Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Kvalita slunečních brýlí má vliv na reakce řidiče. Hezké brýle mohou zatraktivnit vzhled, na druhé straně ale zhoršit barevné vnímání okolí a někdy zapříčinit dopravní nehodu. Proto je třeba jejich výběru věnovat zvýšenou pozornost, řídit se určitými pravidly.
Správné sluneční brýle = bezpečné cestování

Brýle mohou zásadně ovlivňovat věrné rozpoznání dopravních signálů a dopravní situace. Musejí mít proto k tomuto účelu vyhovující optickou i mechanickou kvalitu. To se týká brýlí slunečních i korekčních. Z optického hlediska je třeba, aby zajistily optimální zrakovou ostrost v potřebném rozsahu vzdáleností a dlouhodobě zrakovou pohodu. Jednotlivé barvy nesmějí být nepřiměřeně zeslabeny nebo zkresleny.

Po mechanické stránce musí být brýlová obruba zvolena a přizpůsobena tak, aby uživateli poskytovala plnou zrakovou pohodu, centraci brýlové korekce, aby nikde netlačila a měla dlouhodobě stabilní polohu. Nicméně důležitá je i její mechanická tuhost a odolnost, případně i životnost. Po rozměrové stránce by velikost očnic měla zajišťovat pokud možno velké zorné pole, případně spolu se stranicemi chránit oko částečně proti přednímu či zadnímu postrannímu oslnění.

V případě větších hodnot korekce se pochopitelně dává přednost menšímu rozměru očnic. Mezinárodními normami byly stanoveny jednotlivé barvy, které se používají v dopravě. Týkají se signálních světel stabilně umístěných na komunikacích a světel instalovaných na dopravních prostředcích. Jejich přesná barevná definice je stanovena souřadnicemi a hranicemi v trojúhelníku barev, aby se spolehlivé odlišovaly. Jsou to bílá, červená, žlutá, zelená a modrá.

Rovněž byla mezinárodně dohodnuta intenzita, nebo příkon těchto světel a další podmínky tak, aby zajišťovaly viditelnost na potřebnou vzdálenost a naopak nerušily. I tak požadují dopravní předpisy snížení rychlosti a dodržení bezpečné vzdálenosti v případě snížené viditelnosti. Použití nevhodných brýlí lze přirovnat k umělému a zaviněnému snížení viditelnosti. Kdyby řidič například použil zeleně zbarvené brýle a nedodržel bezpečnou vzdálenost, pak při náhlém zabrždění před ním jedoucího vozidla, zaviní havárii.

Podobně nebezpečné mohou být brýle se žlutým či oranžovým filtrem, kdy řidič pozdě zjistí modré světlo např. na železničním přejezdu. Právě tak namodralý filtr snižuje viditelnost žlutých směrových světel při odbočování či předjíždění z jízdních pruhů. Proto musí platit zásada, že ani v případě intenzivního slunečního svitu nesmíme použít sluneční brýle, které mění barevné podáni, ale jedině brýle neutrální a vždy očekávat možnost oslněni či přehlédnuti slabého umělého světla ve velkém denním jasu.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 3 příspěvky
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků