Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Kvalita slunečních brýlí má vliv na reakce řidiče. Hezké brýle mohou zatraktivnit vzhled, na druhé straně ale zhoršit barevné vnímání okolí a někdy zapříčinit dopravní nehodu. Proto je třeba jejich výběru věnovat zvýšenou pozornost, řídit se určitými pravidly.
Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Brýle mohou zásadně ovlivňovat věrné rozpoznání dopravních signálů a dopravní situace. Musejí mít proto k tomuto účelu vyhovující optickou i mechanickou kvalitu. To se týká brýlí slunečních i korekčních. Z optického hlediska je třeba, aby zajistily optimální zrakovou ostrost v potřebném rozsahu vzdáleností a dlouhodobě zrakovou pohodu. Jednotlivé barvy nesmějí být nepřiměřeně zeslabeny nebo zkresleny.

Po mechanické stránce musí být brýlová obruba zvolena a přizpůsobena tak, aby uživateli poskytovala plnou zrakovou pohodu, centraci brýlové korekce, aby nikde netlačila a měla dlouhodobě stabilní polohu. Nicméně důležitá je i její mechanická tuhost a odolnost, případně i životnost. Po rozměrové stránce by velikost očnic měla zajišťovat pokud možno velké zorné pole, případně spolu se stranicemi chránit oko částečně proti přednímu či zadnímu postrannímu oslnění.

V případě větších hodnot korekce se pochopitelně dává přednost menšímu rozměru očnic. Mezinárodními normami byly stanoveny jednotlivé barvy, které se používají v dopravě. Týkají se signálních světel stabilně umístěných na komunikacích a světel instalovaných na dopravních prostředcích. Jejich přesná barevná definice je stanovena souřadnicemi a hranicemi v trojúhelníku barev, aby se spolehlivé odlišovaly. Jsou to bílá, červená, žlutá, zelená a modrá.

Rovněž byla mezinárodně dohodnuta intenzita, nebo příkon těchto světel a další podmínky tak, aby zajišťovaly viditelnost na potřebnou vzdálenost a naopak nerušily. I tak požadují dopravní předpisy snížení rychlosti a dodržení bezpečné vzdálenosti v případě snížené viditelnosti. Použití nevhodných brýlí lze přirovnat k umělému a zaviněnému snížení viditelnosti. Kdyby řidič například použil zeleně zbarvené brýle a nedodržel bezpečnou vzdálenost, pak při náhlém zabrždění před ním jedoucího vozidla, zaviní havárii.

Podobně nebezpečné mohou být brýle se žlutým či oranžovým filtrem, kdy řidič pozdě zjistí modré světlo např. na železničním přejezdu. Právě tak namodralý filtr snižuje viditelnost žlutých směrových světel při odbočování či předjíždění z jízdních pruhů. Proto musí platit zásada, že ani v případě intenzivního slunečního svitu nesmíme použít sluneční brýle, které mění barevné podáni, ale jedině brýle neutrální a vždy očekávat možnost oslněni či přehlédnuti slabého umělého světla ve velkém denním jasu.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků