně zbarvené brýle a nedodržel bezpečnou vzdálenost, pak při náhlém zabrždění před ním jedoucího vozidla, zaviní havárii.

Podobně nebezpečné mohou být brýle se žlutým či oranžovým filtrem, kdy řidič pozdě zjistí modré světlo např. na železničním přejezdu. Právě tak namodralý filtr snižuje viditelnost žlutých směrových světel při odbočování či předjíždění z jízdních pruhů. Proto musí platit zásada, že ani v případě intenzivního slunečního svitu nesmíme použít sluneční brýle, které mění barevné podáni, ale jedině brýle neutrální a vždy očekávat možnost oslněni či přehlédnuti slabého umělého světla ve velkém denním jasu.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků